ליצור, לחלום ולבנות את המדינה מחדש. העיר של רועי אופנהיים

זמן טוב למהפכה. רועי אופנהיים (צילום: יוסי צבקר)
זמן טוב למהפכה. רועי אופנהיים (צילום: יוסי צבקר)

"העיר שלי": המדור שבו תל אביבים אהובים בוחרים את המקומות האהובים עליהם. והפעם: רועי אופנהיים, מנהל ומנצח תזמורת המהפכה, עם מופע חדש של שירי אהבה בעברית וערבית (דווקא עכשיו), לוקח אותנו לחוף של ילדותו ולטיול בטבע בלי להזיז את האוטו. אה, כן, ותקראו את יוסי בנאי דחוף

>> ד"ר רועי אופנהיים הוא המנהל האמנותי והמנצח של תזמורת המהפכה. החודש תעלה תזמורת המהפכה מופע חדש, "אדבר איתך – שתי שפות. אהבה אחת. أتحدّث إليك – لغتان. حبّ واحد", מופע חדש בעברית ובערבית בהפקה משותפת עם מרכז תרבות בית הגפן בחיפה, בהשתתפות דיקלה, נור דרוויש, רביד כחלני ואכרם עודה. במופע יבוצעו שירי האהבה הגדולים העבריים והערביים – כפי שמעולם לא נשמעו. השירים העבריים יושרו לראשונה בערבית והשירים הערביים יבוצעו בעברית, כולם בעיבודים תזמורתיים חדשים. נראה לנו שלא כדאי לפספס. עוד פרטים וכרטיסים כאן

>> העיר של ניסן שור: מאורת קריוקי לשיר בה "תרקוד" ומקום שלא משתפץ
>> פינה לדרוס ת'היפסטר ופינה שיש בה הכל. זאת העיר של אמיר שדה

1. חוף גורדון

ילדות. כל שבת עם אבי ואחי וכבר עשור בכל יום הולדת עם קו 10 ועם שני ילדיי. שילוב בלתי אפשרי של מזח שאפשר להגיע אליו ברגל, ריקודי עם, צרפתית וכדורעף חופים.

החוף הכי משוגע בעיר. חוף גורדון (צילום: shutterstock)
החוף הכי משוגע בעיר. חוף גורדון (צילום: shutterstock)

2. האופרה הישראלית

הבית האמנותי שלי בעשור האחרון. הבית של "סדרת המהפכה" ותזמורת המהפכה. המקום שמאפשר לנו לחלום וליצור פרויקטים מוזיקליים מקוריים ובינתחומיים. "אולם" שמאפשר ליצור בארץ ולהרגיש, לרגעים, בחו"ל. שאול המלך 19

3. שביל ישראל // מקטע תל אביב 

האפשרות לטייל בטבע מגוון מבלי להזיז את האוטו. מהפארק החופי בחוף תל ברוך, דרך פארק הצפרות בראש ציפור עד שבע טחנות עם אפשרות לאסקפיזם בגן הטרופי (כן, מתברר שיש גן טרופי בתל אביב…) – מקטע טבע ייחודי ועדיין חלק ממשהו גדול יותר – שביל שכולו ישראליות. מתחת לבית.

אין יותר ישראל מזה. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)
אין יותר ישראל מזה. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)

4. מוזיאון אילנה גור

מערבב במקום אחד אמנות, ים ויפו. שילוב שמרתק אותי, וגם המקום שבו התחתנתי. מזל דגים 4

5. הקוסם

כל מילה נוספת מיותרת. אולי בכל זאת אפשר להוסיף את המילה טחינה. שלמה המלך 1

זה כל הקסם. הקוסם (צילום: נועם רון)
זה כל הקסם. הקוסם (צילום: נועם רון)

מקום לא אהוב בעיר

התחנה המרכזית. אני חושב שהכל כבר נאמר על המקום הזה. 

בעעעעעע. התחנה המרכזית (צילום: שאטרסטוק)
בעעעעעע. התחנה המרכזית (צילום: שאטרסטוק)

השאלון 

איזה אירוע תרבות מהזמן האחרון סידר לך את הראש או פתח לך את הלב?
אני לא אובייקטיבי, אבל בכל זאת, "בינג' תאטרון" – לקחת חלק באירוע התאטרון של תאטרון הקאמרי שבו הצגנו ברצף את ההצגות "מלאכים באמריקה חלק א+ב", 7 שעות על במה, ולעבור ביחד עם קהל, שחקנים ונגנים מסע תאטרון ייחודי, חד פעמי, משובח ומרתק.

איזו יצירה נתנה לך כוח, תקווה או השראה מאז פרוץ המלחמה?
הטקסט של יוסי בנאי – "גר מול המים"  – הידוע גם "כשיר של ריטה" (שיר שאנחנו מבצעים כחלק מפרויקט "יוסי בנאי והמהפכה"). ממליץ לקרוא את הטקסט (בלי לזמזם) ולבכות. שיר שיצא לעולם ב-2001. יוסי בנאי מצליח לטעמי, לצלם במילים את המציאות הישראלית הכל כך מורכבת באופן הכי מדויק שאפשר.

לאיזה ארגון או מטרה אתה ממליץ לתרום או להתנדב בזמן הזה?
לובי 99 – תורם מאז שהוקמו. עמותה שרלוונטית היום יותר מתמיד.

מי התל אביבי.ת שהכי צריך להרים לו/לה כרגע?
רון חולדאי – האמון שקיבל שוב, חייב להמשיך ולהפוך לעוד עשייה ערכית. תל אביב כמגדלור של ישראליות דמוקרטית, ליברלית ויהודית.

מה יהיה?
הנבואה ניתנה… לנו נותר רק להמשיך וליצור פה. להסתכל על המציאות בעיניים מפוקחות עם רצון להמשיך ליצור פה, יצירה במובן הכי רחב – לאו דווקא שיר או מופע אלא ליצור תרבות וליצור מדינה, למרות ומתוך המציאות המורכבת. ניתנה לנו אפשרות להקים את מדינת ישראל שוב, כמעט מחדש, אסור לנו לפספס.