המסעדה שלה חטפה אש על הורדת הכשרות, אבל ענת לא שותקת

אל תציאו ציוץ. ענת שבי, המקום של ענת, גלבי. צילום: באדיבות ענת שבי
אל תציאו ציוץ. ענת שבי, המקום של ענת, גלבי. צילום: באדיבות ענת שבי

על רקע כניסת הממשלה הנוכחית, ציוץ ביקורתי על המקום של ענת בשוק הכרמל תמה על בחירתה של בעלת המקום להוריד את תעודת הכשרות, אבל היא בחרה לענות לו "כלסבית, תימניה, חד הורית ושמאלנית גאה", שפשוט נמאס לה

17 בינואר 2023

את המקום של ענת, הידוע גם בשם גלבי, מכירים פחות או יותר כל קבועי שוק הכרמל. המסעדה הביתית, ששוכנת בסמטת הכרמל כבר 13 שנים, מגישה תבשילים בניחוח ביתי, מרקים, ממולאים, חומוס ביתי חלומי ועוד מטעמים רבים וטובים, הכל מעשה ידייה של ענת שבי – דמות מוכרת בנוף שוק הכרמל, וגם בקהילה העירונית, בין היתר בתור מי שמזמינה את משתתפי מצעד הגאווה לבוא לסעוד אצלה בסיום הצעדה, ומיטיבי לכת יודעים שחומוס אצלה הוא מוצר צריכה בסיסי בדרך אל הים. 

המקום של ענת, גלבי. צילום באדיבות ענת שבי
המקום של ענת, גלבי. צילום באדיבות ענת שבי

אתמול ענת נקלעה לסערה דיגיטלית קטנה כאשר עיתונאי מערכת עובדה יאיר איזנברג צייץ מחשבונו הפרטי כי הגיע ל"מסעדה באזור שוק הכרמל שאמורה להיות כשרה", אך גילה שבמקום אין תעודת כשרות, ובעלת המקום "התעצבנה עליי ואמרה שבגלל הממשלה החדשה היא החליטה להפסיק למכור כשר". איזנברג קינח עם שאלה פשוטה "מה נדפק?!?!?!". הפוסט הזכה לחשיפה מסוימת, ולמרות שאיזנברג לא ציין את שם המקום, הציוץ הגיע תוך כשלוש שעות גם לענת, שבחרה להגיב את הדברים הבאים: "צר לי שהרגשת ננזף. כלסבית, תימניה, חד הורית ושמאלנית גאה, זכותי המלאה להפוך את המקום שלי ללא כשר". כהסבר לבחירה שלה, היא הוסיפה "אני מממנת את החרדים בעקיפין דרך המיסים שאני משלמת, ולא בא לי לממן אותם גם במישרין".

מאז הציוץ של איזנברג הספיק להגיע גם לסטטוסים מצייצים, ללא תגובתה של ענת (מישהו טרח לפרסם אותה בתגובות), אבל נראה שענת לא התרגשה מהסיפור. איזנברג, כך מספרת ענת, שכח לציין שהיא המליצה לו בשמחה על מקומות סמוכים עם תעודת כשרות. חוץ מזה, הסיבה להורדת תעודת הכשרות מעט מורכבת יותר משהתגלה בציוץ. בחודש ספטמבר האחרון, הצטרף למקום של ענת עוד מקום – הבר של אנשי M25, "שפוי". שני העסקים חולקים את הלוקיישן, כשבמהלך שעות היום ענת מפעילה את גלבי, והחל מ-18:00 אנשי "שפוי" משתלטים על החלל, והופכים אותו ממסעדה ביתית לבר יין.

מקום שפוי לבלות בו. שפוי (צילום: נועם רון)
מקום שפוי לבלות בו. שפוי (צילום: נועם רון)

כניסתו של שפוי לחלל הצריכה מענת ההחלטה בנוגע לכשרות, מכיוון שלמרות שהאוכל שהיא מבשל כשר, בשפוי מגישים פירות ים וטרפות אחרות, מה שלא מאפשר למקום לעמוד בסטנדרטים של הרבנות. כך התקבלה ההחלטה שאפשר לקרוא לה שפויה (סליחה על זה) – להסיר את תעודת הכשרות. ״אני לא מבקשת לצאת בהצהרות", אמרה לנו ענת בתגובה, "ההחלטה הייתה טבעית נוכח הכניסה של שפוי, וגם בגלל המצב הפוליטי שקיים כבר שנים במדינה. מאסתי בלפרנס את המוסד האורתודוקסי במישרין או בעקיפין ואני מתנגדת לכל סוג של כפייה״.

אנחנו בצד של החומוס הזה. המקום של ענת, גלבי. צילום באדיבות ענת שבי
אנחנו בצד של החומוס הזה. המקום של ענת, גלבי. צילום באדיבות ענת שבי

על פי הציוץ של איזנברג וחלק מהתגובות אליו, ברור שיש אנשים שזה מפריע להם, משום מה, שעסק פרטי בוחר להיות כשר או לא – אבל ענת כאמור לא מוטרדת. "קהל בא וקהל הולך", אמרה והוסיפה שלא הפסידה לקוחות רבים מאז ההחלטה. ובמלחמה על הכשרות, אנחנו תמיד נהיה בצד של החומוס.

גלבי, המקום של ענת, סמטת הכרמל 23