המג'יקל מיסטורי טור

אורון קוריצ'ונר, עופר קורן, אספיס רייז, שיקו פלדמן וקובי סנדהאוס הם ה"מג'יקל מיסטורי טור", להקה שכבר 15 שנה גורמת לנו להרגיש שוב כאילו אנחנו בשנות ה־60

8 ביוני 2015

אני פוגש את ה־מג'יקל מיסטורי תור (או המג'יקל בנד) לראשונה על מגרש כדורסל רעוע ברמת גן. הם לבושים בבגדי הספורט וקורעים אחד את השני במטרה לקלוע לסל. בפעם הבאה שאראה אותם, בגדי הספורט יהפכו לחליפות מתוקתקות, כיאה לביטלס ולאופנת הלהקות בשנות ה־60; הכדור הכתום שהם מחזיקים בידם יהפוך לגיטרות גרץ', ריקנבקר ואפיפון, גיטרת בס ההופנר שמעוצבת בצורת הכינור המפורסמת (על דגם כזה בדיוק ניגן ומנגן עד היום פול מקרטני) וסט תופים לודוויג; והמרץ שהיה בכדורסל יישאר אותו מרץ רק שיתפרץ על הבמה.

המג'יקל מיסטורי טור מופיעה כבר במשך 15 שנים באופן קבוע בכל המועדונים הגדולים והאולמות המובילים בארץ. בנוסף, לקחה הלהקה חלק בפסטיבלים הגדולים והיוקרתיים ביותר, כמו: תערוכת הביטלס וליברפול בישראל, פסטיבל ישראל, פסטיבל הסרטים בחיפה, פסטיבל הסרטים בירושלים, פסטיבל הביטלס בחולון ועוד. ועל הדרך היא גם נבחרה לייצג את ישראל בפרויקט בינלאומי מטעם ה"קאוורן" (המועדון המפורסם שבו הופיעו הביטלס) ומוזיאון הביטלס בליברפול (ביטלס סטורי), בפרויקט צילמו קליפ של כל להקות הביטלס הגדולות בעולם.

לאחר ההופעה והכדורסל, נפגשתי עם אורון קוריצ'ונר (גיטרה ושירה ומי שמנחה את המופע), כדי שיספר לי עוד על הלהקה הנפלאה שלהם, שאגב הוגדרה כשגרירי הביטלס בישראל.

איך נולד בעצם הרעיון של הקמת הלהקה?

"היוזמה הייתה של שיקו (גיטריסט הלהקה) ביחד עם כרובי (המתופף הראשון שעבר לניו יורק), שרצו להקים להקה שתנגן בשעות הפנאי קצת ביטלס בשביל הכיף בלבד. לאט לאט הרעיון התגבש לכדי הופעה שמאז רצה בכל המועדונים הגדולים בארץ וזאת בעקבות הביקוש הרב מצד הקהל."

אז למה דווקא הביטלס?

"הביטלס הם פסקול הילדות של כל אחד מאתנו והם אלה שהשפיעו על כולנו ובאיזשהו מקום הם אלה שהביאו אותנו להתעסק במוסיקה (חוץ משיקו שהגיע בכלל מהפינק פלויד)."

מלבד העובדות שכבר ציינתי, חשוב להגיד שהלהקה הזאת מביאה לבמה משהו מעבר למוזיקה עצמה, אותה אנחנו יכולים לשמוע כמעט בכל מקום כיום. אולי זה קשור לעובדה שהם החברים הכי טובים ויודעים לבלות הרבה מחוץ לאולפן החזרות ולבמות (אם זה במגרש הכדורסל או במקומות אחרים) ואולי זה קשור לעובדה שזאת להקה משפחתית, כלומר: שלושה מתוכם הם אחים, להופעות באים שארי חברי המשפחה לעודד ולהיות איתם שם ואלה שלא נמנים עם המשפחה, הם חברים של האחים מגיל ממש צעיר.

ולמרות שהביטלס הורכבו מארבעה חברים (ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו) במג'יקל מיסטורי טור יש חמישה חברים. כמו כן, חלק גדול מהשירים שמבוצעים בהופעות הם שירים שלא בוצעו מעולם בהופעות על ידי הביטלס, אשר הפסיקו להופיע בשנת 1966 והתרכזו בהקלטת אלבומים באולפן. בגלל העובדה הזאת, בשירים כמו: sgt pepper, strawberry fields forever ועוד, שלא בוצעו בהופעות, יש תפקידי כלי מיתר וכלי נשיפה ואותם מבצע כיום קובי (קלידן הלהקה, בנוסף לפסנתרים).

יש כל כך הרבה שירים לביטלס, איך בוחרים מה ייכנס למופע?

