תתחילו לשנן: הטרנדים לעונת סתיו חורף 2017-18 שאתם צריכים בארון

ספטמבר הוא החודש שבו מעצבי האופנה מבשרים על החזון שלהם לשנה הקרובה; טרנדים כמו בדי קטיפה ולנז'רי כקז'ואל ממשיכים איתנו הלאה, ויש גם כמה דגשים שכדאי לכם להתחיל לשנן. לגזור ולשמור

רנואר לסתיו חורף 2017-18. צילום: לנס הפקות
רנואר לסתיו חורף 2017-18. צילום: לנס הפקות
13 בספטמבר 2017

בישראל, ראש השנה העברי והאופנתי חלים במקביל. כלומר, בערך במקביל לפריחת החצב (בהתאם להתחממות הגלובלית, טל"ח) יוצאים גם ירחוני האופנה של חודש ספטמבר ומתקיימות תצוגות האופנה של העונה הבאה. באופן מסורתי, כל אלה אמורים להכתיב את הטון ל־12 החודשים הקרובים ולארבעת העונות הקרובות (כולל ריזורטים) בכל מה שקשור לצבעים, גזרות ומקורות השראה.

במקביל לשבוע האופנה הניו יורקי שילווה בשבועות אופנה בשאר קצוות עולם, מעצבי האופנה המקומית שחררו כבר את הקולקציות החדשות שלהם עם הטייק שלהם על המראה הנכון ל־2018־2017. רשתות גדולות כגון קסטרו, גולף ורנואר לצד בתי אופנה ומותגים בולטים כגון דורין פרנקפורט או SKETCH של יוסי קצב, הציגו פריטים שהפגינו זיקה למפת הטרנדים השלטת בעולם, אבל גם כאלה שנשאו באופן מובהק DNA אישי ומקומי יותר.

בגדול, לפני שצוללים לפרטים, אפשר לומר שהשנה ירד קרנו של הבוהו־שיק, אותו מראה היפי זרוק שכלל שמלות ארוכות, חרוזים וגדילים, ושהיה חביב הפאשניסטות כמה עונות ברצף. גם מגמת האוברסייז שעדיין קיימת במידה רבה, מפנה מקום לצדה גם לפריטים יותר קרובים לגוף שמדגישים גזרות וחובקים חמוקיים. מלבד אלה קיבצנו כמה מגמות חשובות שבלטו לטובה בחלק גדול מהקולקציות, ושבטח ימצאו את עצמן בארון שלכם בחודשים הקרובים בדרך כזו או אחרת. איך אומרים? לגזור ולשמור.

אייבי ליג – המראה המפונפן של ילדי קולג'ים מפונפנים

רנואר סתיו-חורף 2017. צילום: לנס הפקות
רנואר סתיו-חורף 2017. צילום: לנס הפקות

כידוע, האופנה – כמו ההיסטוריה – חוזרת על עצמה, אם כי יש לקוות שלא כטרגדיה או כפארסה. כך או כך, נראה שאחרי כמה עונות שבהן כאמור כיכב הבוהו־שיק הזרוק, המעצבים מחפשים שוב מראה נקי יותר. בהתחשב בכך לא מפתיע לגלות שכמה מהם שאבו העונה השראה מסגנון האייבי ליג שמקורו בארצות הברית של שנות ה־50. הסגנון קיבל את שמו מהקולג'ים של ליגת הקיסוס בצפון־מזרח ארצות הברית שבהם התהווה. הוא עושה שימוש נרחב בבדים עשירים כמו צמר ומשלב בהם אלמנטים קלאסיים כגון משבצות טרטן וסריגי פייר אייל.

האקלים בישראל אולי לא ממש מזכיר את זה של ניו הייבן, אבל אם תתאמצו לכמה שבועות בדצמבר, תוכלו לדמיין שאתם זוכים לחינוך הכי טוב שכסף יכול לקנות. או לפחות לבושים כמו האנשים שזוכים לו.

השחור שלך חזר

זאדיג & וולטר סתיו חורף 17-18. צילום: יח"צ
זאדיג & וולטר סתיו חורף 17-18. צילום: יח"צ
sack's – קולקציית סתיו חורף 2017-2018. צילום: גורן לייבוביץ'
sack's – קולקציית סתיו חורף 2017-2018. צילום: גורן לייבוביץ'
ESSENTIEL לנומרו 13. צילום: יח"צ חו"ל
ESSENTIEL לנומרו 13. צילום: יח"צ חו"ל

דורין פרנקפורט קוראת לו "הצבע הנשגב מכולם", ג'וני קאש אמר שהוא הסמל שלו למרד ודן שילון לבש אותו כי הוא מרזה. בכל מקרה מדובר בקלאסיקה על זמנית שחביבה במיוחד על הישראלים, שנוטים להירתע מצבעוניות. לשמחתם של אלה, הצבע השחור דומיננטי במיוחד בקולקציות של שלל מעצבים העונה.

פריטים שונים נותנים מענה גם לרוקר שאוהב למרוד וגם למתוקתקת שרוצה להיראות להכניס קצת רצינות למלתחה. מי שרוצה לסגנן את המראה שלו יכול להוסיף אביזר צבעוני כמו צעיף או גרביים, אבל כדאי להימנע מעומס יתר: ריבוי פריטים צבעוניים יהרסו את האפקט הדרמטי של טוטאל לוק שחור ויגרמו לכם להיראות כמו העיצוב של רכבת השדים בלונה פארק.

