הערב: המסעדות מכבות את האור

בראסרי, יפו תל אביב, קפה נורדוי ועוד מאות מסעדות יוחשכו הערב למשך שמונה דקות כחלק ממאבק המסעדנים

בראסרי. צילום: אנטולי מיכאלו
בראסרי. צילום: אנטולי מיכאלו
9 בדצמבר 2018

המסעדנים אינם מחכים לנס, ולאור הגזרות הקשות שהוטלו על הענף, הם יחשיכו הערב (ראשון 9 בדצמבר) בנר שמיני של חנוכה את המסעדות, בתי הקפה והברים למשך שמונה דקות. מתתברר שחג האורים לא כזה שמח לענף שמעסיק כ- 200,000 ישראלים ומתקשה להתמודד עם חוק היטל העובדים הזרים התובע מהמסעדנים כספים רטרואקטיבית מאז 2010 על העסקת מבקשי מקלט. עוד בגזרות הפועלות נגד המסעדנים: חוק פיקדון עובדים זרים, פסקת הטיפים המחייבת את המלצרים (שרבים מהם סטודנטים) בתשלום מע"מ, מחסור בעובדים, ואי השקעה של המדינה בהכשרת עובדים לענף. ההחשכה היא חלק ממאבק עמותת מסעדנים חזקים יחד, שהוקמה במהלך החדשים האחרונים ומאגדת כ- 3,000 מסעדנים.

חיים כהן: מחשיך. צילום: עדי אורני
חיים כהן: מחשיך. צילום: עדי אורני

תומר מור, הבעלים של הג'רמייה, וממובילי המאבק, טוען שהמחאה עובדת: "במשרד האוצר מבקשים להיפגש אתנו כל הזמן, מה שלא קרה לפני שהתאחדנו, ואנחנו מנסים להניע למהלכים תומכים בתעשייה, אבל כרגע שום דבר קונקרטי עדיין לא התקדם". במידה והמאבק לא יצליח להביא לשינוי משמעותי מור צופה שחורות לענף "ההיטלים הרטרו אקטיביים האלה לא תומחרו ואילו היו מתומחרים קפה הפוך קטן היה עולה כבר מזמן 14 ₪. צריך להבין שהספקים מעלים מחירים ב- 5-10 אחוזים, ועסקי המזון יצטרכו בינואר להחליט האם להעלות מחירים או להסגר."

  • למה שיהיה אכפת למשרדי הממשלה מהמאבק שלכם?

"מטה המאבק מייצג יזמים שמניעים את המשק, נותנים פרנסה באופן ישיר ל-200,000 עובדים ומפרנסים באופן עקיף הרבה מאוד מעגלים מרואה חשבון ועד עורכי דין, וכמובן ספקי גבינות, לחמים, משקאות וכו'. בנוסף התיירות מושפעת מהעשייה שלנו. לתמוך במסעדנים זה לתמוך בעובד הישראלי. אנחנו לא מבקשים שקל מהמדינה, רק רוצים שיקלו בנטל המס שהוא ספציפי, פרישה של תשלומי ההיטל, ולתת עבודה מועדפת לחבר'ה ישראלים שיבואו לעבוד במטבחים, ככה נביא לעשייה ולשגשוג של הענף. אנחנו רוצים שהעובדים ירוויחו, שהמלצרים יתפרנסו, ובסופו של דבר קריסת הענף תהיה הפסד של כולם".    

בין בתי האוכל והמסעדות שיוחשכו הערב בשעה 19:45: מיט בר, האחים, NG, קבוצת R2M שכוללת את הקופי בר, הברסרי, הוטל מונטיפיורי, דליקטסן, דיסקו טוקיו, והרצל 16, קפה מסעדה דא דא ודא, מסעדת קפה נורדוי, בר א וין, קפה ג'רמייה, מסעדת יפו תל אביב, רשת אגאדיר, רשת ריבר, רשת מקסיקנה, מסעדת פאסטל, קפה דובנוב, שיפודי התקווה בנמל ת"א, הלנה מקיסריה, רשת לנדוור, רשת בנדיקט, קקאו, טאטי, לחמנינה, רביבה וסיליה, מרגוזה ועוד. מור מסכם בדאגה: "ההחשכה היא אקט זעקה, כדי שלא נחשיך לגמרי."