המדריך לאמן הרחוב המתחיל

איך בוחרים לוקיישן ומה עושים כדי לא להיתפס בשעת מעשה? עשרה כללים לאמן הרחוב המתחיל

כך תתחילו לקשקש. תמונה: shutterstock
כך תתחילו לקשקש. תמונה: shutterstock
27 באפריל 2015

[tmwdfpad]

1. המדיום הוא המסר

בחירת המדיום שבו אתם פועלים היא קריטית עוד מהשלב הראשון. אין לכם הברקות טקסט? לכו על ציורים. היד לא יציבה? כדאי להיעזר בשבלונות. לא יודעים לצייר גם בפוטושופ? זה הזמן ללמוד פיסול סביבתי. העיקר למצוא את מה שמתאים לכם.

 

2. אימון

אימון מוביל לשלמות. לא כדאי שהעבודה הראשונה שלכם תהיה גם הניסיון הראשון שלכם בסדר גודל של חזית בניין מגורים. כדאי להתאמן על גדרות או על מבנים נטושים כדי שבזמן אמת תדעו את כל הטריקים.

 

3. לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

כשבוחרים את הספוט המתאים רצוי לחפש קירות ריקים שלא יפריע לאף אחד לראות עם עיצוב מחודש, לרוב מבנים מוזנחים ומבודדים יחסית. כך תשפרו את חזות העיר, והסיכוי שמישהו יקרא לעירייה כדי לצבוע מחדש נמוך בהרבה.

 

4. דעו מה אתם רוצים

אתם לא חייבים לבוא עם יצירה ספציפית או תכנון מדויק, אבל כדאי שיהיה לכם לפחות רעיון כללי לפני שניגשים לעבוד. אתם לא רוצים בלאק אאוט מול קיר נקי.

 

5. שעות עבודה

יש מי שמעדיף את אפלת הלילה ויש מי שזורח דווקא בשבת בבוקר. תהיה השעה הנבחרת אשר תהיה, רצוי שיהיו בה כמה שפחות אנשים ערניים באזור – בגלל המעמד החוקי האפור של אמנות רחוב וגם כדי לייעל את העבודה ולהימנע משאלות מיותרות של עוברים ושבים.

 

6. אפשר חתימה?

אתם לא חייבים להשאיר שם מלא, מספר תעודת זהות ואימייל. למעשה אתם אפילו לא מוכרחים לחתום בכינוי, אבל רצוי לפתח סגנון, אפיון או אלמנט ייחודי שלכם כדי שיוכלו לזהות אתכם, ולא משנה באיזו פינת רחוב בחרתם.

 

7. אל תתקבעו

סגנון אישי מובהק זה טוב ויפה, אבל אל תתרגלו למסגרת יצירתית מקובעת מדי. בסופו של דבר זו אמנות. אם היא לא משתנה היא נובלת, והדבר האחרון שאתם רוצים שיגידו ברגע שרואים יצירה שלכם הוא "נו, עוד פעם זה".

 

8. היצירה לא שלכם

מרגע שהנחתם את היצירה שלכם במרחב הציבורי, היא כבר לא שלכם – היא של הציבור. קחו בחשבון שהציבור לא מעריך ומטפח אמנות בדיוק באותה הדרך שאתם רוצים, ושסביר להניח שחלקים מהיצירה ייעלמו, יימחקו או "יעוטרו" בקשקוש סטייל "אבי היה פה". זה חלק מהמשחק, קבלו את זה.

 

9. היא לא תשרוד

לאמנות רחוב יש תאריך תפוגה קרוב יותר מאמנות הנשמרת בגלריות. אבל אל תתבאסו, כי ברחוב ייחשפו ליצירות שלכם יותר אנשים בכמה שבועות – מאשר בגלריה במהלך שנה שלמה.

 

10. פשוט תעשו את זה

תכנון, אימון, הכנה ועבודה תיאורטית זה יפה מאוד, אבל אין כמו לנסות ופשוט לעשות. יש לכם את הקנבס הרחב ביותר לעבוד עליו.