שנות ה־80 הסוערות: מאהבים, מוזיקאים ואיידס בתערוכה חדשה

האמן הניו יורקי לייל אשטון האריס מגיע לתל אביב כדי להציג תערוכה הבנויה מתצלומים אישיים, גזירי עיתונים וזיכרונות מסוף שנות ה־80. איך זה להיות עד למשבר האיידס המשתולל?

לייל אשטון האריס.
לייל אשטון האריס.
4 באפריל 2016

"את חושבת שאני אהנה בתל אביב?" שואל לייל אשטון האריס מהמונית לנמל התעופה, בדרכו להציג תערוכה חדשה בגלריה זומר. עבודתו של האריס, שמצוי בתנועה מתמדת בין ניו יורק, גאנה ורומא, מצליבה בין הפרטי לפוליטי ומשתייכת לתנועה אמנותית עשירה שנולדה בימים הסוערים של משבר האיידס בארצות הברית. אמנים כמוהו, המזוהים עם התנועה הקווירית ועם מאבק השחורים, החלו להיכנס לתודעה המיינסטרימית באותה תקופה קשה – סוף שנות ה־80.

"זו הייתה תקופה שבה התחילה הזליגה הראשונית בין מאבקים שונים", הוא מספר, "הייתה תחושה חדשה של רב תרבותיות, והקהילות הקוויריות שהשתייכתי אליהן החלו לעבוד עם קהילות מדוכאות אחרות. כתוצאה מכך החלו להופיע לראשונה במרכז הסצנה העולמית יצירות אינטימיות ושנויות במחלוקת. היום, לצערי, אני מרגיש שהרבה יוצרים צעירים לוקחים כמובן מאליו את מה שהתקופה ההיא מאפשרת להם לעשות".

האריס עצמו מדגיש שהוא עצמו אמנם "בשולי המגפה", אבל בכל זאת הוא ואחיו, במאי הקולנוע תומאס אלן האריס (אשר מזוהה עם הזרם המכונה "הקולנוע הקווירי החדש"), היו מוכרים ופעילים ותיעדו את המשבר לצד דמויות מפתח בסביבתם, בהן הצלמת הידועה נאן גולדין והמשורר השחור אסקס המפיל.

בתערוכתו בזומר יציג האריס חלקים מהסדרה המפורסמת שלו "אקטכרום", שאותה הציג השנה כפרפורמנס־הרצאה בגוגנהיים, וכן בתערוכה שאצר באקדמיה האמריקאית ברומא ובסטודיו מוזיאום בהארלם. הגרסה שתוצג בזומר תהיה מודפסת, לא מוקרנת.

חיי קהילה. "world business", עבודה של לייל אשטון האריס
חיי קהילה. "world business", עבודה של לייל אשטון האריס

״ב־2012 פנה אלי בפייסבוק חברי הטוב אייזיק ג׳וליאן (אמן בריטי ניסיוני) וביקש שאשלח לו תמונות שצילמתי בתקופה שלנו בלונדון בשביל ספר אוטוביוגרפי שעמד לפרסם. את התמונות שעליהן דיבר נעלתי בעליית הגג בביתה של אמי בברונקס ולא התבוננתי בהם יותר מ־12 שנה. להפתעתי מצאתי 3,000 נגטיבים של צילומי תיעוד יומיומי: המון אירועים היסטוריים ותיעוד של דמויות מפתח בחיי ובחייהם של אמנים רבים. אלה הם צילומים של מאהבים, חברים, מורים, מוזיקאים ואירועי תרבות. זו הייתה אז הדרך שלי לתעד את חיי.

האריס בחר להציג 27 מהצילומים שבסדרה לצד שש עבודות קולאז׳ גדולות ממדים שעשויות בסגנון שפרסם אותו, עבודות שכמותן אפשר למצוא באוספים של ה־MOMA והוויטני בניו יורק. ״זו הפעם הראשונה שאני מצליב בין החומרים וזה משמח אותי. הפוטומונטאז'ים תפקידם להפגיש מחדש בין חומרים וחומרים ארכיוניים־חדשותיים לחומרים אישיים כמו גזירי עיתון, תמונות של חברים ושרבוטים".

לייל אשטון האריס, תערוכת יחיד, גלריה זומר, שד' רוטשילד 13, עד 14.5