מאפים גרוזיניים ממכרים בשוק הכרמל ועוד פתיחות שאסור לפספס

אכלנו ארוחות חג, ישבנו בסוכה וטסנו בלואו קוסט - עכשיו הגיע הזמן לחזל"ש ולבדוק איזה מסעדות חדשות ומעניינות נפתחו בזמן שחגגנו

ללה, בית מאפה גרוזיני (צילום: אפיק גבאי)
ללה, בית מאפה גרוזיני (צילום: אפיק גבאי)
23 באוקטובר 2019

איטלקיה חדשה ברמת אביב | סרפינה

מסעדה ראשונה בארץ של הרשת האיטלקית-בינלאומית מניו יורק נפתחה בחלקו המערבי של רחוב אינשטיין ברמת אביב, סמוך למעדניות סוליקה של אבי ביטון והבייקריה של דוד ויוסף. את הסניף ה-38 של הרשת, שעם לקוחותיה נמנים משפחת המלוכה הבריטית, הקלינטונים, הטראמפ'ס והקרדשיאנ'ס, הביאו לארץ אנשי העסקים עידו ויצחק חג'ג' והיזם יקי כביר, מבעלי מסעדת TYO. על המטבח הופקד השף אבי בלינסקי, סו-שף בטאיזו שעבד עבר בכתית והשתלם בנומה ובמסעדת כוכבי המישלן של שף מושיק רוט באמסטרדם. בלינסקי שהה מספר חודשים בסניף הניו יורקי של סרפינה, למד את התפריט והביא לתל אביב תמהיל של מנות כמו במקור וכאלו שעברו התאמה לחך הישראלי: קרפצ'יו בקר עם בלסמי מיושן, רוקט ופרמז'ן (58 ש"ח); בוראטה על ברוסקטה בגריל עם סלסת עגבניות ושמן זית (68 ש"ח), ניוקי ארביאטה (62 ש"ח), פטוצ'יני ברוטב עגבניות ביתי מצוין (62 ש"ח), פפרדלה ראגו וירקות שורש (82 ש"ח), מנות פירות ים, דגים ובשר ופיצות דקות ופריכות מטאבון שניצב בפינת המסעדה. חלל מרווח ומעוצב בסגנון איטלקי-ניו יורקי. בר גדול וחדר פרטי לאירועים מעניקים למסעדה לוק מהודר אך נגיש שמתאים לכל הזדמנות, מאירוע דרך ארוחה משפחתית ועד דייט על כוס יין ופיצה.
סרפינה, איינשטיין 10 רמת אביב, 03-6579080

ניוקי ארביאטה בסרפינה (צילום: אמיר מנחם)הצפון הישן
ניוקי ארביאטה בסרפינה (צילום: אמיר מנחם)הצפון הישן

במקום ג'רמייה | הצפון הישן

במקום שבו פעל בית הקפה הוותיק ג'רמיה נפתח הצפון הישן – גסטרו בר עכשווי עם קריצה נוסטלגית לימים שבהם צומת הרחובות דיזינגוף-ירמיהו היה מקום הבילוי הכי נכון בעיר. הבעלים ניסן לרידו (גוסיפ, גלינה, רשת אוטו ועוד), דודי לנדר (יאסו, אלפבית, פאי) ואיתי שפירא (לשעבר פיאצה) גייסו לניהול המטבח את הראפרית והשפית שורטי (הילה ניסימוב), שיצרה תפריט המבוסס על מנות למרכז השולחן בסגנון ישראלי-ים תיכוני. במחלקת המנות הקטנות (20-40 ש"ח) תמצאו קובאנה, פלאפל מחצילים וגבינת המאירי עם רוטב יוגורט; קרפצ'יו קולרבי, סלט שוק עם פרוסת פטה עטופה בכנאפה ועוד. רשימת המנות הגדולות (50-70 ש"ח) כוללת למשל שפודי פרגית קטנים על לביבות גבינה; פרחי קישואים במילוי אורז ומשמש אוזבקי (מנה טבעונית); ניוקי סלק; שישברק אסדו וריבת בצל; פיצה של עוף מפורק וקרם ירקות שרופים; ורולים קטנים של שייטל במילוי סלט חומוס ומנגולד. תפריט האלכוהול כולל יינות מישראל ומאגן הים התיכון וקוקטיילים בטעמים מקומיים כמו שמן זית, סברס, תפוזים ואפילו קוקטייל קרטיב. המקום פתוח בשעות הערב בלבד, ובעוד כחודש יושק בראנץ' בשישי ושבת.
הצפון הישן, דיזינגוף 306 תל אביב, 03-7485040

