המסעדה הכי פוליטיקלי קורקט ביקום

בהומו ספיינס, המסעדה הראשונה בתל אביב המנוהלת על ידי מבקשי מקלט וישות טרנס-רוחנית לסבית, לא מוגשות מנות שבהכנתן כרוך סבל של חיות, בני אדם, צמחים או אבנים

מתוך "12 שנים של עבדות"
מתוך "12 שנים של עבדות"
13 במרץ 2014

ממה פרייר (ממוצ'קה, ממה־בר) בסך הכל רצתה להביע את תמיכתה במאבקם של מבקשי המקלט. היא לרגע לא חשבה שהמחווה הקטנה שלה, האישית, תהווה השראה ליוזמה חברתית־קולינרית שמצליחה לסקרן את ותיקי השפים בתל אביב. הומו ספיינס, שנפתחה השבוע על חורבותיה של פנג שו, מזמינה את הסועדים לערב בלתי נשכח המחבר בין אנשים חיוביים, מוזיקה שבטית וחומרי גלם מקומיים שנאספים בכל ערב מהכביש.

לכל מי שהעביר את שנת החורף שלו בברלין נזכיר כי לפני כשלושה חודשים מבקשי המקלט והעובדים הזרים קיימו הפגנות מחאה נגד יחס המחפיר של המדינה כלפיהם. להפתעתם הרבה, מסעדנים ובעלי ברים, בהם פרייר עצמה, החליטו להצטרף למאבק ולתמוך בעובדי המטבח והניקיון שלהם. במהלך שבוע המחאה פרייר ערכה ערב שכולו מנות אריתריאיות וסודניות במקום התפריט הרגיל. הערב, שזכה לכינוי פודלס פריידי, הוגדר כהצלחה אדירה.

מוסא קידנה, פליט מאריתראה שכל משפחתו נטבחה מול עיניו, היה באותה תקופה עובד מטבח אצל פרייר. באחד הערבים, לאחר שסיים להדיח את הכלים ביד אחת (את ידו הימנית איבד בקרב עם נמר במסעו הארוך לישראל – ו"ק), פנה אל פרייר והודיע לה שהוא עוזב. יממה לאחר מכן כבר התחיל לחפש צוות כדי להקים את מסעדתו. אך כדי לא ליפול לאותה קלישאה בנאלית דכאנית של גבר־בוס־בעל האמצעים, קינדה הספיק לעבור ניתוח לכריתת איבר המין עד למועד לפתיחת המסעדה ומיד פצח במערכת יחסים לסבית עם אורטל בן דיין.

במסעדה של קידנה לא מגישים מנות שבהכנתן כרוך סבל של חיות, בני אדם, צמחים או אבנים. התפריט, שכתוב בלשון זכר ונקבה, מבוסס על ירקות ופירות שנשרו באופן טבעי מהעץ או נפלו מהדוכן בשוק. כך למשל, בעיקריות תוכלו לבחור בין ראגו/ה ירקות/ים שורש/ת לצד טרטר/ת עגבנייה/יון לבין מנה קצת פחות משעממת כמו קובה בננה/ו ממולא/ת בעדשים/ות כתומ/ות. וטיפ שלנו: אל תוותרו על הקינוח שהפתיע לטובה, פירה גולגולים/ות של פיקוסים/ות.

למרות הריחות שמכים בנחיריים ונושאים אותך מיד למדבריות אפריקה, הומו ספיינס רוצה שתגיעו בעיקר כדי ליהנות מהחוויה ופחות מהאוכל. זו אחת הסיבות שקידנה וחבריו החליטו שלא להכניס למסעדה כלים של בעלי פריבילגיות, כמו סכו"ם או צלחות. במקום זאת המנות מוגשות בידיהם החשופות של בני החורין, שמוזגים אותן ישר לפיות הסועדים. מטידו דיבה – מלצר סודני המתנייד במסעדה על כיסא גלגלים (הומו ספיינס כולה נגישה לבעלי מגבלויות) – אחראי בעיקר על המרקים. אף טיפה לא בורחת מבין ידיו הגדולות, אותן ידיים שבאמצעותן משך את עצמו עד לתל אביב לאחר שאיבד את רגליו בקרב נגד מיליציות הבדואים בסיני.

"אימא שלי לימדה אותי הכל על אוכל", מספר דיבה בחיוך רחב ומלחיץ, "אם היא לא הייתה נמכרת לעבדות תמורת צלחת בצק, היא בטח הייתה מאוד גאה בי".

הומו ספיינס היא המסעדה הראשונה המנוהלת על ידי מבקשי מקלט וישות טרנס רוחנית שנמצאת מחוץ לגטאות דרום העיר. לכן היה מסקרן מאוד לראות כיצד יגיבו תושבי מרכז תל אביב ליוזמה השחורה בעיר הלבנה. בינתיים נראה שהשכנים החדשים מתקבלים בשמחה, והוותיקים אפילו דואגים לתרום למטבח פירות וירקות שנרקבו להם במקרר.

"הם צריכים מעט מאוד כדי להיות מאושרים", מסכמת דינה, אחת מדיירות המקום, "והלוואי שיום אחד נאמץ את הגישה שלהם".