היום שאחרי ברבי

נשים יקרות, שימו לב: המשחקים הבאים יגרמו לכן להפוך לגיימריות מן המניין

מתוך המשחק Machinarium
מתוך המשחק Machinarium
20 במרץ 2014

יום האישה כבר מאחורינו, אבל השאלה אם יש דבר כזה משחקים ממוגדרים לא מפסיקה להעסיק את חוקרי המשחקים כמעט כמו השאלה הטרחנית אם משחק הוא אומנות. הבעיה היא שבשביל לענות על השאלה הכביכול פשוטה הזאת , "מה זה משחקים לבנות?", צריך לפרק ולבחון מערכים אידיאולוגים שלמים כמו גבר־אישה או ביולגיה־תרבות. אז בואו נדמיין לצורך העניין שקראתם עכשיו אכילת ראש ארוכה והשתכנעתם שאין הבדלים מהותיים בין גברים לנשים ושהביולוגיה היא דבר שולי, כלי שנוח להצדיק באמצעותו עמדות אידיאולוגיות. אז אחרי שזרקנו לפח את הלרלורים על נגה ומאדים, עם מה בעצם נשארנו? עם כמות בלתי נתפסת של משחקי מלחמה ומכות ופחות או יותר 50 אחוז מהעולם שלא סובלים מההפרעה שגורמת להם להתענג על זה באובססיביות. תוסיפו לזה חינוך שבהכללה קצת גסה אינו מעודד תחרותיות ומשחקיות ותקבלו עולם שלם של תוכן ממוגדר וממודר. חוצמזה, בואו לא נשכח שאנשים נוטים לעשות את מה שהם טובים בו או את מה שבא להם בקלות, ולמשחקים יש בדרך כלל עקומת למידה מאתגרת.

הנה ארבעה משחקים שיהיה מטופש לכנותם "משחקים לנשים", מכיוון שהם כל כך טובים ונגישים עד שיש להם את הכוח להפוך סתם אנשים רגילים ומשעממים לגיימרים מתחילים:

Plants Vs. Zombies

הז'אנר של הטאוור דיפנס אומנם חרוש עד דק אבל הוא נקודת פתיחה מעולה להכניס את היקרים לכם למשחקי אסטרטגיה. בעציצים נגד מתים־חיים יש מלא הומור וההגשה כל כך מוקפדת שגם החזקים ביותר לא יכולים שלא להתמכר אליו. השילוב של עשרות יחידות שונות ותכנון מוקדם יהפכו כל מי שייגע במשחק לשחקן civilization V פוטנציאלי ואת העולם למקום טוב יותר.

מתוך המשחק "Plants vs. Zombies"
מתוך המשחק "Plants vs. Zombies"

Portal 1+2

שני משחקי פורטל יכולים בקלות להיות בכל רשימה של עשרת המשחקים הכי טובים בכל הזמנים. משחק חידות מגוף ראשון הוא מקום מצוין להתחיל ללמוד דרכו את השליטה בטוין סטיק (כשג'ויסטיק אחד שולט במבט והשני בתנועה). יש עקומת למידה למכניקה הזאת דרך פזלים חכמים וכתיבה מושחזת, ובמשחק השני, שמתובל בקולו של סטיבן מרצ'נט, הייאוש ההתחלתי של כל שחקן יהפוך להיות יותר נוח.

Heavy Rain

כשהמשחק הזה יצא הוא היה כל כך חדשני והצליח לבסס את גבולות הז'אנר של דרמה אינטראקטיבית. היום, ארבע שנים אחרי, ועוד לא מעט משחקים בסגנון הזה, אפשר לקבוע בקלות שהוא לא רק פורץ דרך אלא גם באמת מצוין. המשחק הזה ישכנע כל אחד שעשר שעות של חיפוש אחר רוצח האוריגמי הן לא פחות מהנות מעשר שעות בחברת סגה נורן ב"הגשר".

מתוך המשחק "Heavey Rain"
מתוך המשחק "Heavey Rain"

Machinarium

במשחק הזה תשחקו רובוט עגמומי וחבוט שצריך לפתור חידות כדי לשחרר את ברטה. המשחק הצ'כי הזה מציג עולם מלנכולי ששואב אותך לתוכו ובמקביל גורם לך להתמודד עם מגוון גדול של חידות, שאחר כך תפגשו גרסאות שלהן בכל משחק הרפתקאות שתיתקלו בו בהמשך קריירת הגיימינג שלכם.

מתוך המשחק "Machinarium"
מתוך המשחק "Machinarium"