הכוכב הזה מת: הסדרות הכי טובות ביקום הטלוויזיוני של סטאר וורס

מי היה מאמין שהפרנצ'ייז הזה מסוגל לכך. "אנדור" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
מי היה מאמין שהפרנצ'ייז הזה מסוגל לכך. "אנדור" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

עם עלייתה של "אסוקה", הסדרה החדשה ומעוררת הציפייה של דיסני+, הגיע גם הזמן לדרג את הסדרות שמגיעות אלינו מהיקום של "מלחמת הכוכבים" ולהחליט מי במקום השני אחרי "המנדלוריאן". אוון מקגרגור, אל תקרא את זה בבקשה

28 בפברואר 2023

מי לא אוהב סיפור טוב על אבירי ג'דיי הטובים והטהורים שנלחמים ברוע המוחלט? ברור שכולם אוהבים את זה. ומי לא אוהב גם כמה סיפורים קצת יותר אפורים (מבחינת המוסריות שלהם) באותו יקום? ברור שכולם, ואפילו יותר. דיסני ממשיכה לייצר כמות עצומה של תוכן למעריצי "מלחמת הכוכבים": סרטים, משחקי מחשב וכן, גם סדרות טלוויזיה. אז נכון, במשך שנים רצו סדרות אנימציה ל"מלחמת הכוכבים" שהיו מיועדות בעיקר לילדים, אבל מאז ההתרחבות של היקום בעשור האחרון, אנחנו רואים המון תכנים אחרים (חלקם עדיין מצוירים) ואנחנו כאן כדי לדרג אותם – במידה ותרצו להשלים פערים לקראת העונה השלישית של "מנדלוריאן", שתעלה בהמשך השבוע (1.3).

8. אובי וואן קנובי (2022)

כולם מכירים את המאסטר שאימן את דארת' ויידר ואולי אפילו יותר מדי. סדרת הטלוויזיה של אובי וואן קנובי מתעקשת להרחיב את הסיפור ואת העימות בין השניים עם סדרה שמחזירה את אוון מקגרגור לנעליים של אובי וואן, אבל הסיפור עצמו לא מצליח להתעלות על המקור – כי בתכלס, אנחנו כבר יודעים כל מה שאנחנו רוצים לדעת עליו, וזה לא שהעימות שלו מול אנאקין סקייווקר כזה מורכב. בגלקסיה אחרת, אולי היה אפשר לקחת את הסיפור לכיוון שנה לגמרי, להוביל אותו לאנדור, לייצר סיפור מורכב יותר או בכלל – לחסוך לנו את הזמן על הסדרה הזאת.

7. מלחמת הכוכבים: סיפורי הג'דיי (2022)

אנתולוגיית אנימציה בת שישה פרקים המספרת בכל פרק על ג'דיי אחר מתקופת הפריקוולים. הסדרה משתמשת באנימציה המוכרת מסדרות האנימציה הקודמות ביקום של "סטאר וורס" ומביאה קאסט מרגש במיוחד – בין היתר ליאם ניסן, מייקל ריצ'רדסון ואשלי אקשטיין – אבל זה לא מספיק להביא קולות מוכרים ולהציג אנימציה שכבר ראינו, צריך גם לחדש משהו. אם כל פרק היה בסגנון אנימציה שונה או אם היו חורגים קצת מהפריקוולים, התוצאה אולי הייתה יכולה להיות מעניינת יותר. לפחות לאורך הפרקים אנחנו מקבלים גם את סיפור נפילתו של הרוזן דוקו (כריסטופר לי גילם אותו בסדרת הסרטים) אל כוחות הרשע.

6. הספר של בובה פט (2021)

במשך המון זמן מעריצי "מלחמת הכוכבים" ביקשו סדרה או סרט שיתמקדו במתנקש המנדלוריאני בובה פט. בובה פט, שהופיע לראשונה ב"האימפריה מכה שנית", הפך להיות מהר מאד אחת הדמויות האהובות בסדרה, אבל אף פעם לא קיבל את הבמה הראויה. סרט בכיכובו היה אמור להיות השלישי בטרילוגיה של סרטים עצמאיים (השניים הראשונים היו "רוג 1" ו"סולו"), אבל פט התגלגל דווקא לטלוויזיה. החלק הראשון של הסדרה, האופן שבו הוא משתלט על עולם הפשע של טטואין מלא ברגעים כיפיים – סדרת פשע ביקום של "סטאר וורס", מה רע? אבל לקראת סוף העונה הסדרה איבדה כיוון והיה קשה להבין מה בדיוק בובה פט עושה בתור בוס של משפחת פשע גלקטית. היה אפשר לעשות כל כך הרבה יותר עם דמות כל כך טובה, אבל במקום יוצרי הסדרה בחרו להתמקד בשיווק של דמויות אחרות מהפרנצ'ייז – ובשלב זה לא ברור אם הסדרה תקבל עונה שניה.

