רוק 40: המילון השלם ל"מופע הקולנוע של רוקי"

סרט הקאלט "מופע הקולנוע של רוקי" חוגג השנה 40 שנות מיניות מעורפלת וגלאם מטורף. מתבלבלים בין מג'נטה לקולמביה? לא זוכרים בעל פה את הטיים וורפ? קבלו את המילון השלם לכל מה שרוקי

א

אביזרים

ההקרנות הפעילות של "רוקי" מאפשרות לכל מעריץ להרגיש כמו חלק מהסרט. אם תרצו להרשים את הקאסט ואת שאר הצופים, תגיעו להקרנה עם אורז (לזרוק על החתן והכלה), עיתון (להניח על הראש כשיורד גשם), רובי מים (לדמות את הגשם), נרות, פנסים או מצתים (לאווירה רומנטית בשיר “Over at the Frankenstein Place”. היזהרו לא לשרוף את העיתון ששמתם על הראש), כפפות גומי (לחיקוי הרעש הנפלא שפרנק נ' פורטר עושה איתן), רעשנים או צפצפות של יום הולדת (להריע לפרנק בסיום נאום היצירה שלו), נייר טואלט (לזרוק לעבר ד"ר סקוט), טוסט (לזרוק לעבר המסך כשפרנק נושא נאום בארוחת ערב), כובעי מסיבה (לסצנת המסיבה הגדולה), קלפים (שיתאימו למילות השיר “I’’m Going Home”) ועוד ועוד ועוד. תנחומינו למי שנשאר לנקות.

נעים מאוד חמודי. פרנק נ' פורטר, מתוך "מופע הקולנוע של רוקי"
נעים מאוד חמודי. פרנק נ' פורטר, מתוך "מופע הקולנוע של רוקי"

ב

בראד מייג'ורס

עם משקפי באדי הולי, תסרוקת מושלמת וצווארון מגוהץ – בראד (בארי בוסטוויק) הוא החנון האולטימטיבי. לצד ארוסתו ג'נט הוא מזדמן לטירתו של דוקטור פרנק נ' פורטר ונגרר לשרשרת של חוויות ביזאריות. בהתאם לאופיו הוא שומר על הגישה המרובעת והמזועזעת כמעט לאורך כל הסרט – גם כשמפשיטים אותו מכל בגדיו. בהקרנות הפעילות הופעתו על המסך מלווה בצעקות "Asshole”. ובצדק.

[tmwdfpad]

ג

ג'נט וייס

ג'נט (סוזן סרנדון בתפקיד חייה) תכננה לשמור את עצמה עד לחתונה עם בראד, אך כשפגשה את רוקי המפוסל והבלונדיני השתנו תוכניותיה. שלא כמו ארוסה החנאג', האווירה המינית המשוחררת בטירה מאפשרת לה להתפתח ולהתחבר לעצמה. בהתאם לכך תגרור הופעתה על המסך צעקות "Slut".

ד

ד"ר סקוט

ד"ר אוורט ו' סקוט (ג'ונתן אדמס) הוא המורה למדעים לשעבר של בראד וג'נט. השניים בדרכם לבקר אותו כשרכבם נתקע סמוך לטירה המסתורית. בהמשך הדוקטור מגיע לשם בעצמו בחיפוש אחר אחיינו הנעדר, אדי (אותו משחק מיטלוף האיקוני). הוא מרותק לכיסא גלגלים אך הדבר לא מונע ממנו לרקוד עם שאר הקאסט בביריות ובעקבים.

ה

הקרנה פעילה

כמו מרבית סרטי הקאלט, גם "רוקי" זכה להתעלמות ולזלזול כשרק יצא לאקרנים. שנה לאחר מכן החלו להקרין אותו בחצות בקולנוע ווייברלי בניו יורק, וכצפוי מסרט מוזר שמוקרן מאוחר מדי, התחיל הקהל לצעוק על המסך בחופשיות. משם הדרך לקאלט הייתה קצרה – התופעה התנפחה לממדים מטורפים שכוללים הקרנות פעילות ברחבי העולם, חוקים מדוקדקים וקהל מעריצים גדול.

ו

וירג'נים

כינוי למי שמשתתף בהקרנה פעילה בפעם הראשונה. הווירג'ן יסומן באות V בהגיעו לאירוע, ובהמשך ישתתף בטקס הקרבת הבתולים שיכלול השפלות יצירתיות, לרוב בעלות אופי מיני.

