הכינו את הסירות: תל אביב עדיין לא מוכנה לחורף

התחזית לחורף הקרוב: רחובות שלמים בעיר ימשיכו להפוך לשלולית ענק בימים גשומים במיוחד

רחוב תל אביבי שלקח קשה את מזג האוויר. צילום: Getty Images
רחוב תל אביבי שלקח קשה את מזג האוויר. צילום: Getty Images
26 באוקטובר 2014

רובנו זוכרים היטב את השפעתו של חורף 14־2013 על העיר, ובעיקר את נתיבי איילון המוצפים. כדי למנוע חזרה של מראות מסוג זה, יצאה עיריית תל אביב־יפו למסע היערכות. בהודעה ששחררה החודש בנושא צוין כי נסתמו חורים בכבישים ובוצע ניקוי של קולטנים ופתחי ניקוז, אך בעקבות הגשמים שירדו בשבוע שעבר, שוב הוצפו רחובות ומוקדים רבים ברחבי העיר, כולל חוף הים. רחוב הרצל הפך לנהר, רחוב פלורנטין התחפש לירקון, בשכונת רמת החייל שבצפון נרשמו הצפות כבדות ונוסף על כך, אשפה ועכברושים הוזרמו לים ונסחפו לחוף.

תושבי העיר שרחובותיהם הוצפו לא נשארו חייבים והגיבו בהצפה וירטואלית של תלונות אל דף הפייסבוק של העירייה. בין השאר טענו התושבים כי מערכת הניקוז אינה מתפקדת ו־20 דקות של גשם מספיקות כדי להפוך את הרחובות לנחלים. אחד הגולשים העלה לדף תמונות של פינת הרחובות קינג ג'ורג' והחשמונאים ב־1936 ו־2014, המראות ש־78 שנים אינן מספיקות כדי לבנות מערכת ניקוז ראויה.

"תופעת העיור בכללותה גורמת להצפות מכיוון שאין קרקע טבעית שתספוג את המים", אומר מר אשר שולמן, מהנדס עירוני ששימש בעבר כמהנדס הערים הרצליה ובני ברק ואף כנשיא הפדרציה הבינלאומית של מהנדסי ערים. "תל אביב היא עיר שטוחה, ובניגוד לערים משופעות אין בה תנועה מספקת של מי הגשמים. חלק מהבעיה היא שלא מנקים היטב את הקולטנים ואת פתחי הניקוז שבהם מצטברות במהלך הקיץ כמויות גדולות של אבק, של ענפים ושל פסולת. ניקוי מוקדם וראוי שלהם, שלא תמיד מבוצע, עשוי לצמצם הצטברות של מי גשמים ברחובות".

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

האם יש פתרון כולל לבעיית ההצפות?

"המערכות בנויות כך שינקזו כמות גשמים ממוצעת ולא כמות גדולה היורדת בזמן קצר. היערכות לניקוז גשמים כבדים מצריכה תקציבי עתק והשקעה שאין בה צורך, מכיוון שמדובר בסך הכל בכמה ימים מועטים של אי נוחות קלה. הדבר נכון לא רק לעל תל אביב וישראל, אין אף מקום בעולם שעושים בו את זה, ולטעמי המצב כאן השתפר מאוד בעשורים האחרונים".

"העירייה מזניחה את אזור דרום תל אביב באופן קבוע והסיפור הזה חוזר בכל חורף, אין שום חדש", אומר יבין, סטודנט המתוגרר בסמוך לרחוב הרצל. "מצד שני, לאט לאט הדרום הופך לאזור החם של העיר ולכן יהיו חייבים להשקיע בנו בסוף. אני אופטימי". רועי, המתגורר באיזור שוק לוינסקי, מוסיף בגיחוך: "חולדאי רוצה אירופה, גם ונציה זה באירופה".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "בדומה למערכות התיעול בעולם, מערכת התיעול העירונית בנויה לספיקות גשם ממוצעות ובמקרה של ירידת כמות גשמים גדולה בפרק זמן קצר, מתארכת פעולת הניקוז. במקרי הצפות, נענית העירייה בהקדם לקריאות תושבים ומטפלת במפגעים באופן נקודתי.

בשנים האחרונות בוצע שיקום מסיבי של מערכת הניקוז העירונית ושל מערכת הביוב וחלה ירידה דרסטית בהצפות ובשיטפונות, בעיקר באזורים שבעבר ההצפות היו תופעה של קבע כמו בשכונת פרדס דקא, בשכונת התקווה, בשכונת עזרא, בשכונת הארגזים ועוד.

המים המוזרמים לים הם מי הגשם הנאספים בקולטנים. בכל שנה הגשם הראשון שוטף את רחובות העיר וסוחף איתו לכלוך רב שהצטבר במהלך הקיץ בכבישים, במדרכות ובבתים. כדי לצמצם את היקף הלכלוך הנשטף עם הגשם, העירייה ותאגיד המים בדקו את מערכות התיעול התת קרקעיות וניקו אותן ואת הקולטנים בעיר".