הלילה השחור חוגג עשור: תרבות ומחאה נגד העיר הלבנה

אלטרנטיבה רעיונית ואמיתית. עדי קיסר וחן אלמליח בלילה שחור 2016 (צילום: אורן זיו)
אלטרנטיבה רעיונית ואמיתית. עדי קיסר וחן אלמליח בלילה שחור 2016 (צילום: אורן זיו)

הלילה השחור, אירוע המחאה השנתי שמתרחש מול אירועי הלילה הלבן, התחיל ב-2012 בגלל פינוי מאהל המחאה בלוינסקי וממשיך כי כלום לא השתנה. בתוכנית: חפלה עם יהודה קיסר והקיסרים, תערוכה בועטת ושירה מזרחית חדשה ושורטת

הלילה הלבן לא לבד: כמדי שנה, לצד אירועי הלילה הלבן ברחבי העיר, יתקיים גם אירוע המחאה המסורתי "הלילה השחור" במרכז התרבות בית אחותי (מטלון 70) בליל חמישי הקרוב החל מהשעה 20:00 ואל תוך הלילה עם הופעות, תערוכה ותקלוטים שמחים.

גם היא בלילה השחור. די.ג'יי פנינה שמעון AKA שירן קרני (צילום: זוהר רון)
גם היא בלילה השחור. די.ג'יי פנינה שמעון AKA שירן קרני (צילום: זוהר רון)

אירועי הלילה השחור חוגגים השנה עשור לקיומם. ההתחלה הייתה כמעט ספונטנית, אי שם ביצמי המחאה החברתית. חברת המועצה שולה קשת, ממייסדות האיוונט, מספרת ש"ביוני 2012 קיימנו את ארוע הלילה השחור הראשון, מיד אחרי שפקחי העירייה והמשטרה פינו את הא.נשים,האוהלים וכל הציוד ממאהל המחאה לדיור ציבורי, 'שאגת הדרום', שהקמנו ביולי 2011 בגינה בלוינסקי.

שולה קשת (צילום: כרמן אלמקייס)
שולה קשת (צילום: כרמן אלמקייס)

"הלילה השחור היה ארוע תרבות ומחאה", היא ממשיכה, "מול ארועי הלילה הלבן, שהתקיימו בצד של העיר הלבנה וכללו אירועים של תרבות לבנה הגמונית, מול הג'נטריפיקציה האגרסיבית, הנדל"ניסטית והתרבותית; מול דחיקת אוכלוסיות מוחלשות; מול הדרישה לייצוג רב תרבותי של מגוון האוכלוסיות, מול הפינויים הכפויים ועוד. עשור אחרי, הג'נטריפיקציה נמצאת בשיא חדש, הפינויים הכפויים ממשיכים, אין דיור ציבורי ומשבר הדיור כאן ובגדול".

אם כך, לא חסרות סיבות להשחיר ולמחות, וגם השנה מוזמנים תושבי העיר לערב של תרבות ומחאה בצד הקשוח של דרום העיר. בתוכנית האמנותית: התערוכה "יוצרות שינוי" על אמנות ואקטיביזם בישראל, הקראת שירה מזרחית בועטת (לורן מילק, סיגלית בנאי, בת שחר גורפינקל, זמירה פורן ציון, אלינור ארזי בליווי המוסיקאי ניר מטרסו, ראובן אברג'יל הפנתר השחור ועוד), הופעה לוהטת של יהודה קיסר והקיסרים ובעמדת הדי.ג'יי פנינה שמעון (שהיא גם לפעמים שירן קרני מבינת אל פאנק). יאללה.

>> הלילה השחור 2022, מטלון 70, חמישי (30.6) החל מ-20:00. פרטים נוספים כאן