ז

זהות מינית

פרנק נ' פורטר הוא יצור אלים ומטורף, אך חששותיהם של בראד וג'נט מפניו לא קשורים לנטייתו לחסל את מי שלא בא לו טוב בעין. נציגי המיניות המודחקת של שנות ה־50־60 מבוהלים עד מוות מחייזרי שנות ה־70 שהם פוגשים – יצורים בגרביוני ניילון ובאיפור גרוטסקי, שאוהבים סקס ולא מפלים על בסיס דת, גזע וקרבה משפחתית בבחירת הפרטנרים שלהם.

ח

חייזרים

פרנק, ריף ראף, מג'נטה ושלל חבריהם חסרי השמות הם לא סתם אנשים משונים, הם חוצנים ילידי כוכב טרנסקסואל השוכן בגלקסיית טרנסילבניה (כמולדתו של הרוזן דרקולה).

ריף ראף זה אח. מתוך "מופע הקולנוע של רוקי"
ריף ראף זה אח. מתוך "מופע הקולנוע של רוקי"

ט

טרנסווסטייט

ב־2015 כבר לא כל כך מפתיע לשמוע גבר מצהיר על אהבתו לבגדי נשים. כשנזכרים שמדובר ביצירה מ־1975 אפשר להבין את האומץ ואת הגדוּלה של הסרט בכל הקשור לליברליות ולקבלה. העובדה שדמות כמו פרנק – ששואב את כוחו מהיותו טרנסווסטייט ולא חושש להצהיר שהוא לא בדיוק "גבר גבר" – הופך למושא התשוקה והעניין בסרט, יש בכוחה לשמח את כל מי שאי פעם הרגיש אאוטסיידר.

י

ילדות

מה שנהרס/משתפר למי שצופה בסרט בגיל מוקדם מדי.

כ

כוכב, קולנוע

קולנוע כוכב ברמת השרון היה לבית עבור חובבי "רוקי" בארץ לאורך השנים. בכל יום שישי האחרון של החודש, בחצות בדיוק, במשך 15 שנה, הוקרן הסרט בכוכב. עשרות קאסטים מתחלפים נכנסו לעורן של הדמויות בסרט, בערבים שהולידו סיפורי זימה מיתולוגיים, שלל פדיחות מזהירות, ולמרבה הצער – גם כמה מקרים על הגבול הפלילי. ב־2010 הסתיימה המסיבה הבין גלקטית, ומאז ההקרנות הפעילות נודדות ברחבי הארץ.

ל

לה רוש, פייר

המאפר שאחראי לברק המיתי של דיוויד בואי על העטיפה של “Aladdin Sane” עבד גם על הסט של "רוקי". האיפור בסרט הוא נקודת מפגש בין הגותיקה האופיינית לסרטי אימה לבין הקברט והגלאם. הסגנון האייקוני זכה בהאלווין האחרון למחווה בדמות קולקציה של מותג האיפור MAC.

מ

מג'נטה

כמו בכל מותחן טוב, גם ב"רוקי" כדאי לשים עין על המשרתת השובבה (בגילומה של פטרישיה קווין). מי שמתחילה את דרכה בסרט כאתנחתא קומית אפלה וחרמנית, מתגלה בהמשך כחייזרית רצחנית ושיכורת כוח.

אשכרה. מג'נטה ב"מופע הקולנוע של רוקי"
אשכרה. מג'נטה ב"מופע הקולנוע של רוקי"

נ

ניקסון, ריצ'רד

נאום הפרישה של ריצ'רד ניקסון מושמע ברדיו בעוד בראד וג'נט נוסעים במכוניתם. אך אבוי, ניקסון נשא את הנאום באוגוסט 1974 והסרט בכלל מתרחש בנובמבר! שידור חוזר, או ששני החננות מאזינים להקלטות נאומים להנאתם הפרטית?

ס

סיינס פיקשן (דאבל פיצ'ר)

"רוקי" הוא למעשה הצדעה אחת גדולה לסרטי בי, לסרטי אימה ולסרטי מדע בדיוני מהסוג הישן, הזול ומגוחך שבהם אפשר ליצור אדם חדש בלי להסביר את הרקע המדעי, למשוך בידית כדי להפוך אנשים לאבן או לירות בהם באקדחים חייזריים שדווקא לא הופיעו במערכה הראשונה.

