העיר שלו: ממציא הקולנוע התל אביבי עם 5 המקומות האהובים עליו

איתן פוקס. צילום: רונן אקרמן
איתן פוקס. צילום: רונן אקרמן

אנחנו גאים להציג לכם את "העיר שלי", מדור חדש שבו תבחר כל פעם דמות עירונית מוכרת את 5 המקומות האהובים עליה ביותר בעיר. חונך את המדור במאי הקולנוע איתן פוקס שהוציא באחרונה את "סאבלט", סרט שכל כולו שיר הלל לתל אביב (בדומה ללא מעט מסרטיו הקודמים). מפלורנטין, דרך רוטשילד ועד לסינמטק - אלה המקומות שלו

1. שדרות רוטשילד

תמיד כשמשהו מתקלקל בישראל, ואני אומר שחייבים לעוף מפה, אני יורד לצעוד בשדרות רוטשילד ונזכר כמה אני אוהב את החיים כאן ואיך זה שווה כמעט הכל. העצים והבאוהאוסים המשופצים, והאנשים שמרגישים כמו קהילה. אני יוצא מהבית שלנו ברחוב מזא״ה, עובר את ״צ׳יקטי״ ומגיע לשדרה והחזה שלי מתרחב. אני נתקל ב"רוטשילדה" עם הקפה והסנדוויצ'ים המצוינים והאווירה הנון שלנטית, ואני מציץ למרפסת של ה"קנטינה" שבאמת קשה להתחרות בה ובדג החריף שלה.

שד' רוטשילד | צילום: shutterstock
שד' רוטשילד | צילום: shutterstock

2. פלורנטין

קשה להאמין שעברו 25 שנה מאז שצילמנו בשכונה את הסדרה ההיא. אז, לפני הג׳נטריפקציה, צעירים עוד יכלו – עם קצת עזרה מההורים – לקנות בה דירה או לפחות לשכור בקלות. לא היו שם מסעדות אופנתיות וברים. הייתה המכולת של עובדיה שבה תותי קנתה שוקו בשקית. אני זוכר שהיינו צריכים לצבוע קירות ולעשות גרפיטי שירגיש יותר דאון טאון ניו יורק. כשצילמנו את ״סאבלט״ אמרו לי שאם אני רוצה להיות מעודכן אני צריך לשכן את תומר בלוינסקי. אני כבר לא כל כך מזהה את ההבדלים אבל אני מודה שממש Cool שם.

איתן פוקס נותן הוראות מאחורי הקלעים במהלך צילומי הסדרה "פלורנטין"
איתן פוקס נותן הוראות מאחורי הקלעים במהלך צילומי הסדרה "פלורנטין"

3. סינמטק תל אביב

הייתי שם ברטרוספקטיבות של פזוליני ושל טרקובסקי, ובבכורות של סרטים ישראלים יפים כולל הבכורה הראשונה שלי. ״אפטר״ (1990) נולד שם עם עוד שלושה סרטים שעשתה קרן רבינוביץ׳ (שנה קודם הם התחילו להשקיע בסרטים, בהתחלה רק קצרים). ולפני כמה שבועות התקיימה בו הבכורה של ״סאבלט״, הסרט הישראלי הראשון אחרי הקורונה. הייתה אווירה שמחה, של הרבה אנשים שנפגשים אחרי תקופה לא קלה לחוות משהו משמעותי בחברותא. לשבת באולם קולנוע מול מסך גדול, להחזיק ידיים ולצחוק או לבכות יחד. גם אני אוהב נטפליקס, אבל באמת שלמסך קולנוע אמיתי, אין תחליף.

סינמטק תל אביב | צילום: shutterstock
סינמטק תל אביב | צילום: shutterstock

4. היכל התרבות

איזה מבנה נהדר שתוכנן והוקם בשנות ה-50. עכשיו בנו לידו את הבימה שכאילו גונב את ההצגה, אבל איך אפשר להשוות. כל כך אלגנטי וצנוע, כל כך תל אביב הישנה והטובה. אני אף פעם לא אשכח את ההופעה של אסתר עופרים שם ב-1988 .כשהייתי ילד היה לנו את התקליט מההופעה הראשונה שלה שם ב-1978. מ"היו לילות" ועד "לילה לילה", לא הפסקתי לבכות.

5. מוזיאון תל אביב/מנטה ריי 

העיתונאי מהניו יורק טיימס, שמגיע ב״סאבלט״ לתל אביב לכתוב עליה, בא עם רשימה של-Must sees שכוללת את מוזיאון תל אביב ומסעדת מנטה ריי. תומר הצעיר והיהיר מסתכל ואומר לו שזאת רשימה של קלישאות. יכול להיות שהוא צודק, אבל אני אוהב קלישאות. אפשר להגיד שג׳ין קלי קופץ לשלוליות ב״שיר אשיר בגשם״ זאת קלישאה, אבל אני מוכן למות בקלישאה הזאת. מזל שמייקל לא מוותר והולך לרטרוספקטיבה של טרטקובר במוזיאון ואם זה היה תלוי בי הוא היה גם יושב שעה ארוכה במנטה ריי, שותה את המרגריטה הטובה בעיר, ומביט בשקיעה היפה בעולם.
"סאבלט", סרטו החדש של איתן פוקס, מוקרן בימים אלה בסינמטק. לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים