הסדרה שלי: לא ראיתם סדרה כזאת על בית המלוכה הבריטי. באמת לא

אנשים רגילים? "הכתר החלול" של ה-BBC. צילום: יח"צ
אנשים רגילים? "הכתר החלול" של ה-BBC. צילום: יח"צ

לכל אחד יש את סדרת הטלוויזיה שרק הוא ראה, רק הוא מכיר ורק הוא אהב. "הכתר החלול" היא סדרת סרטי BBC שעוסקת במונרכים הבריטיים (כן נו, כל ההנרי והריצ'רד האלה) על פי מחזות של שייקספיר. אבל אף אחד לא זוכר את שייקספיר. לירון רודיק בטוח בזה בוודאות, כי הוא היחיד שצפה בה

17 בפברואר 2023

כשאתם חושבים על שייקספיר אתם בטח חושבים על "רומיאו ויוליה", "המלט" או אפילו על "מקבת'". אם אתם קצת יותר בקיאים אולי תחשבו גם על "חלום ליל קיץ" או "מהומה רבה על שום דבר". אבל הדבר האחרון שתחשבו עליו הוא כנראה "ההנריאדה", סיפור המלוכה הבריטית ששייקספיר כתב, החל מריצ'רד השני וכלה בריצ'רד השלישי, ובלעדיה בטח לא היו לנו סדרות כמו "משחקי הכס".

שייקספיר הציג את המונרכיה האנגלית באופן מבריק. את היצירות הוא לא כתב באופן כרונולוגי, כך הוא גם המציא את הפריקוולס. את "הנרי השישי" לדוגמה, כתב לפני "ריצ'רד השני", למרות ש"ריצ'רד השני" מתרחש לפני העלילה של "הנרי השישי". למעשה, "ריצ'רד השני" הוא הפרק הראשון בהנריאדה, וגם בסדרה "הכתר החלול" שמבוססת עליה.

כל פרק הוא מחזה אחר מתוך ההנריאדה. הוא מוצג עם הטקסט השייקספירי המלא וגם שומר על דיוק היסטורי. היום בתיאטרון יש ניסיון לקחת את שייקספיר כמה שיותר לימינו, ולפעמים גם לעתיד הרחוק. אבל הסדרה הזאת מציגה את הסיפור כמו שהוא, בתקופה שבה הוא התרחש ועם קאסט מלא שחקנים מרשימים. טום הידלסטון לדוגמה, מגלם את הנרי החמישי. ג'רמי איירונס את הנרי הרביעי, בנדיקט קאמברבאץ' את ריצ'רד השלישי. מלבד העובדה שמדובר בתצוגת משחק מרהיבה של כולם – לא צריך לטוס ללונדון כדי לראות שחקנים מפורסמים בתפקידים מפורסמים. 

מלבד חבר אחד שהוא פנאט כמעט כמוני בכל הנוגע לשייקספיר, מעולם לא פגשתי מישהו שראה את הסדרה הזאת. איך סדרה כל כך טובה זוכה להתעלמות מצד הצופים? נשגב מבינתי, במיוחד כשמדובר בסדרה שיש לה את כל מה שהיא צריכה כדי להצליח והיה לה גם קסם בימתי. למרות עלויות ההפקה הגבוהות, יש משהו בטום הידלסטון בתפקיד הנרי החמישי, מבצע את המונולוג שלו מול פלסטף בפאב, שמרגיש ממש כאילו חזרתי כמה מאות שנים אחורה ואני עומד בתיאטרון הגלוב בלונדון. 

למרות האנגלית השייקספירית, הדמויות מרגישות אנושיות וחיות. לרגע אפשר לשכוח שמדובר במלכים ואבירים כי כמו שייקספיר, יוצרי הסדרה (ריצ'רד אייר ורופרט גולד) מתמקדים בחולשות האנושיות של המנהיגים: בין אם מדובר בנכות הקלה של ריצ'רד השלישי ובין אם מדובר במרד הנעורים של הנרי החמישי. לכל דמות יש חולשה אנושית שלא קשורה דווקא לתואר הנחשק, אבל כמעט כולם בטוחים שהכתר יביא להם שקט נפשי וסיפוק בגלל הכוח שהוא כביכול נותן. אבל כמו שריצ'רד השני אומר (ומכאן גם שם הסדרה) – "כתר חלול מעטר את ראשי המלכים".