הלכה לעולמה מייסדת פסטיבל דוקאביב, אילנה צור

הקולנוענית נפטרה הבוקר לאחר מאבק במחלה קשה, ובנותיה ספדו לה: "היוזמה שלה תרמה לפריחת היצירה התיעודית הישראלית בארץ ובעולם". היום נפתח פסטיבל דוקאביב ה-22

אילנה צור (צילום: דניאל צ'צ'יק)
אילנה צור (צילום: דניאל צ'צ'יק)
3 בספטמבר 2020

אילנה צור, מייסדת עמותת דוקאביב ופסטיבל הסרטים דוקאביב, נפטרה הבוקר (חמישי) לאחר מאבק ממושך במחלה קשה – כך נמסר מהעמותה בשעה האחרונה.

צור הייתה יוצרת קולנוע שברזומה שלה אפשר למצוא בין היתר את "אלטלנה" ו"שנים טרופות". את הפסטיבל היא הקימה בשנת 1999 במטרה להביא את הקולנוע התיעודי אל מרכז הבמה, והיא ניהלה אותו ב-12 השנים הראשונות. היא הותירה אחריה שתי בנות, שירי ונגה.

בנותיה של צור ספדו לה: "החזון של אמא היה להפיץ את עולם הסרטים הדוקומנטריים שמביא את המציאות הישראלית ואת הנעשה בעולם לתל אביב בתחילה ומשם לכל הארץ ולפריפריה. היוזמה שלה תרמה לפריחה של היצירה התיעודית הישראלית שהייתה כל כך גאה בה בארץ ובעולם".

רמי שלמור, יו"ר עמותת דוקאביב, מסר: "שוחרי הסרט הדוקומנטרי מתאבלים מרה על לכתה של הוגת הרעיון והמייסדת של דוקאביב, אילנה צור. סיפורו של דוקאביב הוא גם סיפורה של אילנה, הוא סיפור על לידתו של רעיון שהפך להצלחה בינלאומית. היום יש לדוקאביב מקום של כבוד על המפה העולמית של הפסטיבלים לקולנוע דוקומנטרי, ובמאים ומפיקים מכל העולם נלחמים על הזכות להציג בו את סרטיהם. לולא הגשימה אילנה את חלומה לפני 22 שנה, ספק אם הייתה היום ליוצרים הדוקומנטריים במה כל כך חשובה להציג בה את יצירותיהם".

גליה בדור, מנהלת פסטיבל דוקאביב, אמרה: "אילנה צור היא אבן היסוד של דוקאביב. הידע והאהבה העצומה שלה לקולנוע דוקומנטרי ימשיכו להוות מקור השראה לעמותת דוקאביב גם בהמשך הדרך. מותה הוא אובדן גדול לעולם התרבות בכלל ולעולם הדוקומנטרי בפרט".

פסטיבל דוקאביב ה-22 נפתח היום (חמישי, 3.9) עם הקרנות דרייב אין, מפגשי יוצרים והקרנות אונליין. בפסטיבל יוקרנו 115 סרטים דוקומנטריים מהארץ ומהעולם בקטגוריות השונות. הערב תתקיים במתחם הדרייב אין הישן הקרנה של הסרט "להיות מים", על סיפור חייו של ברוס לי. בשבת יתקיימו שתי הקרנות נוספות – "הציירת והגנב" ו"בילי", המורכב ממאות שעות של צילומים וריאיונות טעונים שהתקיימו לקראת הביוגרפיה של בילי הולידיי שמעולם לא נכתבה.

לאתר הפסטיבל