המחאה נמשכת: משהו מסריח בעסקת הדולפינריום

התושבים טוענים לגזל חשאי של קרקעות ציבוריות והעירייה אומרת שהכל נעשה כחוק. המחאה נגד המתווה הכלכלי של הדולפינריום חוזרת השבוע לסיבוב נוסף

הדולפינריום (צילום: Shutterstock)
הדולפינריום (צילום: Shutterstock)
28 בפברואר 2016

הוויכוח הציבורי על עסקת הדולפינריום השנויה במחלוקת מתעורר מחדש. השבוע התכנסה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית תל אביב כדי לדון בהתנגדויות למתווה הכלכלי של התוכנית, שבמסגרתה חברת השער לישראל, המחזיקה בזכויות החכירה במתחם הדולפינריום, תקבל שטח של כ־12 דונם ליד מסגד חסן בק עבור שימושים של מלונאות, מסחר ומגורים. חלק מהשטחים המיועדים הם ציבוריים ושייכים לעיריית תל אביב ולרשות מקרקעי ישראל. כזכור, המתווה התכנוני של תוכנית הבנייה כבר אושר בעבר, וכעת נמצאת על הפרק תוכנית האיחוד והחלוקה של החלפת הקרקעות.

הצדקה הגיונית זה לחלשים

“אין בהיסטוריה שום תקדים להחלפת שטחים כזאת. מדובר בגזל לאור יום של הקרקעות השייכות לציבור", אומר יקיר בן מאור ממטה המאבק עוצרים את עסקת הדולפינריום. “לפי הערכת שמאי שהזמנו בשנת 2014, ערך זכויות הבנייה בקרקע שתקבל חברת השער לישראל מוערך בסכום של מיליארד ו־300 מיליון ש"ח, בעוד שטח הדולפינריום מוערך ב־42 מיליון ש"ח בלבד. הדולפינריום הוזנח במשך שנים, אז למה מחלקים לבעלים פרסים במקום קנסות?".

אילו ההתנגדויות הצגתם בפני הוועדה?

“לעסקת הדולפינריום היום אין שום היגיון כלכלי או הצדקה ציבורית. זו החובה המוסרית שלנו ושל ארגונים ירוקים וציבוריים נוספים כמו התנועה למען איכות השלטון להגיע לדיון ולדווח לציבור כיצד גוזלים את כספו. חשוב לציין שהחלפת השטחים עצמה נעשתה גם היא בניגוד לחוק, תוך כדי עקיפה בוטה של חובת המכרזים. כל ההתנהלות נעשית במחשכים, ללא שקיפות וללא שיתוף ציבור".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: “התוכנית מאפשרת את פתיחת רצועת החוף לטובת התושבים ומסירה מפגע מהמרחב הציבורי. ההליכים התכנוניים שקדמו לאישור התוכניות פורסמו להתנגדויות ונדונו על פי דין במוסדות התכנון. מדובר בתוכנית בהסכמת הבעלים, אשר תאמה הסכם בין חברת השער לישראל, העירייה ורשות מקרקעי ישראל, וקבעה מתווה שאושר והוסכם. הסכמות הצדדים אושרו על ידי החלטת מועצת מקרקעי ישראל ועל ידי היועץ המשפטי לממשלה אשר תמך בעמדה זו בכמה הליכים. בגין אישור התוכנית הוגשה עתירה שבה עלו גם טענות אלה".