הימין הישראלי חי בסרט של ״חיזור גורלי״

נפתלי בנט לא חייב שתצביעו לו, אבל הוא מת שתלטפו, תחבקו ותאהבו אותו

נפתלי בנט
נפתלי בנט
7 בינואר 2015

מה רוצה הימין הישראלי? הוא רוצה שיאהבו אותו. אהבת ההמון לא מספיקה לו. הוא רוצה שההיפסטרים יאהבו אותו. היפסטרים? יש עדיין דבר כזה? כן, הימין הישראלי עדיין מאמין בקיומו של ההיפסטר. ראיתם את נפתלי בנט עם זקן ג'ינג'י, משקפיים שחורים עבים וחולצת פלאנל אדומה? אני עדיין לא הבנתי מה הקטע. הימין הישראלי מנהל את הקרבות שלו מול אויב דמיוני במלחמה שאותה הוא ניצח מראש. השלטון שייך לו. המדינה היא שלו. העם תומך בו באופן אבסולוטי. עבור אזרחים רבים החליף הימין הישראלי את האלוהוּת. הוא כל כך ודאי ומוחלט שיש כאלה שבטוחים שאם הם יצביעו עבור אחת ממפלגות השמאל יכה בהם ברק מהשמים. לא אהוד ברק. ברק אמיתי. כזה שהורג. הימין הישראלי הוא לא רק משיחי בהשקפתו, עצם הקיום שלו הוא כבר חלק מהמיסטיקה היהודית. משה חצה את ים סוף לשניים? ביבי נתניהו ראש ממשלה כבר כמעט שש שנים ברציפות. נסים קורים, רק לא לאנשים הנכונים.

בחירות 2015: כל הכתבות

הימין הישראלי לא מאמין בעצמו שהוא כזה. וכשאדם לא מאמין בעצמו, הוא מפתח תודעה מפוצלת. הימין הישראלי מפחד מהצל של עצמו. הוא אלים ורופס. הימנים לא שיכורים מרוב כוח. אם היו מרגישים שיש להם כוח, אולי היו מזיזים כמה דברים. הקיפאון שבו שרויה ישראל בשנים האחרונות הוא עדות להכחשת הכוח. הימין הישראלי חווה את הכוח כפוטנציאל לא ממומש. את אי המימוש הוא תולה בגורמים חיצוניים. אף פעם לא בעצמו. הקמפיין הימני נגד השמאל הוא לא רק עדות להסתה פשיסטית, כמו שאוהבים להגיד. זה לא נראה לי כמו מהלך מחושב כל כך. זה משהו שטבוע הרבה יותר עמוק במזג הימני. לימין הישראלי יש בעיה נפשית – הוא פרנואידי כמו ילד לא מקובל בחטיבת הביניים. אבל אנחנו כבר לא בכיתה ז'. הימין הישראלי הוא מלך הכיתה עם רגשות נחיתות חמורים. מלך כיתה שזוכר שפעם הוא היה שמנמן עם חצ׳קונים. הוא עדיין תקוע בימי בית הספר של מפא״י; מול אותם בריונים של השמאל הציוני. אנחנו כבר לא שם, כידוע, והבריונים הפכו לגמדים. אבל בראש שלו – הימין הישראלי תמיד ייאבק בטחנות רוח נעלמות. הוא רק החליף את בן גוריון בתל אביב מדומיינת. בסרטון האחרון של הבית היהודי, שיצא השבוע, רואים שתי פקאצות שמאלניות מצויות, פרסומאיות שמדוושות בפארק הירקון והולכות לפיק אפ בארים, כשהן מתחרמנות על בנט והישגיו בתחום החברה והפוליטיקה. ״האמת?״, הן אומרות, ״הוא מה זה עושה… אבל הוא ימני" הסאבטקסט ברור: בנט רוצה לשכב עם שמאלנית, אבל מפחד שהיא תדחה אותו כי הוא ימני עם כיפה וקרחת. יש כאן תשוקה חבויה לסקס כוחני, סאדו־מאזו ומאבקי שליטה. לבנט, כמו לימין הישראלי כולו, יש חרדת סירוס: לשכב עם השמאל ובמקביל לחשוש ממנו עד מוות. זה שילוב של רצח אב ואובססיה מסוכנת. הימין הישראלי חי בסרט של ״חיזור גורלי״.

כשרונן שובל – לשעבר יו״ר תנועת ״אם תרצו״ ומתמודד בפריימריז של הבית היהודי – מוציא לאינטרנט סרטון היתולי שהשפה שלו נלקחה מסרטי זומבים ו־Found Footage, הוא לא מדבר אל קהל המצביעים השמרני הפוטנציאלי שלו, הוא מפלרטט עם חבורה מצומצמת של יודעי ח"ן שיודעת להעריך את הרפרנס. כשינון מגל – עוד מתמודד טרי בפריימריז של הבית היהודי – מצהיר, מיד עם כניסתו לפוליטיקה, שהוא עישן ג׳וינטים בהודו – הוא קורץ לסטלנים בפלורנטין, לא לרבנים מהזרם החרד״לי. כשביבי נתניהו מעלה בפייסבוק שלו סרטון שבו מופיעה ילדה קטנה בת 6, ששרה ״רק אחד יכול מול כל השמאל״ – הוא פונה לקהל שמכור לסרטונים חמודים ברשת. איזה יופי – יש לנו ראש ממשלה שחושב שילדה בת 6 תנצח עבורו את הבחירות. בפעם הבאה, שיציב חתלתול במקום השני ברשימת הליכוד בכנסת. זו לא מדינה. זה ״צינור לילה״.

אפילו מפלגת שמאל כמו מרצ לא מנהלת קמפיין כל כך ״היפסטרי״ ותל אביבי כמו הבית היהודי. במרצ – שלקחו את משרד הפרסום אלנבי, האולטרה מתוחכם ומתחכם, כדי שינהל להם את הקמפיין – יודעים שהם צריכים לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר אם ברצונם להתרחב מעבר לאלקטורט הרגיל שלהם. אין להם אשליות. זו מערכת בחירות, זו לא מסיבת כיתה. הימין הישראלי חושף את החולשה העיקרית שלו: הניצחון מונח בכיס שלו, ודווקא ברגע הזה הוא בוחר להתחשבן עם ציבור קוראי Time Out. וואלה, תודה על המחמאה, אבל לא תודה. תעזבו אותנו בשקט.

הימין הישראלי מקיים יחסים של משיכה ודחייה עם מה שהוא תופס כשמאל תל אביבי ליברלי, נאור, מעודכן ומתוחכם (הוא לא באמת כזה, אבל אל תגלו לנפתלי בנט). הצל הזה רודף אחריו. משגע לו את השכל. הוא מקנא בשמאל כי הימין הוא בדיוק ההפך הגמור – מאובן, לא יצירתי, גס וקיצוני. זה אולי הניצחון היחידי האפשרי של מה שנותר מהשמאל המצומק – לככב בפנטזיות הכמוסות של לאומנים קפוצי תחת כמו רונן שובל. הימין הישראלי מודד את עצמו אל מול דימויים משומשים של מגניבוּת וסקסיוּת שנוצקו במקומונים תל אביביים. זה לא ימנע את המלחמה הבאה, אבל נפתלי בנט הוא בסך הכל עוד וונאבי שמת להיות אחד מהחבר'ה. כך שלא צריך לדאוג, הוא ישמור עלינו. ההיפסטרים ישרדו את האפרטהייד. הכל יהיה בסדר.