הכנתי במיוחד: טכניקות בצבע טרי

מצילום בטכניקה מיוחדת ועד רישום בעפרונות בשיטה ייחודית – צבע טרי מציג השנה מבחר עבודות של אמנים המשתמשים בטכניקות יוצאות דופן

רוסטם באירמוב
רוסטם באירמוב

דפנה גזית, בוגרת מכללת הדסה לצילום והמדרשה לאמנות בית ברל, ממקימי גלריה אלפרד – חלל תצוגה לא מסחרי לאמנות

מקורות השראה: לכידת אור ולאו דווקא רגעים. צילום הדאגרוטייפ נוגד את המידתיות והזמינות של הצילום הדיגיטלי העכשווי וגורם לבחון מחדש את האפשרויות כשרוצים ליצור דימוי.
מה הביא אותך להמציא את הטכניקה המזוהה עמך? דאגרוטייפ הומצאה ב־1839 בצרפת, והיא שיטת הצילום הראשונה שנכנסה לשימוש מסחרי. הדאגרוטייפ שונה מצורות הצילום המוכרות לנו כיום בכך שהיא לא ניתנת לשכפול. כל תצלום הוא יחידי, ונראה לעתים כפוזיטיב ולעתים כנגטיב, בהתאם לצורת נפילת האור על לוח הצילום.
מהם האתגרים שהטכניקה הזו מביאה עמה? כיוון שרגישות הפלטה לאור היא נמוכה, הצילומים עצמם נערכים לרוב מחוץ לסטודיו באור יום מלא, כדי לנצל את מקסימום האור הקיים. מזג האוויר, איכות הציפוי, איכות הליטוש וזמני החשיפה הלא מדויקים גורמים לכך שתוצאה הסופית תמיד תהיה הפתעה.
כמה זמן לוקח ליצור עבודה בטכניקה זו? זמן ההכנה לוקח בין כמה ימים לכמה שבועות. לוח הדאגרוטייפ הוא בעל רגישות נמוכה מאוד לאור, נדרשת חשיפה ארוכה של כמה דקות עד כמה שעות בכל צילום. כשצילום בחשיפה של שלוש שעות אינו מצליח צריך לצלם אותו שוב ביום אחר.

דפנה גזית
דפנה גזית

רוסטם באירמוב

מקורות השראה: אנשים סביבי, חלומות, הוויות של יומיום.
מה הביא אותך להמציא את הטכניקה המזוהה עמך? בחרתי בתהליך צילום קולודיון – אחד הראשונים בתולדות הצילום, כי התוצאות שמקבלים לא דומות לשום דבר אחר. זה גם תהליך שדורש מסירות ולא סולח על הטעויות בדרך. עבודה עם חשיפות ארוכות משנה את הדרך ואת התפיסה על צילום דיוקנים וטבע.
מהם האתגרים שהטכניקה הזו מביאה עמה? בצורת העבודה הזו יש רק כמה דקות עד שהפלטה מתייבשת כדי לעשות צילום ולפתח אותו, וכל זאת תוך כדי הקפדה על עבודה מדויקת עם כימיקלים. לכן צריך לעבוד מהר ולא מפוזר.
כמה זמן לוקח ליצור עבודה בטכניקה זו? התהליך הוא מיידי, עבודות ההכנה והגימור של כל פלטה יכולים לקחת שעות.

