הנסיכה והחדשה: שרון טל עוברת עם משכית ליפו. ריאיון

שלוש שנים עברו מאז התלבשה המעצבת הצעירה שרון טל על בית האופנה המנוח משכית, והיא עדיין מרגישה שמוטלת עליה חובת ההוכחה. לרגל המעבר למשכן החדש ביפו, היא מספרת איך נכנסה לדיכאון דווקא בגלל קייט מידלטון

משכית. צילום: נמרוד סונדרס
משכית. צילום: נמרוד סונדרס
28 ביוני 2016

"זה לא מוזיאון", מבהירה שרון טל בכניסה למשכן החדש של משכית שנחנך רשמית השבוע. "הרעיון היה שכל מי שיגיע לפה, תייר או מקומי, יקבל את התמונה המלאה על משכית מהעבר ועד היום". ההסתייגות של טל (34) אינה מקרית. המעצבת הצעירה והשאפתנית שעומדת מאחורי החייאתו של בית האופנה המיתולוגי מודעת ליראה שהוא מעורר. בכל זאת מדובר בהרבה מעבר לעוד מותג – מסר שזולג מכל סנטימטר בבית האבן היפואי העתיק החולש על 300 מ"ר שעד לא מזמן שכנה בהם מסעדת קורדליה של השף ניר צוק. חלון הראווה מעוצב כמו גלריה לכל דבר. במקום בובות תצוגה נטולות הבעה תמצאו כאן פריטי ארכיון לצד קטלוגים ישנים, רישומים מקוריים ותמונות של רות דיין, המייסדת המקורית.

"המטרה הייתה לדמות מעין מכונת זמן שמגוללת את ההיסטוריה של משכית מהקמתה בשנות ה־50 עד סגירתה בשנות ה־90, ונחתמת בגלגול הנוכחי", ממשיכה טל. "זה היה מסע מפרך שארך כמעט שנה. עבדנו על הכל בעצמנו – מהמסגרות, דרך השולחנות והשטיחים ועד התקרה ששזורה ב־1,000 מטר של חבל קלוע ביד. פשוט אף אחד אחר לא הסכים לבצע את זה עבורנו".

החפירות והקדיחות האמיתיות התחילו להתרחש בראשה של טל עוד לפני שלוש שנים, עם הקמת המותג מחדש, שידעה כבר אז כי החלל שעליו התבייתו במושבה האמריקאית מיועד למטרה אחרת. עם זאת טל מצאה בכאב הראש הממושך הרבה אספקטים חיוביים. בניגוד לחלל הקודם, המשכן החדש חולש על מפלס אחד, וזה מאפשר הצצה חופשית לסטודיו שבו מיוצרים כל הפריטים מאפס. "היה לי חשוב להכניס את האנשים לעולם של משכית", מסבירה המעצבת. "הכוונה היא שכולם ירגישו בנוח לבקר, למשש ולקנות".

צילום: נמרוד סונדרס
צילום: נמרוד סונדרס

אז את מודה שלמרות חגיגת הפטריוטיות, יש משהו במשכית שמשדר חוסר נגישות.

"לא בדיוק. מגיעות לכאן לקוחות עבר של משכית עם הבנות והנכדות שלהן, אבל יש גם הרבה לקוחות חדשות, מגיל 18 עד גיל 90, מכל שכבות האוכלוסייה – מאימהות שמחפשות שמלה לחתונה של הבת שלהן עד לקוחות שפשוט מעריכות את האיכות הזאת ויבואו לכאן פעם בשנה. אפשר למצוא כאן לפחות עשר שמלות ערב שונות עד 3,500 ש"ח, לצד בגדים יומיומיים יותר ב־700 ש"ח וכלי בית ב־350 ש"ח".

לא כמו, אלא הדבר עצמו

נדמה שהחיים הכינו את טל להחיות את משכית. תקציר אירועי הפרקים הקודמים: במהלך לימודיה בשנקר הכירה טל את אלבר אלבז ("היה לנו קליק מיידי") ונחטפה לסטאז' יוקרתי בבית האופנה הצרפתי לנוון שבראשו עמד אלבז עד השנה האחרונה. לאחר מכן השתלבה בבית האופנה של אלכסנדר מקווין בלונדון, שם עבדה במחלקת הרקמה וזכתה להלביש בין היתר את קייט בלנשט ואת ליידי גאגא. בתום תקופה אינטנסיבית של כשנתיים וחצי מצאה עצמה המעצבת בצומת דרכים: מצד אחד היא מתמודדת עם התאבדותו הדרמטית והמתוקשרת של מקווין, ומצד שני – עם היריון. כשחזרה ארצה כדי ללדת גמלה טל בלבה להישאר. אחרי הפסקה של שנה מעולם האופנה לטובת אימהות במשרה מלאה, מצאה עצמה שוב מנהלת שיחות יחסיי לאן.

