התקווה הקטוגנית: האם יתכן המבורגר ללא פחמימות?

לא חבל על ההמבורגר הנחמד הזה? אגאדיר קיטו (צילום: איתן ווקסמן)
לא חבל על ההמבורגר הנחמד הזה? אגאדיר קיטו (צילום: איתן ווקסמן)

האידיאולוגיה של ביקורת אוכל הרחוב היא שכמה שיותר אנשים יוכלו להינות ממאכל האלים האמריקאים - ככה העולם יותר שמח. ההמבורגר הקטוגני של אגאדיר מאתגר אותה קשות

23 ביולי 2020

כשהייתי צעיר כולם היו בדיאטה. בעצם יותר נכון כולן, כי פטריארכיה, אבל מילת הבאז של הניינטיז היתה דיאטה. היום זו מילה גסה, שכן דיאטות לא עובדות ודיאטות הן מסוכנות ודיאטות לא משיגות תוצאות. במקום דיאטה פשוט אמרו תזונה – זה מעורפל מספיק, מושאל מהמשמעות המקורית והחיובית של תזונה וכמובן הופך לדרך חיים, כל מה שהדיאטות רצו אבל מעולם לא הצליחו. המלחמה בפחמימות אותה המלחמה, רק השם השתנה. תזונה פלאוליתית, קרניבורית, פירותנית, פרחונית ואוורירית, במסגרתה נושמים רק אוויר מפולטר, אבל מותר לכם לשתות כמה סודה שאתם רוצים (כי יש בו בועות). בתור אדם שחי על תזונה רד-נקית, אין לי זכות לשפוט אף בחירה לתזונה שונה גם אם יש לה שם שנשמע כמו שכיר חרב של שרדר – קטוגנית.

התזונה הקטוגנית, על פי הידע המוגבל שלי ושל כותב הערך בויקיפדיה, היא תזונה עטירת שומן במסגרתה בין היתר מצמצמים משמעותית את צריכת החלבונים ופחמימות, כלומר נמנעים ככל הניתן מלחם, פסטה, פירות וסוכר, שהם כל אבות המזון שלי. אל דאגה קטוגנים יקרים, אני לא נגדכם, אני פשוט בעדי. ואין אפילו שאלה, בכל פעם שאני רואה תזונה שפוסלת לחמניות, המחשבה הראשונה שלי תמיד תהיה על המבורגרים. זה לא בלתי אפשרי לאכול בורגר ללא לחמניה, זה פשוט טיפה שובר את הלב מכוסה השומן שלי. במה אוחזים? לא אוכלים עם הידיים? האם הם נאלצים לאכול את הבורגר בסכין ומזלג כמו חיות?

ובכן, השנה היא 2020 ונראה שחוץ מלב טוב, יש תחליף להכל. כך אגאדיר השיקו המבורגר תואם תזונה קטוגנית, או בחמידות – המבורגר קיטו. הקציצה אותה קציצה, התוספות (בייקון טלה. יש תחליף להכל אמרנו) אותן תוספות שגם כך אפשר להזמין, אבל השוס הוא בלחמניה שמבוססת על קמח שקדים ומכילה בסך הכל 7 גרם של פחמימות (אני מניח שזה מעט כי אינני סופר פחמימות). המהדרין גם יוסיפו שכל המנה בעלת יחס קיטו נטו של 2.03, מה שזה לא אומר. בקיצור, אגאדיר פונים לשוק הקיטו.

אני אוהב שחברות אוכל גדולות קופצות על טרנד. זה יכול להיתפס כאופורטוניסטי, אבל בפועל זה נותן פתרון מסוים לקטוגנים שמתגעגעים לביס המושלם של הבורגר וגם מאפשר למסעדה פניה לקהל רחב יותר שמפספס, וזה תקף לקטוגנים בדיוק כמו שזה תופס על המבורגר טבעוני – כמה שיותר אנשים שיכולים להינות ממאכל האלים האמריקאים, ככה העולם יותר שמח. הבעיה בדרך כלל מגיעה עם התוצאה, שמרגישה במקרים רבים כמו תחפושת של אוכל. 

השוני בין הבורגר הקטוגני של אגאדיר מתגלה כבר עם הפתיחה. שתי לחמניות בצורת דיסק הסתכלו עלי מבעד לניצוץ השומני של הבורגר. לא הצלחתי להבין איזה מהדיסקים אמור להיות מלמעלה, כי בתכלס שניהם נראו כמו החלק התחתון של לחמניית ההמבורגר, ללא הכיפה שנותנת לבורגר את צורתו. נו, פה זה לא ריאליטי בישול ואני לא שופט על צורה וצילחות. דחסתי את הבשר (שתי קציצות חביבות של 110 גרם כל אחת, בתוספת גבינת צ'דר שמנונית וכמות נאה של בייקון טלה) אל בין הלחמניות, פערתי את פי כאנקונדה שהיא אני וכמעט מיד התאכזבתי. 

אולי זה רק החיך מורגל הפחמימות שלי, אולי אני סתם טהרן-בורגר, אבל לחמניות הקיטו היו הסחת דעת אחת גדולה מהבורגר הנחמד שעמד בינהן. המרקם הזכיר ספוג רך אך דחוס, נטול הפלאף (או הפריכות, לעיתים) הנדרש ממעטפת להמבורגר, והשתלט על טעמם החביב של שאר הרכיבים. אם היא סופגת את מיצי ההמבורגר זה לא ניכר בטעמה, שנשאר לאורך הארוחה כלחמניה מאתמול שחיממו במיקרו. היא ממלאת יותר מלחמניה רגילה, אבל מחזיקה בתכונה המעצבנת הזו שהופכת אותה לקשה לבליעה. עוגת חנק קראנו לזה בצבא, והיא אכן הזכירה קצת את אותן עוגות מינוס המתיקות.

לאגאדיר היו כוונות טובות, אין לי ספק, אבל לקטוגנים מגיע משהו יותר טוב מלארוז את הבורגר בשתי פלטות מעכירות חוויה. עוזר קצת למרוח על זה מיונז (אין לי מושג אם זה נפסל במסגרת התזונה), זה טיפה מחליק את הלחמניה במורד הגרון ומטפל קצת בבעיית הטעם, אבל איך שלא נמרח את זה, זו עדיין היתה פשרה לא מוצלחת. אחלה עבור מי שרוצה לקחת ביס ולדמיין ממש חזק שהוא אוכל בורגר כמו פעם, אבל אחרי חצי המבורגר גם הקטוגן (ככה קוראים להם, לא?) הוותיק ביותר יאלץ לנטוש את הלחמניה ולהרים סכין ומזלג כדי לסיים את הקציצה. תנו לקרטוגנים תחליף הולם לפחמימות האבודות האלה. לא מגיע להם לאכול כמו חיות.