ע

עיבוד

"The Rocky Horror Picture Show” נכתב במקור בבריטניה כמחזה מוזיקלי בשם The" Rocky Horror Show” (לא ברור מדוע מהגרסה העברית הושמטה המילה "אימה" או "הורור", כשם משפחתו של רוקי), על ידי ריצ'רד או'בריין (ע"ע ריף ראף).

פ

פרנק נ' פורטר

האיש, הקול והמחוך – טים קארי בהופעה בלתי נשכחת, נכנס לנעלי העקב של הטרנסווסטייט המתוק פרנק נ' פורטר. פרנק הוא יצור מופלא בעל תיאבון מיני לכל מה שזז. הוא פטישיסט, מדען, גבר, אישה, חייזר – הכל ולא כלום. הכריזמה המסוכנת שלו גורמת לכל הסובבים אותו לציית לו ולסייע לו, אפילו במשימות המופרכות ביותר: ליצור אדם מאפס, לבגוד ביקיריך, להידחס לגרביוני רשת וליפול לתוך בריכה. סופו הטרגי מותיר אותנו עם המסר הנפלא והחשוב שודאי הפך לקעקוע פופולרי בקרב טרנסג'נדרים: אל תחלמו את זה, תהיו את זה.

צ

ציטוטים

לא פשוט להכריע מה יש יותר – ציטוטים בתוך "רוקי" ליצירות אחרות או ציטוטים ביצירות אחרות ל"רוקי". רק בשיר הפתיחה של "רוקי" אפשר למצוא לפחות עשרה רפרנסים – ל"קינג קונג", "פלאש גורדון", "היום שבו עמדה האדמה" ולשלל שחקנים וסרטים נוספים. בסרט עצמו תמצאו את מיקי מאוס, טרזן, דרקולה, לאונרדו דה וינצ'י ועוד. מבין היצירות שעשו כבוד ל"רוקי" – ותכלס השתמשו בסרט כתירוץ כדי ללבוש מחוך – אפשר למצוא את “Glee”, "כמה טוב להיות פרח קיר", "פרינג'", "פשע מן העבר", "מופע שנות ה־70" ועוד.

ק

קולומביה

"ליטל" נל קמפבל האוסטרלית גילמה בסרט אישה כנועה וחלשה שנוהגת למצוא את הגבר הרשע ביותר בסביבתה ולהפוך לצל שלו. לעזאזל, אפילו הכינוי שלה הוא "הגרופית" – תחילה של אדי ולאחר מכן של פרנק נ' פורטר. קולומביה, מגיע לך ולקול הצפצפני שלך יותר.

ר

ריף ראף

יד ימינו החייזרי של פרנק ואחיה של המשרתת מג'נטה. גיבן מסתורי בעל חיוך ערמומי ונטיות סדיסטיות. מגולם על ידי ריצ'רד או'בריין, יוצר המחזמר המקורי שאף עיבד אותו לתסריט עם הבמאי ג'ים שרמן. דמותו של ריף ראף מרפררת לדמותו הכללית של המשרת איגור, שהופיעה קודם לכן לצדו של ד"ר פרנקנשטיין ושל הרוזן דרקולה.

רוקי

יצירת המופת של דוקטור פרנק נ' פורטר – גבר נטול פופיק, שרירי, שזוף, אילם ולבוש תחתוני זהב (בגילומו של פיטר הינווד).

ש

שירים

אחד האלמנטים שאפשרו לסרט להפוך לתופעה עולמית היא עצם היותו מחזמר מעולה. הגשה מחרמנת לצד מסרים שנעים בין הביזאר לאכזר, בתוספת תנועות ריקוד מדבקות הפכו את הפסקול של "רוקי" לקלאסיקה מודרנית.

ת

תלבושות

מחוכים, ביריות, פאייטים, חליפות, מדי עוזרת בית, מדי מנתח מעוצבים, נעליים מרעישות והמון לנז'רי מסוגנן על גברים ונשים כאחד. לא רע בכלל בשביל תקציב של 1,600 דולרים בלבד.

40 שנה ל"מופע הקולנוע של רוקי" – הקרנה חגיגית, קולנוע גת, חמישי 21:30, 50 ש"ח