"קודם כול, בשביל זה יש לנו מספיק הופעות בשביל לשנות כל הזמן, אנחנו מחליפים שירים בכל הופעה. כל הופעה נראית ונשמעת אחרת. אנחנו משתדלים לשמור על האיזון הנכון בין הרוקנ'רולים והבלדות ובין הלהיטים והשירים הפחות מוכרים אותם מבקשים בדרך כלל המעריצים היותר ותיקים של הביטלס. בנוסף, אנחנו מתאימים שירים לאירוע, כלומר: כשעשינו הופעות מיוחדות כמו הופעות שיוחדו לתקליט מסוים ( abbey road, sgt pepper), אז בהופעות נוגנו התקליטים מההתחלה ועד הסוף כאשר הלהקה לוותה ברביעיית כלי מיתר, בכלי נשיפה ואף בכלי נגינה הודיים בדיוק כפי שביצעו הביטלס בתקליט. או כאשר עשינו מופע מיוחד לכבוד חגיגות ה־40 שנים לתקליט "האלבום הלבן", אשר כלל לראשונה בארץ את כל שירי האלבום (כן, כן, כולל REVOLUTION no' 9). כמו כן, היו גם הופעות מיוחדות באמפי שוני של המג'יקל בנד ביחד עם התזמורת הקאמרית הישראלית."

אומרים שהביטלס ניצחו את מבחן הזמן ושהם מדברים לאנשים מכל המינים ומכל הגילאים, אתם גם מרגישים את זה?

"לגמרי, ללהקה יש את הקהל המגוון ביותר בארץ, החל מילדים בני 13־12 (לעיתים אף פחות) ועד למבוגרים בני 70־60. בהופעות הלהקה ניתן לראות הורים שמביאים את ילדיהם ואף ילדים שמביאים את הוריהם וכולם ביחד שרים ורוקדים בטירוף. הלהקה גם דואגת לטפל גם בדור ההמשך, שיכיר את הביטלס ואת השירים ולכן יצאה לפני כשלוש שנים עם הופעה חדשה: ביטלס לכל המשפחה – הופעה המיועדת לילדים ולמבוגרים ביחד (גילאי 3 עד 73)."

כל חברי הלהקה הם מוזיקאים מגיל צעיר וכיאה לכאלה הם מארחים חברים ואומנים רבים שנהנים לבוא ולהופיע בהופעה שכולה ביטלס, בין החברים והאורחים היו: מאור כהן, חמי רודנר, ירמי קפלן, יהלי סובול, דנה ברגר, מוקי, ברי סחרוף, נינט, שלמה גרוניך, דני ליטני, דניאל סלומון, דני סנדרסון, אפרים שמיר, אלון אולארצ'יק, דנה עדיני, איה כורם, אסף אבידן, עידן אלתרמן, גורי אלפי, רונה קינן ועוד.

ומה עם אלבום מחומר מקורי שלכם, זה גם יקרה מתישהו?

"האמת שבימים אלה ממש הלהקה עובדת על תקליט עם חומר מקורי שנכתב על ידי חברי הלהקה. התקליט התחיל כתקליט פיפטיז והגיע להיות סיקסטיז ואפילו פסיכודלי קצת ותוכלו לשמוע השפעות של הביטלס כמובן, הבירדס, הביץ' בויז, יארד בירדס, אלביס ועוד. הרעיון הזה, שבתקליט הסאונד והאווירה תהיה נוסטלגית בניחוח שנות ה־60, גרם לנו להשתמש גם בטכניקת הקלטה ישנה של הקלטת כל הלהקה כאשר היא מנגנת בלייב ביחד באולפן (בניגוד לטכניקת ההעלאות המקובלת כיום בה כל נגן מנגן בנפרד ומצטרף להקלטת הנגן הקודם)."

לסיום, אתם מופיעים כבר הרבה שנים, בטוח היו לכם אינספור חוויות ופאדיחות, יש לך משהו שזכור לך במיוחד?

"וואו, הרבה דברים, למשל באחת ההופעות היותר מצחיקות, ציפי לבני ניגנה איתנו בתור מתופפת. באחת אחרת הגשמנו חלום לכרובי, המתופף הראשון שרצה שליצן יצטרף אלינו אל מאחורי הקלעים. בנוסף, היו גם רגעים בלתי נשכחים, כמו: שחזור ההופעה המפורסמת של הביטלס על גג בניין אפל. בהופעה הופענו על גג הספרייה העירונית בקרית ים לרגל הפתיחה החגיגית של הספרייה. בנוסף, הופענו בתערוכה שנקראת "הביטלס וליברפול", שהתקיימה בארץ בנוכחות אשתו של ג'ון לנון. ואולי הרגע הכי גדול היה כאשר הלהקה הוזמנה לבאלאנס של פול מקרטני, שהתקיים יום לפני ההופעה שלו בארץ, שבה ברור שכולנו היינו.

הם באמת שגרירי הביטלס בארץ, חשבתי כשיצאתי מההופעה ובאיזשהו מקום, משהו בעובדה שאת הביטלס המקוריים אי אפשר כבר לראות (לפחות לא בכללותם), הופך את ההופעה הזאת לרגע בו אתה עוצם עיניים, שומע את הצלילים, פוקח את העיניים רואה את החליפות והגיטרות ויכול לחוש שוב כאילו אתה נמצא עכשיו בפאב קטן בליברפול באמצע שנות ה־60.