הצנזורית הראשית על הדרישה לצנזר את כל האינטרנט

"נמשיך לפעול במדיניות ליברלית, כשחופש הביטוי עומד לנגד עינינו כערך יסוד במדינה דמוקרטית, ומצד שני נמשיך להתאבד על נושאים שהם בליבת היסוד הביטחונית של מדינת ישראל".

אריאלה בן אברהם. צילום: דובר צה"ל
אריאלה בן אברהם. צילום: דובר צה"ל
9 בפברואר 2016

אהלן לצנזורית הצבאית הראשית, תת אלוף אריאלה בן אברהם.

״אני רק אלוף משנה״.

אחרי השבוע האחרון קידמתי אותך בדרגה.

״אני מודה לך״.

אני רוצה לדבר איתך על דרישת הצנזורה מכ־30 בלוגרים ודפי פייסבוק לאשר מראש ידיעות בענייני צבא וביטחון. הבלוגר יוסי גורביץ שמפעיל את דף החברים של ג׳ורג׳ – בלוג לביקורת חברתית, פוליטית ותקשורתית – הודיע שלא יעביר לצנזורה ידיעות שהוא מתכוון לפרסם.

״כל אחד יעשה כראות עיניו״.

הוא צריך לחשוש?

״אני לא אומרת לו מה הוא צריך ומה הוא לא צריך, ובטח לא אומרת לך. אם יהיה לי מה להגיד לו, אגיד לו באופן אישי. אתה גם יכול להודיע שאתה מפסיק לשלם מס הכנסה, זו אמירה לא חוקית אבל לגיטימית כאמירה, ותצטרך ולעמוד מאחורי ההחלטה שלך. אנחנו ילדים גדולים״.

אבל מה פשר התזמון לדרישה הזאת?

״כבר כמה שנים שאנחנו עובדים עם דפי פייסבוק שמגדירים את עצמם כאתרי חדשות והם דפים ציבוריים. כבר ביצענו פניות כאלה בעבר, ומה שחדש עכשיו הוא רק האנשים שפנינו אליהם״.

גם הפנייה האישית הזאת שלך בפייסבוק היא חלק מהתחדשות הצנזורה והתאמתה לעידן האינטרנט?

״כן. הצנזורה נמצאת גם ברשת, במקרים שבהם היא צריכה להיות, אבל לא בעמודים פרטיים או בקבוצות נטולות רלוונטיות. את השם יוסי גורביץ ראיתי לראשונה בעיתון אחרי שהוא תקף אותי ולא הכרתי אותו קודם לכן. כתבתי ישירות לדף הפייסבוק של החברים של ג׳ורג׳, שמוגדר כעוסק בחדשות, ולא ידעתי מי עומד מאחוריו״.

ואם גורביץ היה כותב על אותם נושאים אבל היה מגדיר את העמוד שלו כעוסק באופנה?

״אז לא הייתי מגיעה אליו״.

אולי הוא עוד יכול לעשות את זה, זו אסטרטגיה מעניינת.

״זו בחירתו שלו. חופש הביטוי עומד לנגד עינינו, אנחנו מצמצמים למינימום את מעורבותנו ובודקים היכן יש שיח ביטחוני שגולש לרשת. אני לא נכנסת לדפים פרטיים ולבלוגים בנושאי אופנה ומזון אלא למקומות שמועדים לעיסוק בענייני ביטחון, פתוחים לציבור ומוגדרים כעוסקים בחדשות״.

כולם תוהים אם דף הפייסבוק של הצל, שגם עוסק בחדשות אבל מוגדר כעוסק בהיפ הופ, נמצא ברשימה של הצנזורה.

״אני לא בודקת מה הדעות של מי שעומד בראש העמוד, אם לשם אתה מכוון, ופונה רק למי שמגדיר את עצמו כאתר חדשות ומפעיל דף ציבורי״.

את מסוגלת להבין שבאווירה הציבורית הנוכחית פנייה כזאת של הצנזורה לבלוגרים עצמאיים היא עניין רגיש?

״אני לא חושבת ככה. נמשיך לפעול במדיניות ליברלית, כשחופש הביטוי עומד לנגד עינינו כערך יסוד במדינה דמוקרטית, ומצד שני נמשיך להתאבד על נושאים שהם בליבת היסוד הביטחונית של מדינת ישראל״.

הדרישה הזאת מהבלוגרים ומפעילי דפי הפייסבוק היא מתוקף תקנות הגנה לשעת חירום מלפני קום המדינה. בדקתם שאין כאן חריגה מסמכות?

״התקנות עדיין תקפות, כך שזה חוקי לחלוטין ובסמכותי המשפטית המלאה ומחובתי המקצועית לעשות זאת״.

אני רוצה להודות לך, אלוף משנה אריאלה בן אברהם.

״די, עכשיו הורדת אותי בדרגה?״.