חוזרים לחיים: איך תספרו לילדים על הפיגוע בצפון תל אביב?

(צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
(צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

הפיגוע המשולב שהתקיים בצפון תל אביב, בשיכון דן, מביא איתו את הצורך לתווך את המצב לילדים בכל הגילאים. זה לא נהיה יותר קל בחופש הגדול, ובייחוד כשהם זקוקים למסגרת תומכת ויציבה מאיתנו. אספנו עבורכם את העצות הטובות ביותר של אנשי המקצוע לגבי האופן שבו נכון לשוחח איתם על המתרחש (וגם כמה מקומות לפנות אליהם לסיוע אם החרדה לא שוככת)

8 באפריל 2023

פיגוע קשה התרחש היום (שלישי 04.07) בשכונת שיכון דן בצפון תל אביב. מספר הפצועים עומד כרגע על 7 נפגעים במצבים שונים, ביניהם גם שלושה פצועים במצב קשה. לטענת חמאס, הפיגוע הוא תגובה ראשונית למבצע שהתרחש בג'נין ביומיים האחרונים. זה לא נהיה קל יותר, המצב הביטחוני בארץ מכניס את כולנו לכוננות מידי כמה חודשים ומזכיר לנו – שבמדינה הזאת צריך לגדל את הילדים שלנו בזהירות עם הסברה. זה ללא ספק משאיר אותנו, ההורים, עם שאלות רבות כיצד לתווך את הנושא המורכב לילדים. כמו שכולנו יודעים, אחרי כל גל הסלמה מגיע גל שני של עצות; חלקן ממומחים וחלקן ממומחים מטעם עצמם ברשת. במצבים כאלו קל לחוש מוצפים ולכן החלטנו לעשות לכם סדר עם טיפים פשוטים וברורים לשיח עם הילדים, בהתאם להמלצות גורמי המקצוע ומשרד החינוך:

אמבולנס מגן דוד אדום (צילום: Shutterstock)
אמבולנס מגן דוד אדום (צילום: Shutterstock)

ספרו לילדים מה קרה

טבעי לרצות להסתיר את המידע הקשה מהילדים, אך צריך לזכור שאם אתם לא תספרו יש סבירות גבוהה שהם ישמעו על כך ממקור אחר, אמין פחות. תווכו להם את המידע במילים פשוטות, באופן מותאם גיל. אל תכנסו לפרטים מיותרים ובוודאי לא גרפיים, היצמדו לעובדות, דברו בטון רגוע, בלי הגזמות דרמטיות. חשוב להסביר באופן מפורש שהאירוע הסתיים.

הקנו להם תחושת שליטה

אפשרו לילדים לשתף קשיים ופחדים ותנו להם מקום תוך הדגשה שהאירוע הסתיים וכולנו בטוחים. זכרו שהילדים נושאים אליכם עיניים – ככל שתשדרו יותר ביטחון כך הם יחושו יותר בטוחים ויהיו להם כלים להתמודד עם המציאות המורכבת.דברו במשפטים קצרים ותנו מידע עובדתי ומועט ככל האפשר, אל תרחיבו בפרטים. במקום – תנו להם לשאול את השאלות וענו באופן מותאם. זכרו לאפשר להם להוביל את השיח אחרי ההסבר הראשוני.

זמינות ועקביות

לכולנו לוקח זמן לעבד מידע. ילדים ובטח כאלו הנחשפים לראשונה למציאות קשה ומורכבת עשויים לחזור ולחטט בנושא שוב ושוב – גלו סבלנות ותנו מענה זהה ככל האפשר לזה שכבר נתתם להם, על מנת שלא לייצר אצלם סתירות. אם ילדכם לא מניח לנושא ואתם רואים שהחרדה לא פוחתת פנו לקבלת עזרה מקצועית.

מתנו את החשיפה לתקשורת ולרשתות החברתיות

לילדים קטנים נסו למתן ולצמצם ככל האפשר את זמן המסכים העוסק באירוע, או מנעו אותו לחלוטין אם אפשר. לילדים גדולים יותר הקנו כלים להתמודד עם המידע אליו הם נחשפים – למדו אותם להבדיל בין שמועות לעובדות, עודדו אותם שלא להפיץ סרטונים, מידע לא בדוק ופייק ניוז.

חרדה והצפה רגשית

הילד שלכם מגלה חרדה וחש מוצף? גלו סבלנות וזמינות לשיח, הגיבו במסרים אופטימיים ובתשובות מלאות ביטחון, חבקו אותו. שמרו על השגרה – השגרה מקנה לילדים תחושת שליטה ורציפות. עודדו אותם לשתף במחשבות, פחדים ורגשות ושדרו אמון ביכולות ההתמודדות שלהם.

עזרה מקצועית

במידה ואתם מתקשים לתווך את הנושא, או מזהים חרדה מוגברת שאינה עוברת אצל הילדים, אל תתביישו לפנות לעזרה מקצועית. פנו ליועצת בית הספר באמצעות המוסד החינוכי בו ילדכם לומד, או לשירות הפסיכולוגי החינוכי לקבלת טיפול.

>> לשירות הפסיכולוגי החינוכי של עיריית תל אביב פנו באמצעות הטופס המקוון כאן. או לחילופין באמצעות מסמך הגוגל המצורף בלינק
>> לשירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך חייגו *6552 שלוחה 5