אח צעיר לפאסטל | קפה סטודיו

לרשימת בתי האוכל המצומצמת עד מאוד באזור מוזיאון תל אביב בואכה בית המשפט מצטרפת אופציית אכילה נעימה ושפויה – סטודיו, בית קפה מבית מסעדת פאסטל הסמוכה. בקומת הקרקע של המוזיאון בחלל מעוצב שגולש לגינה פתחו הבעלים איציק חנגל ושותפו קובי בכר, שהוא גם השף החדש של פאסטל, בית קפה נעים ושקט שמגיש ארוחת בוקר מהז'אנר הפחות סטנדרטי עם סלט ירקות שוק ופטה קצוץ טרי, צזיקי זוקיני נענע, גרבדלקס, סלט קטניות, מאפים ושתיה (79 ש"ח ליחיד/150 ש"ח לזוג), כריכים קטנים עם סלט ביצים (20 ש"ח), גאודה הולנדית (22 ש"ח) וסלמון (28 ש"ח), כריכים גדולים במילוי סביח (42 ש"ח), רוסטביף (50 ש"ח), עיג'ה (40 ש"ח) ועוד, סלטים (כ-45 ש"ח), פלטת גבינות ופירות (80 ש"ח) ואנטיפסטי (70 ש"ח), מרק יומי מתחלף ועוד. המאפים והלחמים הם מתוצרת המאפייה של מסעדת האם, והאיכות ניכרת בכל ביס. בימי שמש או בשבת בבוקר מומלץ להצטייד בשמיכה ולערוך פיקניק על הדשא, או לשבת ליד שולחן ולשלוח את הילדים להתרוצץ בגן הפסלים המגודר לבטחה.
סטודיו, שדרות שאול המלך 27 תל אביב, 03-6911691

סטודיו בפאסטל (אנטולי מיכאלו)
סטודיו בפאסטל (אנטולי מיכאלו)

טבעונית דרוזית בחשמונאים | קודארי

המטבח הערבי-דרוזי מתקשר אסוציאטיבית לבשר, אך קודארי ("טבעוני" בערבית) החדשה בקרליבך מוכיחה שיש לה מה להציע גם לטבעונים. אלירן דיב, בן למשפחת ציידים דרוזית מפקיעין  שעבר לתל אביב, חלם לפתוח מסעדה טבעונית על טוהרת הבישולים של אמו. לשם כך הוא גייס את אסי דלק, הבעלים והשף מסעדת אום כול תום מחיפה, שטבען מנות מהמטבח הדרוזי-ביתי: מקלובה – תבשיל אורז עם חלבון אפונה, חצילים, כרובית ותפוחי אדמה (54 ש"ח), מפתול – קוסקוס ערבי גלילי שמוגש עם תבשיל גרגירי חומוס, ירקות וקציצות חלבון אפונה (53 ש"ח), שולבטה – פריקי עם ירקות ברוטב עגבניות (42 ש"ח), בורקס דרוזי בטאבון במילוי לבנה, טאבולה וגרגרי חומוס (25 ש"ח), קבב טבעוני מחלבון אפונה וסויה (59 ₪) וקדאיף טבעוני (57 ש"ח). למרות הספקות הטבעון עבר בהצלחה והטעם הביתי עדיין נוכח.
קודארי, קרליבך 39 תל אביב,  052-8282003

קודארי (צילום: תדי הרשקוביץ)
קודארי (צילום: תדי הרשקוביץ)

במקום הורקנוס | קפה טימותי

עוד בית קפה בצפון הישן, והפעם על שם טימותי קסטל, הראשון שטבע את המושג 'גל שלישי' בקפה. המקום החדש שם במרכז את תרבות הקפה. פולים מאתיופיה, קוסטה ריקה, ברזיל, אינדונזיה וקולומביה, שנחשבות ליצרניות קפה איכותי, מגיעים לבית קליה שמכין במיוחד תערובות שמוגשות לשתיה במקום ככוס קפה או בקוקטייל, או לקניה הביתה. מאחורי תימוטי עומדים תומר גולדברג – הבעלים לשעבר של קפה הורקנוס, נדב נאמן (דה סטריטס) וניר גאירו (בר לחם, קסיס).  תפריט האוכל זוכה לאותה התייחסות רצינית ומציע ארוחות בוקר, סלטים, כריכים ומנות עיקריות חמות בקערות (בולים) עם טאצ' בריאותי. לדוגמה: כריך אבוקדו, עגבניות לחות, רוקט, בצל סגול, זיתי קלמטה ובזיליקום (38 ש״ח), סלט קטניות ושקדים בתוספות טופו/עוף (49/58 ש״ח), בול פטריות פורטובלו בגריל, קינואה אדומה וירקות צלוים (55 ש"ח) ובול בשר בקר מפורק עם מג'דרה ובטטה אפויה (56 ש"ח).
אבן גבירול 187 תל אביב, 03-5467869