רוסטם באירמוב
רוסטם באירמוב

אשחר חנוך קלינגבייל, בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל

מקורות השראה: אסטרונומיה. לכל אחד יש את הסטייה שלו, שלי זה ללכת לישון עם הרצאות ביוטיוב של סוכנויות חקר החלל השונות.
מה הביא אותך להמציא את הטכניקה המזוהה עמך? העבודות שלי באות מהרצון הנאיבי לגעת בכוכבים, להגיע אל אותם מקומות רחוקים ורומנטיים. תוך כדי עבודה בסטודיו חיפשתי שיטה שתתמקד יותר בדרך יותר מאשר בתוצאה. אני מסיר או מוסיף חומר על המצע בצורה סיסטמטית, ותוך כדי העבודה מגלה מקום וירטואלי לא נגיש. מתוך ההתעניינות שלי באסטרונומיה מצאתי הרבה הקבלות בין סיפורים של המסע לחלל החיצון למסע לחלל הציור.
מהם האתגרים שהטכניקה הזו מביאה עמה? אחד האתגרים העיקרים ששיטת עבודה זו מביאה איתה הוא חוסר שליטה, חוויה מאתגרת כשלעצמה. למרות שיש רעיון כללי, התוצאה אינה ידועה בכלל.
כמה זמן לוקח ליצור עבודה בטכניקה זו? רישומים יכולים לקחת בין חודש לחודשיים־שלושה. שמונה־תשע שעות ביום של ישיבה כפופה והזזת העיפרון מימין לשמאל וכך הלאה. העבודה על ציורי השמן היא הרבה יותר פיזית ומהירה, אבל בגלל גודלם כל אחד מהם נמשך כמה שבועות.
שלי רויכמן, בוגרת ריטפלד – אקדמיה לאמנות באמסטרדם והחוג לאמנות באוניברסיטת חיפה
מקורות השראה: מתרגשת מהחיבור והניגוד בין העולם הגשמי – הסביבה, מבנים וחללים, חפצים ופעולות יומיומיות, לבין פנימיות האדם – רגשות, זיכרונות וחלומות.
מה הביא אותך להמציא את הטכניקה המזוהה עמך? הטכניקה שאני יוצרת בה היא רישום ופיסול בחומר גלם חדש העשוי מעפרונות. הבחירה בעיפרון נוצרה מתוך זיכרון ילדות ומתוך חוסר השימוש שבו בעולם הטכנולוגי של ימינו.
מהם האתגרים שהטכניקה הזו מביאה עמה? ברישום – אני רושמת בזהירות על דיקט שצבוע בצבע בסיס אקרילי, משנה זוויות וכוחות של העיפרון על הדיקט. העבודה היא עדינה כמו עבודת רקמה, והחשש הגדול שבה הוא ממריחה של העיפרון. מבחינת פיסול – הקושי הוא להגיע לכמויות הנדרשות של עפרונות ודבק נגרים, ולאחר מכן – ההמתנה הממושכת בייבוש של חומר הגלם החדש שנוצר.
כמה זמן לוקח ליצור עבודה בטכניקה זו? בין שבוע לכמה חודשים, תלוי בגדלים.

אשחר קלינגבייל
אשחר קלינגבייל

שלי רויכמן, בוגרת ריטפלד – אקדמיה לאמנות באמסטרדם והחוג לאמנות באוניברסיטת חיפה

מקורות השראה: מתרגשת מהחיבור והניגוד בין העולם הגשמי – הסביבה, מבנים וחללים, חפצים ופעולות יומיומיות, לבין פנימיות האדם – רגשות, זיכרונות וחלומות.
מה הביא אותך להמציא את הטכניקה המזוהה עמך? הטכניקה שאני יוצרת בה היא רישום ופיסול בחומר גלם חדש העשוי מעפרונות. הבחירה בעיפרון נוצרה מתוך זיכרון ילדות ומתוך חוסר השימוש שבו בעולם הטכנולוגי של ימינו.
מהם האתגרים שהטכניקה הזו מביאה עמה? ברישום – אני רושמת בזהירות על דיקט שצבוע בצבע בסיס אקרילי, משנה זוויות וכוחות של העיפרון על הדיקט. העבודה היא עדינה כמו עבודת רקמה, והחשש הגדול שבה הוא ממריחה של העיפרון. מבחינת פיסול – הקושי הוא להגיע לכמויות הנדרשות של עפרונות ודבק נגרים, ולאחר מכן – ההמתנה הממושכת בייבוש של חומר הגלם החדש שנוצר.
כמה זמן לוקח ליצור עבודה בטכניקה זו? בין שבוע לכמה חודשים, תלוי בגדלים.

שלי רויכמן
שלי רויכמן

נטע קונס, בוגרת מנשר לאמנות, המחלקה לצילום

מקורות השראה: ספרות, אדריכלות, מודרניזם, קראפט.
מה הביא אותך להמציא את הטכניקה המזוהה עמך? כצלמת הרגשתי צורך להעמיק בחומר הצילומי. חברה מעצבת טקסטיל לימדה אותי לארוג. הוקסמתי מפעולת האריגה שדמתה לפיקסלים המתחברים לצילום. משם התחלתי להשתמש בחומרים מהעולם שלי, ונייר הצילום הפך לחוטי אריגה.
מהם האתגרים שהטכניקה הזו מביאה עמה? שאין ctrl+Z.
כמה זמן לוקח ליצור עבודה בטכניקה זו? כחובבת סיזיפיות, אספקט הזמן אינו לוקח חלק ביצירה שלי, אבל אם אתם מתעקשים – בין שבוע לשנה.

נטע קונס
נטע קונס