המסעדנים בניו יורק קוראים להסיר את אפליקציות השליחויות מהטלפונים

המסעדנים הניו יורקים יוצאים למאבק בחברות השליחויות בטענה שהעמלות שהן גובות מופרכות. בארץ, למרות המחאה בשבוע שעבר, אין בינתיים שינוי בגובה העמלות

הפעם זה באמת לא גשם. שליח של Wolt בפעולה (צילום: שאטרסטוק)
הפעם זה באמת לא גשם. שליח של Wolt בפעולה (צילום: שאטרסטוק)
16 באפריל 2020

כולם מדברים על אסטרטגיית יציאה, אך כל עוד שום דבר אינו ודאי אין ברירה אלא להזמין אוכל במשלוח. לפני כשבועיים דיווחנו על קמפיין להפחתת עמלות השליחויות, אבל במציאות שבה שאירוע רודף אירוע וראש הממשלה עסוק בנאומי הפחדה, העיסוק בנושא נדחק לשוליים.

דווקא בניו יורק, שמניין מתיה מזעזע את העולם כולו מלבד את הנשיא טראמפ, המאבק בעמלות הגבוהות של אפליקציות המשלוחים עולה מדרגה. שלשום (שני) הוגשה לבית המשפט הפדרלי במנהטן תביעה ייצוגית נגד אובר איטס, גראבהאב, DoorDashו־ Postmates בחשד להעלאת עמלות. בכתב התביעה נאמר כי מדיניות זו גורמת למסעדות להעלות מחירים כדי להישאר רווחיות, דבר שפוגע בסופו של דבר בצרכנים.

הסירו את האפליקציות  (צילום: Shutterstock)
הסירו את האפליקציות  (צילום: Shutterstock)

מגזין הקולינריה Food & Wine הגדיל לעשות וקורא למשתמשי האפליקציות להסיר אותן כליל. "במקום להזמין פיצה או טאקו אתם צריכים למחוק את האפליקציות מהסמארטפון. אפשר עדיין לתמוך במסעדות מקומיות על ידי הזמנה ישירה, רכישת גיפט קארד או תרומה דרך אתרי מימון המונים (כפי שעשו מספר מקומות בארץ – ש.ב.ד.). במשך זמן ארוך מדי האפליקציות האלו, חברות תיווך טכנולוגיות בשווי מיליוני ומיליארדי דולרים, גורמות לתסכול בענף המסעדנות וגובות 20-30 אחוז עמלה על כל הזמנה". האתר מאשים את חברות המשלוחים שמסרבות לבקשות להפחית עמלות ומציגות את עצמן כידידות ומושיעות הענף, בזמן שהמסעדות נאבקות על המשך קיומן.

ובחזרה לישראל, שבה נראה שהקמפיין התפייד בקול ענות חלושה. יוסי לובטון מנכ"ל חברת פובליסיס ויוזם המהלך אומר שלמיטב ידיעתו לא נעשה דבר שיקל על המסעדות. "מק'דונלדס נכנסו לוולט ואני מהמר – אין לי ידיעה כלשהי – שהם לא משלמים 27 אחוז". חברת הכנסת מאי גולן (ליכוד) הגישה בשבוע שעבר הצעת חוק המבקשת לקבוע לחברות המשלוחים עמלה מירבית של 10 אחוזים, שעוררה התנגדות מכל הצדדים המעורבים ונחשדה בפופוליזם.

תומר מור ממובילי ארגון מסעדנים חזקים ביחד מספר שלמרות ההתעוררות המצב נותר ללא שינוי, למעט אולי סיכוי לתחרות. "יש מספר גורמים שמתעניינים בכניסה לתחום ובוחנים איך אפשר להקים מוצר שיהיה תחרותי בשירות, באפליקציה ובמחיר. מבחינתנו קריטריון הכניסה הוא שההתקשרות תהיה רווחית עבור המסעדנים".

אתם בקשר עם וולט?
״עדכנו אותם במה שקורה בניו יורק אבל לטענתם אין להם אפשרות להפחית עמלות כרגע״.

מה הצעד הבא של הארגון?
״פעילות המחאה העיקרית שלנו עכשיו היא להביא את מס רכוש למצב שבו עסקים יקבלו פיצוי. יש בעלי עסקים שהפסידו ומפסידים עשרות ומאות אלפי שקלים ואנחנו נותנים פוש משמעותי כדי להביא תוצאות. בכל יום שני אנחנו עולים לכנסת להפגין תחת ההאשטאג יום שני השחור עד שנקבל את הפיצויים לעסקים. אנחנו לא באים לעשות סיבוב על המדינה: הסגירה חתכה את הפעילות העסקית והכניסה את התעשייה לסחרור מטורף. המצוקה היא אמיתית וכנה״.

מעדכנים אתכם באסטרטגיית היציאה?
״אנחנו חלק מהשיח ומשתתפים בכמה צוותים וירטואליים של משרד הכלכלה שבהם מדברים על הנושא. עדיין לא ידוע מתי מסעדות יוכלו לחזור לעבוד. משרד הבריאות מתנגד לכל שינוי סטטוס ומשרד האוצר מבין שזו קטסטרופה. חשוב להבין שגם אם יום אחרי המשבר יפתחו בהדרגה ולא תהיה תמיכה ממשלתית, יקרו כמה דברים: הרבה עסקים לא ייפתחו בכלל והאווירה הכללית במשק תהיה קשה, ליזמים פרטיים בתעשייה לא יהיו מקורות מימון, ואין אקלים יזמי. הקהל ידבר ברגליים, הממוצע לסועד ירד ותעשיית חיי הלילה תיפגע. יהיו עסקים שייפתחו ואחרי חודש־חודשיים יבינו שהם לא מצליחים להחזיק מעמד בגלל חובות העבר. המשבר בפתח והוא יהיה כואב וישפיע בצורה דרסטית על התחום. אם הממשלה תדע להזרים כסף בלי אותיות קטנות, מי שחזק מספיק ישרוד. הדבר היחיד שהוא אולי בשורה נוגע לכך שהענף יחזור להיות בידיים ישראליות בכל התפקידים, מטבחים ועד שוטפי כלים״.