ביי ביי פלסטיק: עיריית ת"א-יפו מוציאה את החד"פ ממוסדות החינוך

עם רוח גבית ממחאת ההורים ומיוזמות מקבילות בערים אחרות, העירייה מתחייבת לצייד את ילדי הצהרונים בערכות כלים רב פעמיים ואת הגנים במדיחי כלים

לא עוד? פלסטיק חד פעמי (צילום: Shutterstock)
לא עוד? פלסטיק חד פעמי (צילום: Shutterstock)
28 באוקטובר 2019

עיריית תל אביב-יפו מבטיחה להוציא את הכלים החד פעמיים ממוסדות החינוך בעיר. בתגובה למחאת ההורים שדרשה להפסיק את השימוש בחד"פ בגני הילדים ובצהרונים, ולאחר עבודת הכנה של מספר חודשים, הודיעה היום (שני) העירייה כי עד סוף שנת 2019 תיושם תוכנית להפחתה של השימוש בכלים חד-פעמיים במוסדות הללו.

במסגרת התוכנית ירכוש מינהל החינוך ערכה הכוללת כלים רב פעמיים לארוחת צהריים לילדי הצהרונים בכיתות א' עד ג', גני הילדים יצוידו בכלים רב פעמיים לשימוש בגן, ויותקנו בעשרות מהם מדיחי כלים. עוד הודיעה העירייה כי בהמשך היא מתכננת ליישם את התוכנית בכל הגנים בהם מוגשות ארוחות צהריים, אולם לא התחייבה על תאריך שבו זה יקרה. בסך הכל מדובר בכ-20,000 ילדי צהרונים בגנים ובבתי הספר המוזנים בארוחת צהריים. במקביל תחל הערכות של חברת יובל חינוך של העירייה לשינוי תנאי החוזים מול הספקים לשינוע המזון החם בכלי נירוסטה, ולא פלסטיק, בשנת הלימודים הבאה.

בחודש ספטמבר חתמו הורים תל אביבים על עצומה להפסיק את השימוש בכלי אוכל מפלסטיק חד פעמי בצהרונים. העצומה הצליחה ורתמה הורים רבים להגיע לאחר מכן להפגנה מול בית העירייה. כעת, כאמור, מגיעה תגובת העירייה.

>> התל אביבים שהחליטו לשים סוף לכלים חד פעמיים

את המאבק הובילו שתי אמהות, דפנה יודפת וגליה רופין, עם קבוצת הורים פעילה ובשיתוף פורום הגנים העירוני.

״המאבק שלנו נושא פירות ראשונים. עיריית תל אביב הרימה את הכפפה וכבר הודיעה על הוצאת הכלים החד פעמיים מהמסגרות החינוכיות", נמסר מיודפת, רופין ואחז אגם, יו"ר פורום הגנים בועד ההורים של תל אביב. "אנחנו מקווים שלא מדובר בהבטחה ריקה והמתווה המדורג שנאמר לא יקח הרבה זמן. בכל מקרה אנחנו ההורים נמשיך ונפעל עד שנדע שכל הכלים החד פעמיים יצאו ממוסדות החינוך״.

"מדובר במהלך עירוני מורכב שארך מספר חודשים ודרש תיאום בין גורמים רבים כולל מינהל חינוך ושירותי הבריאות, וזאת על מנת לספק מענה בריא ובטוח לילדי העיר, ללא פגיעה בכוח האדם שבצהרונים", אומרת סגנית ראש העירייה ציפי ברנד. "מלבד הערך הסביבתי של המהלך יש להחלטה בעיקר ערך חינוכי: הילדים שלנו דואגים לעתיד העולם שאליו הם גדלים. זהו עוד נדבך ברתימת מערכת החינוך, ילדי ותושבי העיר לחינוך סביבתי, מתוך אמונה כי הילדים הם סוכני שינוי לקידום ועידוד עשייה העירונית לקידום ערכי קיימות, שיתוף קהילה ובריאות".

מנהלת מינהל החינוך שירלי רימון ברכה מסרה כי "מהלך זה מצטרף לשורה של תהליכים עירוניים המקדמים חשיבה על קיימות. במערכת החינוך העירונית לומדים הילדים על איכות הסביבה ואקולוגיה ומובילים פרויקטים דרך הסיירות הירוקות של התלמידים ועוד. המדיום הוא המסר: בזה מתחיל החינוך".