5. מלחמת המשובטים (2008)

אולי סדרת האנימציה האיקונית ביותר מבית "מלחמת הכוכבים", שמספרת את סיפור המלחמה בין מסדר הג'דיי לבין הרפובליקה הגלקטית (שמתרחשת בין סרטי טרילוגיית הפריקוולים "מתקפת המשובטים" ל"נקמת הסית'"). למרות שהמלחמה עצמה ארכה רק שלוש שנים, הסדרה נפרשה על פני שבע עונות ו-133 פרקים ולמרות שיועדה בעיקר לילדים, היא מכילה לא מעט עלילות פוליטיות ועומק שלא מצפים לו בסדרת אנימציה שלא ממש מכוונת למבוגרים. המון סצינות אקשן טובות, חרבות אור ובעיקר, כיף נוסטלגי.

4. באד באצ' (2021)

"באד באצ'" ("הבציר הרע"), סדרת האנימציה משנת 2021, הפכה מהר מאד להיות אחת מהסדרות האהובות של "מלחמת הכוכבים", ולא במקרה: מדובר בסיפור יוצא דופן ביקום הסטאר וורזי, הפעם מהצד של הרעים – יחידה של חיילים משובטים שהופכת לכנופיית שכירי חרב ויוצאים להרפתקאות כנגד האימפריה, שכמובן ששה לנקום בהם. העונה השנייה שוחררה ממש לפני רגע, בחודש ינואר, אז אם בא לכם אנימציה קצת יותר בוגרת – זה הזמן.

3. אנדור (2022)

אנדור היא סדרת פריקוול לסרט "מלחמת הכוכבים: רוג 1", הסרט הראשון בסדרה שנטש את הסיפור של משפחת סקייווקר והיה בעצם סוג של סרט "טייסים במלחמת העולם" קלאסי, רק בתוך חלליות ועם לייזרים. לא כל הביקורות עליו היו אחידות (למרות שהוא כתוב נהדר ומצולם אדיר), אבל הוא היה להצלחה גדולה – והוא גם הבסיס לסדרה הזאת, שעוקבת אחר קסיאן אנדור (דייגו לונה, שעושה עבודה מצוינת), טיפוס קצת האן סולואי ברוחו – שודד חלל לשעבר שהפך למורד באימפריה. בניגוד לרוב התכנים ביקום של "מלחמת הכוכבים", זו סדרה עם גבולות מטושטושים בין טוב לרע, עם דמויות שקצת קשה לחבב ובעיקר מקרים בהם הבחירה הקשה היא גם הבחירה הנכונה. "אנדור" היא גם אולי הסיפור הכי בוגר שנעשה בפרנצ'ייז הזה.

2. מלחמת הכוכבים: חזיונות (2021)

אנתולוגיית אנימציה נוספת מבית דיסני. הפעם: שבעה אולפני אנימציה מקבלים את המשימה הלא פשוטה של לייצר סיפורים שונים וייחודיים ביקום של "מלחמת הכוכבים". התוצאה? פשוט אדירה: אנימציה מרהיבה, דיבוב מצוין (ביפנית או באנגלית) וסיפורים חדשים, מעניינים ומרעננים באופן שלא היה בעבר ביקום הקולנועי של "סטאר וורס". הנסיון של דיסני לעשות משהו חדש עם אחד הפרנצ'ייזים מביא שילוב בין סגנון האנימציה היפני המוכר לבין היקום העשיר שיצר ג'ורג' לוקאס, שמצד אחד הוא לא מובן מאליו ומצד שני לא ברור איך לא עשו את זה קודם. תכלס, אם ל"מטריקס" יש סדרת אנימה, למה של"סטאר וורס" לא יהיה? 

1. המנדלוריאן (2019)

ובמקום הראשון הסדרה שהתחילה את הגלגול הנוכחי של היקום הטלוויזיוני של "מלחמת הכוכבים" ועל הדרך יצרה את אחד המרצ'נדייזים הכי מבוקשים בו אי פעם – כי כל אחד רוצה בייבי יודה בבית. "המנדלוריאן", בכיכובו של פדרו פסקל מביאה סיפור עשוי טוב על מסע בין גלקטי של מנדלוריאני (בן אותו שבט של בובה פט) וגם… תינוק קטן וירוק עם כוחות על. "המנדלוריאן" היא פשוט רצף של רגעי שיא: בין אם מדובר במפלצות ענק ובין אם מדובר בקרב יריות, המערבון הבין-גלקטי הזה פשוט עושה את העבודה ומרגיש כמו כל מה שרציתי מ"מלחמת הכוכבים" בטלוויזיה. "המנדלוריאן" היא גם הסדרה הכי מרגשת ברשימה, ועדיין מצליחה לשמור על קלילות מסויימת לצד שאלות עמוקות על אבהות, אחריות וחברות. העונה השלישית של "מנדלוריאן" עולה ממש בקרוב (רביעי, 1.3) בדיסני+.