להרגיע דחוף: אלה הערים הכי שלוות בעולם. נחשו איפה תל אביב

איזו מין שלווה. רייקיאוויק, איסלנד (צילום: שוניו פאן/גטי אימג'ס)
איזו מין שלווה. רייקיאוויק, איסלנד (צילום: שוניו פאן/גטי אימג'ס)

אם אתם חייבים להירגע קצת בחו"ל - לא שבאמת תצליחו, אבל נגיד - אז למה שלא תלכו מראש לאחת הערים הרגועות בעולם? "מדד הערים השלוות" מדרג את 75 הערים הכי טובות בעולם למי שרוצה רגע לנשום ולצאת מהסטרס. במקום הראשון: רייקיאוויק האיסלנדית. לא ברשימה: ערים במזרח התיכון. אנטישמים!

19 בפברואר 2024

אין טעם להכחיש זאת, שלווה ורוגע הפכו למוצרים המבוקשים ביותר בישראל וקיים מחסור לאומי חריף בשניהם. למעשה, ספק אם אפשר למצוא כרגע יותר מכמה גרמים של שלווה במדינה כולה, ואנחנו לא מתכוונים לחטיף החיטה התפוחה העממי. כדי למצוא מקום רגוע צריך עכשיו לשלם מחירים מופקעים על כרטיסי טיסה, מה שרק מחזק את תחושת המצור הקלאסטרופובית ומרחיק עוד יותר את הרגיעה הנכספת. אבל עכשיו לפחות ברור לאן לטוס אם רוצים להירגע דחוף.

מדד הערים השלוות הוא מדד בינלאומי חדש שהשיקה חברת השירותים הפיננסים הבריטית MoneySuperMarket, והוא בוחן את רמת הרוגע בערים הגדולות בעולם על פי פרמטרים כמו זיהום אוויר, זיהום רעש, זיהום אור, שטח הפארקים הכולל ופיזורם, רמת העומס והפקקים בכבישים, שמחת החיים ואדיבותם של התושבים, מספר שעות השמש הממוצע בשנה ועוד. התוצאות חד משמעיות: שלווה יש בעיקר באירופה, שתפסה את כל 10 המקומות הראשונים ברשימה.

איך לא יהיו רגועים. הזוהר הצפוני באיסלנד (צילום: Shutterstock)
איך לא יהיו רגועים. הזוהר הצפוני באיסלנד (צילום: Shutterstock)

אל המקום הראשון הגיעה רייקיאוויק, בירת איסלנד הקסומה, ולא קשה לנחש מדוע: בעיר היפהפיה ובסביבתה חיים כ-200 אלף איש והיא מטופחת להפליא וטובלת בטבע פסטורלי וקפוא, עם טמפרטורה שנתית ממוצעת של 5 מעלות צלזיוס, האוויר הכי נקי בעולם, סצנה תרבותית שוקקת והמון שמחת חיים יחסית לאנשים שמקבלים רק ארבע שעות אור ביום לאורך החורף. בשנים האחרונות הפכה העיר ליעד פופולרי מאוד עבור תיירים מכל העולם, כנקודת מוצא מפנקת לטיולים בטבע האיסלנדי המשוגע.

נרגענו רק מלהסתכל על התמונה. לובליאנה (צילום: שאטרסטוק)
נרגענו רק מלהסתכל על התמונה. לובליאנה (צילום: שאטרסטוק)

סקנדינביה הכניסה גם את ברגן הנורווגית למקום השלישי ואת סטוקהולם למקום החמישי, כשההפתעה מגיעה מכיוון הערים המזרח-אירופיות, טאלין, וילנה ולובליאנה שתופסות את המקומות 2, 6 ו-7 בהתאמה. את העשיריה הראשונה של הערים השלוות בעולם משלימות וינה, מינכן, ציריך ודוברובניק הקרואטית. העשיריה השנייה מאכלסת גם את הערים האמריקאיות פורטלנד, בוסטון ודנבר, כמו גם את סידני באוסטרליה.

המקום הכי רגוע מחוץ לאירופה. בונדי ביץ', סידני אוסטרליה (צילום: shutterstock)
המקום הכי רגוע מחוץ לאירופה. בונדי ביץ', סידני אוסטרליה (צילום: shutterstock)

בדירוג הכולל 75 ערים בעולם יש ליבשת אסיה רק שלוש נציגות: קיוטו במקום ה-40, טוקיו במקום ה-56 וסיאול במקום ה-65. כאן אצלנו, במזרח התיכון עתיר הסטרס, כבר בטח עובדים על רשימת הערים הכי מלחיצות בעולם לטובת תיירות אקסטרים.