מכשיר שמתרגם נביחות? יריד "גיקון פטס" מפספס

אירוע המייקרים שנערך בסוף השבוע האחרון ניסה ליצור פתרונות יצירתיים ולא ריאליים בעליל לבעלי חיות בית. בפועל, ההמצאות שהוצגו בעיקר מונעות מכלב להתנהג כמו כלב

תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)
תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)
25 בפברואר 2016

אפתח בווידוי: תמיד חשבתי שהנקודה האמיתית בכל עניין הניסויים על בעלי חיים אינה השאלה אם התקיימו או לא אלא על כמה חיות שונות בוצעו אותם ניסויים. לדוגמה, הארנב עם האיקס שמסמן שלא בוצעו ניסויים על חיות במהלך הכנת המוצר. בכמה ארנבים מדובר? אם מפעל הדאורדורנט שלי השתמש באותו ארנב שנה שלמה, אז אמנם לבי איתו אבל מדובר בפתרון לא רע – למקד את הסבל כולו בחיה אחת בלבד.

ואז פגשתי את טוטו. טוטו הוא כלב זאב מדוכדך, יונק עגמומי שמביט תמידית אל עבר אופק לא ידוע. רצה הגורל ובעליו של טוטו הוא חבר באגודת גיקים, וטוטו נבחר להיות ארנב הניסויים היחיד והבלעדי של אירוע "Geekcon Pets" שנערך בסוף השבוע האחרון בקמפוס גוגל בקומה ה־34 של בניין אלקטרה בעיר. במשך 36 שעות התכנסו ממציאים צעירים בקומה, שכמיטב מסורת החברה מעוצבת כמו משחקייה בקניון עתידני, ועבדו על המצאות וגדג'טים יומרניים בתחום חיות המחמד הביתיות. בפועל כמעט כל ההמצאות יועדו לכלבים, וטוטו הוזמן שוב ושוב לבמה המאולתרת שהוקמה בחדר הישיבות של הגוגליאדה, בכל פעם עם פחות רצון לחיות מהפעם שעברה. פעם אחת חיברו לו מין ווקמנים לצוואר שאמורים לחלק לו פקודות, פעם אחרת הורכבה על גבו רתמה עמוסת סנסורים ופעם נוספת הוא חבש מין כובע מקלחת עם חוטים כמו זה שד"ר בראון שם למרטי מקפליי על הראש כשהוא דפק לו בדלת בשנת 1955. טוטו לא נבח, לא חרבן, לא השתין ולא הקיא. מנטליות העבד שפיתח ביממה וחצי כנסיין הבית לא אפשרה לו להתמרד.

טוטו לא נבח. תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)
טוטו לא נבח. תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)

זכויות אדם זה לעניים

הגיקון הוא "תנועה של מייקרים ישראלים שפועלת כבר 11 שנים, ללא מטרות רווח, על בסיס עבודה התנדבותית המוקדשת לקידום יצירתיות וחדשנות 'מחוץ לקופסה' בדגש של עשייה", כפי שמסביר הקומוניקט שלהם. הם מארגנים כחמישה אירועים בשנה באותו הפורמט: יחידת זמן מוגדרת של יממה או שתיים שבהן מתאספים המייקרים וממציאים גדג'טים סביב נושא מסוים, חיות מחמד במקרה הזה.

שלא כמו עמותות בתחומים זניחים כמו זכויות אדם, הגיקים נהנים מחסויות של מיטב חברות ההיי־טק: גוגל, פייסבוק, וויקס ועוד. בתמורה הם מתחייבים להמציא דברים שבהכרח אינם פרקטיים, אפיון שמסתמן כעמוד תווך באג'נדה שלהם. במהלך פרזנטציה של מצלמה המתחברת לראש הכלב ויודעת לצלם את מה שהוא רואה ברגע שהוא נמצא במצב של עוררות גבוהה ולהעלות את זה אוטומטית לפייסבוק שלו, הם התבדחו שמדובר ברעיון גבולי, כי הוא אשכרה בר ביצוע.

תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)
תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)

התודעה הכלבית הכוזבת

ההמצאות של החבר'ה היו מרשימות ומקוריות. הם התחילו לעבוד עליהן בשישי בבוקר והציגו אותן בשבת בשעה 17:00. מה לא היה שם? רובוט שאוסף חרא של כלבים בגינות ציבוריות ולטענת הממציאים יוכל גם לעבוד בהנחיית GPS שיעזור לו לנווט ברחובות, מכשיר שמתלבש לכלב על הצוואר ואמור לתרגם את הנביחות שלו למילים – קטע שהודגם על ידי גיק שגילם את הכלב ונבח בכאילו. מוטיב הגיק שמתחפש לכלב חזר על עצמו בהמצאה נוספת – אחד הממציאים ירד על ארבע ועשה כאילו הוא לועס נעלי בית כדי להדגים מכשיר שמתלבש לכלב על הצוואר ונוזף בו אם הוא עושה מעשים אסורים בזמן שבעליו בעבודה.

ההמצאה שמצאה חן בעיניי ביותר הייתה חלון קטן שמתלבש על תחתית דלתות
בבית ונפתח רק כשחיישן שמותקן עליו מזהה שמדובר בבעל חיים שנושא קולר עם צ'יפ מסוים. הממציאים הסבירו שזה מאפשר למי שיש לו כמה חיות בבית להחליט לאילו חדרים כל אחת מהן רשאית להיכנס, ואחת מהן, בתיה, הסבירה לי שמי שמחזיק בבית כלב וחתול, כמוה, מעוניין למנוע מהכלב להיכנס לחדר שבו נמצא האוכל של החתול ולאכול אותו.

תנו לזה כמה שנים. תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)
תנו לזה כמה שנים. תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)

במבה במקום צניחה חופשית

הופתעתי מסוג ההמצאות שהוצגו באירוע. הנחתי שאתקל שם בגדג'טים שתפקידם להקל על בעלי הכלבים ולפטור אותם מהסינג'ורים המעיקים: להוציא אותו לטיול, להרים לו את החרא, לעשות לו מקלחת, לקחת אותו לחיסונים ולהוציא לו קרציות. לא דמיינתי שרוב ההמצאות ישאפו להפוך את השליטה של הבעלים בכלב לאבסולוטית, כמו כל אותם מכשירי אילוף מרחוק. זו גישה שרואה בחוויית החזקת חיית המחמד כלי להשגת כוח, שבה הבעלים מוזמן למקסם את אלמנט השליטה ולדעת שגם כשהוא יושב במשרד וקורא ynet – יש מי שרודה בכלב ונוזף בו אם העז לעלות על הספה.

תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)
תערוכת גיקון פטס 2016 (צילום: בן קלמר)

כל הממציאים הקפידו להודות ולהחמיא לטוטו בתחילת הפרזנטציה שלהם ובחדר שרר קונצנזוס שמדובר בכלב פאקינג חמוד בקטע אחר, אלא ששנייה אחרי המחמאות הם מיהרו להלביש עליו אלקטרודות ולהתגאות בכך שבעזרתן טוטו יקבל בראש אם יעז להתנהג כמו כלב כשהוא לבד בבית. טוטו אכל את החרא שעזית בישלה, כשקיבעה בתודעה הישראלית את האתוס של הכלב הכנוע שנהנה לקבל פקודות. אבל רבאק, עזית לפחות זכתה לצנוח. וטוטו? הוא הסתפק בבמבה.

הידעתם?

  • כ־25 אלף כלבים חיים בבתים בתל אביב
  • כ־30 אלף חתולי בית זכו גם הם לבית חם בעיר
  • קנס על טיול עם כלב ללא רצועה עומד על 475 ש"ח
  • כ־5000 חתולי רחוב מואכלים על ידי תושבי העיר
  • בתל אביב יש 64 גינות כלבים