ערי התיירות הטובות בעולם: תל אביב במקום ה-41. נתגעגע אליו

קאם קאם, איי שואו יו ביוטיפול סיטי. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
קאם קאם, איי שואו יו ביוטיפול סיטי. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

ד"ש מהחיים שלכם לפני השבעה באוקטובר: ישראל זינקה במדד 100 יעדי התיירות העירוניים הטובים בעולם לשנת 2023, כשתל אביב מזנקת מהמקום ה-62 בשנה שעברה וירושלים קופצת מהמקום ה-83 למקום ה-64. את 2024 נראה כנראה מהטריבונה. במקום הראשון: פריז. הפתעה: דובאי במקום השני

תיירים אנחנו כבר לא נראה כאן בזמן הקרוב, כפי הנראה, בעיקר כי הם נוטים על פי רוב פחות לחבב אזעקות, חלקי רקטות שנופלים מהשמיים ואווירה פוסט-טראומטית. בינתיים אפשר להתנחם בזיכרונות על התיירים שהיו כאן עד לא מזמן ולהתרפק על המקום ה-41 אליו הגיעה תל אביב ברשימת 100 הערים הטובות ביותר בעולם לתיירים, כפי שנקבע אמש בדו"ח השנתי של יורומוניטור אינטרנטשיונל, מחברות מחקרי השוק המובילות בעולם.

מבחינת שתי הערים הישראליות היחידות ברשימה, 2023 הייתה שנה של זינוק, כשתל אביב מטפסת מהמקום ה-62, בעוד ירושלים מתייצבת השנה במקום ה-64 אחרי שהגיעה למקום ה-83 ב-2022. המחקר בוחן פרמטרים כמו תשתית כלכלית, עסקית ותיירותית, בריאות וביטחון, אטרקטיביות וקיימות. לפחות לחלק מהזינוק הזה אחראי הפיחות בשקל מול הדולר והאירו, שהפך את המחירים בישראל לקצת נסבלים יותר.

יפה לך לקפוץ 19 מקומות. ירושלים, פסטיבל האור 2020 (צילום: Shutterstock)
יפה לך לקפוץ 19 מקומות. ירושלים, פסטיבל האור 2020 (צילום: Shutterstock)

בראש רשימת יעדי התיירות העירוניים הטובים בעולם ניצבת פריז זו השנה השלישית ברציפות, כשמיד אחריה מפתיעה דובאי במקום השני, ואליה מצטרפות לטופ-10 לפי הסדר גם מדריד, טוקיו, אמסטרדם, ברלין, רומא, ניו יורק, ברצלונה ולונדון. אירופה גורפת באופן מוחץ את רוב הקופה התיירותית, עם 12 ערים מתוך 20 הראשונות ו-63 ערים מתוך רשימת ה-100.

אוקיי, אולי אפשר להבין את התיירים. דובאי (צילום: TimeOut Dubai)
אוקיי, אולי אפשר להבין את התיירים. דובאי (צילום: TimeOut Dubai)

המחקר השנתי של יורומוניטור בוחן 55 נקודות דאטה מדידות בשש קטגוריות יסוד, וביניהן גם מספר התיירים שזורמים לכל עיר מדי שנה, וכאן התוצאות מפתיעות בהרבה: במקום הראשון איסטנבול עם 20.2 מיליון תיירים בשנה, במקום השלישי דובאי וברביעי אנטליה הטורקית, הונג קונג מזנקת למקום השישי עם עלייה של 2,500 אחוז במספר התיירים הבינלאומיים שנכנסו אליה ואת הרשימה חותמת במקום העשירי העיר הקדושה ביותר לאיסלם – מכה.

20 מיליון תיירים אינם טועים. איסטנבול (צילום: Shutterstock)
20 מיליון תיירים אינם טועים. איסטנבול (צילום: Shutterstock)

בין לבין מתברגות גם לונדון, פריז, ניו יורק, בנגקוק וקאנקון. את הנתונים החריגים מסבירה הסרת המגבלות של סין על תנועת אזרחיה בעולם, שאחראים כנראה לחלק ניכר מהעלייה הדרמטית במספר הנסיעות התיירותיות בעולם (+38 אחוז לעומת 2022), שמספרן השנה מוערך בכ-1.3 מיליארד. אחחחח, תיירות. נתגעגע.