הצבא קורא לך

קסטרו. צילום: גיל חיון
קסטרו. צילום: גיל חיון
דורין פרנקפורט סתיו חורף 2018. צילום: אסף עיני
דורין פרנקפורט סתיו חורף 2018. צילום: אסף עיני

אולי זה אומר משהו על העולם שבו אנחנו חיים, אבל בניגוד למראה ההיפי, נראה שלא המעצבים ולא המתלבשים שבעים מהלוק הצבאי, שנמצא איתנו כבר כמה עונות טובות. בניגוד לעונה החמה, צבעי החאקי הכהים מתלבשים (הבנתם?) באופן מושלם על הפריטים עתירי הנפח של החורף. קשה לדמיין אדם שלא ייראה טוב בקלאסיקה כמו מעיל פארקה בצבע ירוק זית, או פאנקיסט שלא יגרום לדגמ"ח צבאי מנומר להיראות כמו הדבר הכי קול עלי אדמות.

אם אתם בכל זאת מרגישים קצת שמרנים או מבוגרים מדי בשביל כל זה (או אם אתם סתם סוחבים טראומה מימי הצבא), תוכלו להתפשר על בלייזר או אפילו על חצאית חאקי מבד רך כגון סאטן, שיאזנו את האדג' שהטרנד נושא איתו.

לנז'רי כדרך חיים

משכית. צילום: אייל נבו
משכית. צילום: אייל נבו

לפני שלוש שנים, כשקלווין קליין וורסצ'ה הצעידו על המסלול דוגמניות לבושות בקומבניזונים ובחלוקים מסאטן, היו מי שהרימו גבה וגיכחו. עם זאת, בראייה לאחור המלעיזים הפסידו, כי "אופנת הלינז'רי" הפכה להיות אחד מהמגמות החזקות ביותר בתעשייה, עם קבלות. אמנם יש מי שיאמר שמדובר במונח מכובס לפיג'מות, אבל איך שלא תקראו לו, קשה לומר לא לטרנד שחוזר אלינו לעונה נוספת: בקיץ הוא מספק בגדים אווריריים מטקסטיל קל ולא מורגש ובחורף הוא מאפשר לנו להתכרבל בפריטים שהיו יכולים לתפקד גם כמצעים, אילולא היתה להם חגורה.

למרבה המזל, האנושות נמצאת כרגע במצב שבו הטכנולוגיה והעיצוב מאפשרים לכל הנוחות הזאת להיראות טוב, גם עם לעיתים היא מגיעה עם תווית מחיר גבוהה.

חליפות כוח

חליפה של SKETCH. צילום: תום מרשק
חליפה של SKETCH. צילום: תום מרשק
חליפה של גולברי. צילום: יניב אדרי
חליפה של גולברי. צילום: יניב אדרי
חליפה של קסטרו. צילום: טל קרת
חליפה של קסטרו. צילום: טל קרת

היו ימים שבהם צחקנו על הבגדים של ג'ואן קולינס וגרייס ג'ונס, אבל בשלהי 2017 ושניה לפני 2018, מתברר שהבדיחה היא עלינו. פאוור דרסינג, הלבוש המוגזם שמעמיד במרכז את עוצמתה של האישה תוך שהוא משרטט את דמותה כמצליחנית עתירת הישגים, הוא שוב הדבר החם ביותר בגזרה.

החלוצה הגדולה של הסגנון הייתה דונה קארן, שהחליטה ב־1985 לשחרר את האישה העובדת מה"מדים" שהיו מקובלים עד אז: חצאית מתחת לקו הברך, חולצה לבנה, גרבונים בצבע גוף ונעלי עקב סגורות. קארן טענה כי רצתה לגרום לנשים "להרגיש כמו נשים" גם במקום העבודה, ומפה לשם כריות כתפיים התחילו להיראות כמו דבר הגיוני. עכשיו כשאותן כריות חזרו לבצבץ מתחת לכתפיות של ז'קטים וחולצות, אנחנו מהמרים שזה רק עניין של זמן עד שטיילור סוויפט תעשה קאבר ל"Slave to the Rhythm". מוות לבוהו־שיק.

הו, הקטיפה

קסטרו קוקלציית סתיו חורף 2017-18. צילום: טל קרת
קסטרו קוקלציית סתיו חורף 2017-18. צילום: טל קרת
דורין פרנקפורט סתיו חורף 2018. צילום: אסף עיני
דורין פרנקפורט סתיו חורף 2018. צילום: אסף עיני
נעליים של אלדו. צילום: יח"צ
נעליים של אלדו. צילום: יח"צ

היא רכה, עשירה, מחממת וגורמת לנו להיזכר בג'ורג' קוסטנזה. עם כל כך הרבה תכונות חיוביות, מה הפלא שגם הקטיפה זכתה בפסלון החסינות של הטרנדים והמשיכה איתנו לעוד עונה? עם זאת, ראוי לקחת רגע ולציין שמדובר בטקסטיל שעלול לגרום למפלה אופנתית בידיים הלא נכונות.

לבשתם יותר מדי קטיפה ופחות מדי בד אחד? יצא לכם פיג'מה – ולא מהסוג הטוב. לבשתם קטיפה עם גימור מבריק מדי? יצא לכם צ'יפי. לבשתם קטיפה בצבע בורדו? יצא לכם ספה. במילים אחרות, תיהנו אבל תיזהרו. טיפ למתחילים: כמו עם הרבה טרנדים אחרים, הדרך הקלה ביותר להצליח היא ללכת על שחור.