טימותי (צילום: רן בירן)
טימותי (צילום: רן בירן)

בר מסעדה בנחלת בנימין | שיינע

רחוב נחלת בנימין לא מפסיק להתחדש. בפינת אחד העם, על חורבות זופה והסנדביץ', נפתח שיינע, בר מסעדה של השף אסף גבאי. נאמן למורשת של השף אייל לביא שאיתו עבד ברוקח 73 ורוקח בנמל, הרכיב גבאי תפריט שנשען על מנות דגים ופירות ים: טרטר פלמידה לבנה עם אספרגוס ואננס (62 ש"ח), פסטייה דגים ורוקט בלאדי (48 ש"ח); אסקבש דג לבן (56 ש"ח), מול מרינייר וצ'יפס (88 ש"ח), ספגטי וונגולי (124 ש"ח), קציצות דגים ברוטב מרוקאי עם טחינה סמיכה וחלה (88 ש"ח) ופילה מוסר ים באורז אסור וביסק סרטנים (118 ש"ח). כור ההיתוך הקולינארי מייצג את מרוקו, תל אביב, דרום צרפת ופרנקפורט – מטבחים שגבאי פגש, וכעת חוזר אליהם כמנות קלאסיות ובפרשנות אישית. על הבר שבמסעדה אפשר לנשנש סרטנים, מולים ופיש בורגר לצד תפריט יין וקוקטיילים. בתקופת ההרצה המסעדה פועלת בשעות הערב, ובהמשך היא תיפתח גם לצהריים.
נחלת בנימין 59 תל אביב, 03-5627143

באקט סרטנים בשיינע (צילום: אפיק גבאי)
באקט סרטנים בשיינע (צילום: אפיק גבאי)

בית מאפה גרוזיני בשוק | ללה

המסעדנית לילי בן-שלום היא מוותיקות הסצנה, וגם היא התייאשה מענף המסעדות. מי שזוכר אותה מראצ'ה בירושלים ובשבזי יכול לפגוש אותה כעת בכרם התימנים, מכינה מאפים גרוזיניים-גיאורגיים כמו בבית: חצ'אפורי עם גבינות וביצה, אצ'מה – חצ'פורי על בסיס בצק מים עם גבינה או תרד, פנובאני חצ'אפורי פריך במילוי גבינות מלוחות, גבינה ותרד, ממרח שעועית אדומה (טבעוני) ועוד. לצד המאפים מכינה בן שלום סלטים וקינוחים לאכילה במקום או לקחת הביתה. 24-48 ש"ח.
ללה, חבשוש 42 תל אביב, 03-6041244

ללה (צילום: אפיק גבאי)
ללה (צילום: אפיק גבאי)

מסעדה חדשה להלל תווקולי (פאסטל) במלון דן

נכון שהיא עוד לא נפתחה אבל עצם ההכרזה מעורר עניין: בחלל שאכלס בשנה וחצי האחרונות את מסעדת הולה של שף ויקטור גלוגר, ולפניה את רפאל המיתולוגית של שף רפי כהן, תיפתח מסעדה בראשותו של הלל תווקולי, לשעבר שף מסעדת פאסטל. תוואקולי הגיע לפאסטל בשנת 2014, החליף את השף הצרפתי שמונה לנהל את המטבח והצליח לייצר תנועה ועניין שעד אז חסרו במקום. בחודש מרץ הוא הודיע על עזיבה, וכעת נכנס עם ראש בריא לחלל מושקע ובעל פוטנציאל, אך כזה שנחשב למנחס את מי שנוגע בו. נותר רק לקוות שהפעם המזל ישתנה ומשהו טוב יקרה. הולה תיסגר בסוף נובמבר והמסעדה החדשה תיפתח מעט אחר כך.
הירקון 87 תל אביב