הסכסוך הישראלי־פלסטיני כמראה לטיפשות האנושית

כמה פעמים אפשר לחזור על אותה טעות בדיוק מבלי להיחשב מפגר?

חייל צה"ל עוצר פלסטיני. צילום: אורן זיו
חייל צה"ל עוצר פלסטיני. צילום: אורן זיו
19 ביוני 2014

נכון לזמן כתיבת הטור הזה, הנערים החטופים עדיין חטופים, צה"ל מבצע מעצרים המוניים, וריח של תבערה נישא באוויר. הרמטכ"ל, ביבי, בוגי – כולם מפזרים איומים והבטחות על איך ניכנס באימ־אימ־אימא שלהם.

משום מה, תמימה שכמותי, אני עדיין קצת מופתעת מזה. אף שכבר נחשפתי אליה שוב ושוב במהלך 30 פלוס־פלוס שנותיי, הטיפשות האנושית עדיין מפליאה אותי. איכשהו, השגרה גורמת לי להאמין בכל פעם מחדש שהבינה מצויה בבני האדם. דברים פרוזאיים כמו העונה האחרונה והמופלאה של "לואי", או העובדה שהילד שלי התחיל לשיר "נד נד" בגיל שנה גורמים לי להאמין שהמין האנושי דווקא בעל יכולות אינטלקטואליות לא רעות, אבל אז אני נתקלת במציאות הישראלית ומגלה שוב עד כמה אנחנו מפגרים. כי איך אפשר לכנות אנשים שבמשך עשרות רבות של שנים חוזרים על אותו מסלול בדיוק כדי לפתור את אותה בעיה בדיוק, ואף שהיא לא נפתרת, בכל פעם מחדש הם עושים בדיוק את אותו הדבר ואחרי זה מתפלאים (שוב!) שזה לא עובד? מפגרים. דומני שזה הביטוי העברי המדויק: מפגרים מאוד.

אז מה היה לנו עד כה? כבשנו את הפלסטינים והם לא אהבו את זה. השפלנו אותם והם הגיבו באלימות. נכנסנו בהם והם הגיבו בעוד יותר אלימות. נכנסנו באבי אביהם והם הגיבו באלימות. נכנסנו באמ־אמם והם הגיבו באלימות. עצרנו, רמסנו, כלאנו בלי משפט, הוצאנו ילדים מבתיהם באמצע הלילה, כלאנו קטינים, סגרנו אותם בגטו בין חומות, השמצנו אותם ברחבי העולם, הטלנו עליהם אחריות, הרסנו בתים, "חישפנו" מטעים ושוב נכנסנו באמ־אמם, אבי־אביהם, סבי־סבתם והופ – חזרנו בדיוק לאותה נקודת ההתחלה: הם הגיבו כלפינו באלימות, רק עם תוספת של עוד דור ועוד דור ששונא את האימ־אימא שלנו וממש משתוקק להיכנס באבי־אבותינו. מקסים, באמת.

האם זה המקסימום שהיכולת האנושית מסוגלת להגיע אליה? רמות שונות של הפעלת כוח? האם אנשים מבוגרים, מלומדים ומנוסים כמו ביבי, בוגי, גנץ, בנט – לא מסוגלים לזהות מה שכל ילד בן שנתיים וחצי כבר למד: אם אתה נכשל במשימה שלפניך – אתה כנראה עושה משהו לא נכון. כנראה שלא. המין האנושי הצליח להמציא את האינטרנט, מטוסים, שיחות וידיאו, פיצוץ אטום, את האפליקציה החמודה "אאוט אוף מילק" ששדרגה את מערך הקניות בבית שלי, אבל להיות מסוגל להסיק היקשים לוגים פשוטים על התנהגות אנושית – זה מעבר לכוחותיו.

אז תיכנסו באימ־אימא שלהם. יופי. נורא בוגר. זה באמת עבד לכם מצוין עד עכשיו. תקראו לי כשתסיימו עם זה. אני הולכת לנקות את המקלט.