הסדרה שלי: גם בחלל החיצון אף אחד לא מכיר את הסדרה הזאת

"Ascension" (צילום: יחסי ציבור/SyFy)
"Ascension" (צילום: יחסי ציבור/SyFy)

לכל אחד יש את סדרת הטלוויזיה שרק הוא ראה, רק הוא מכיר ורק הוא אהב. ירון טן ברינק לא נתקל מעולם בעוד מישהו שראה את "Ascension", דרמת מד"ב קונספירטיבית שהקדימה את זמנה, והולך מדי פעם לבדוק שלא דמיין אותה. העולם הפסיד סיפור מצוין

18 בפברואר 2023

זאת לא חוכמה עכשיו, אחרי "ניתוק" ו"עבור כל האנושות", לבוא ולומר שרטרו-פוטוריזם הוא דבר מגניב מאוד. הרעיון הזה – להביט אל העתיד מבעד לעיניי העבר, עתיד שגם הוא כבר חלק מהעבר שלנו – נושא בחובו כוח אסתטי ורעיוני עצום שבשימוש נכון עשוי להתפוצץ על המסך באופן המרהיב ביותר (אמרנו "ניתוק"?); יש משהו חמוץ-מתוק במבט הרטרו-פוטוריסטי, לא רק נוסטלגיה לתמימות העבר, אלא גם מלנכוליה אמיתית על ההחמצות שמנעו מאיתנו את העתיד שפעם יכולנו לדמיין. במובן הזה, "Ascension" היא סדרה שהקדימה את זמנה כמעט בעשור.

סדרות מד"ב אוהבות לשחק בראש של צופיהן, השפעתו של פיליפ ק. דיק והזיותיו הפסיכדליות על הז'אנר מורגשת היטב כבר יותר משני עשורים, אבל מעט מאוד סדרות מצליחות להתהפך ככה על הצופה שלהן תוך שישה פרקים בלבד. את הפרק הראשון אנחנו פותחים על ספינת החלל הבין-דורית Ascension שנמצאת בשנה ה-51 של מסעה להתיישבות בכוכב אחר, אחרי שב-1963 שוגרה בחשאי בפקודת הנשיא קנדי שחשש לגורלו של המין האנושי על רקע העימות הגרעיני המסתמן עם ברית המועצות. בדקות הראשונות של הפרק הראשון מזעזע את ספינת החלל הרצח הראשון בתולדותיה, והקפטן ממנה את אחד מקציניו לחקור את הפשע ולמצוא את הרוצח. חשבתם שהגעתם לדרמה בלשית בחלל? תחשבו שוב.

מהר מאוד, בשרשרת מסחררת של טוויסטים מערערים, מתברר ש"Ascension" היא דרמת קונספירציה מטורפת, ובלי להרוס אותה עם ספוילרים למי שיתמזל מזלו להיתקל בה בעתיד, שום דבר בה אינו כפי שהוא נראה. הטוויסט המרכזי של הסדרה כל כך מרעיש ומהפכני, ועם זאת כל כך הולם את רוח הזמן הפרנואידית, שבאמת לא ברור איך מעטים כל כך נחשפו אליה בקרב חובבי הז'אנר. לעיתים אני נתקל בנרקומני מד"ב מושבעים שלא שמעו עליה, מה שגורם לי לפקפק בקיומה בעצמי. אולי דמיינתי אותה. מתאים לי לדמיין משהו כזה.

צריך לומר שזאת רחוקה מלהיות סדרת מד"ב מושלמת, הקאסט בראשותם של גיל בלווז ("אלי מקביל") וטרישיה הלפר ("באטלסטאר גלקטיקה") מתקשה לסחוב את הדמויות הפלקטיות שתפרו לו התסריטאים והמשחק מרגיש מאוד עצי לפרקים, אבל העלילה מרתקת, סוחפת ומקורית יותר מ-99 אחוז מהתוכן המד"בי שמגיע לטלוויזיה, בטח יחסית ל-2014. הגיע לה להמשיך ולספר את הסיפור המרתק והמקריפ שלה לפחות על פני עונה מלאה נוספת (ואולי גם לחזק את הקאסט ואת כתיבת הדמויות על הדרך). איזה עולם נורא. שזה בעצם בדיוק מה שהסדרה אומרת.

ב-2014, עם עלייתה לאוויר בערוץ SyFy האמריקאי, היא שוגרה כ"אירוע טלוויזיוני" במסגרתו שודרו כל ששת הפרקים שלה בשלושה ימים עוקבים. הדיבור היה ש"Ascension" היא לא באמת מיני-סדרה, אלא מעיין פיילוט מורחב שבוחן את הפיכתה לסדרה, בדומה למה שהערוץ עשה עם "באטלסטאר גלקטיקה" כמה שנים קודם לכן. למרות נתוני צפייה יפים ופה ושם גם ביקורות טובות, הסדרה לא חוללה את הבאזז המיוחל בקרב קהל היעד ולא הוזמנה ממנה עונת המשך. העולם הפסיד סיפור מצוין.