"קייט מידלטון התחתנה עם הנסיך וויליאם בשמלה של מקווין, ואני לא הייתי שם לעשות את זה. נכנסתי לדיכאון שאין לתאר", היא משחזרת. "השמלה הופיעה בכל מקום ולא יכולתי להפסיק לחשוב על כך שלא הייתי חלק מזה כי הייתי עסוקה בלהחליף חיתולים. זה מה שדרבן אותי להתחיל לחשוב הלאה". כמיטב הקלישאות, החמצת חייה של טל היא זו שהציתה את ההזדמנות החדשה. "התחלתי לחשוב איפה אני יכולה להשתלב בציר שבין חברה מסחרית לעיצוב עצמאי. תוך כדי ניסיתי לפענח מהם הערכים שחשובים לי במותג. במקביל בעלי נתקל בכתבה על משכית והסב את תשומת לבי לכך שכל מה שחשוב לי נמצא שם – חיבור מקומי עם איכות בינלאומית, אותנטיות ועבודות רקמה", היא מספרת, "באותה נשימה הבנתי שאני לא רוצה לעשות כמו, אלא את הדבר עצמו".

משם הדרך לסלון של רות דיין הייתה קצרה. עם זאת, במקביל לפרגון התקשורתי על הקאמבק המפואר, לא הפסיקו לצוץ סימני שאלה ותהיות אודות ההצדקה שלו.

צילום: נמרוד סונדרס
צילום: נמרוד סונדרס

את עדיין מרגישה שאת צריכה להוכיח את עצמך?

"כל הזמן. מבחינתי משכית צריכה לחזור להיות מותג בינלאומי מוביל כמו פעם, וזה בעבודה. אנחנו מקפידים על איכות המוצר ברמה שלא תתואר, מהעבודה עם ספקי הבדים הטובים בעולם עד רמת הגימורים ועבודות היד שנעשות כולן כאן, ולא במפעל חיצוני. במקרים שיש הרבה עבודה ואנחנו נאלצים להוציא חלק ממנה מגבולות הסטודיו, היא מועברת לאנשים שעובדים בין היתר עם שאנל, דיור ולנוון. בחצי השנה האחרונה ביקרתי ב־15 מדינות שונות וחזרתי מכולן בידיים ריקות, כי אנשים פשוט נטרפו מהעובדה שזה משהו אחר ומיוחד".

חתיכת אתגר לקחת על עצמך. מצד אחד את צריכה לגלות נאמנות למורשת, מצד שני את נדרשת לייצר משהו חדשני.

"היופי במשכית הוא שיש לו היסטוריה מפוארת של 60 שנה שתמיד אקח ממנה השראה, אבל לא באתי לחקות את מה שעשו פעם. אלה לא תלבושות או פריטים אותנטיים שמוצאים בשווקי עתיקות, זו אופנה והיא רלוונטית ל־2016. יש דגמים איקוניים שממשיכים ללוות אותנו מדי עונה בווריאציות שונות, אבל רוב הגזרות, הרקמות והחומרים שיש בקולקציה הם חדשים לחלוטין".

בכל זאת, הרפרנסים מאוד ניכרים.

"הם חייבים להיות, אחרת מה מייחד את משכית? באותה מידה הייתי יכולה ליצור מותג שנקרא שרון טל".

וזה לא משהו שמדגדג לך?

"אף פעם לא שמתי את עצמי במרכז, זה מעולם לא עניין אותי. אני לא פוסלת שום דבר בעתיד, אבל לא חסר לי לדחוף את השם שלי".

משכית, החל מ־350 ש"ח לפריטי העיצוב לבית, החל מ־700 ש"ח לקולקציית הקז'ואל והערב, החל מ־7,500 ש"ח לשמלת כלה. סמטת אבולעפיה (פינת הצורפים 14) יפו, ראשון־חמישי, 9:00 ־19:00, 2500338־072