הקיץ הזה נשארים במזגן: הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים 2018

גם השנה, בפעם ה-20, יארח הסינמטק בתל אביב את פסטיבל סרטי הסטודנטים הבינלאומי. מדובר בפסטיבל קולנועי ייחודי ומרענן, בו מציגים סטודנטים לקולנוע מרחבי העולם את הסרטים שיצרו בפני חובבי קולנוע, סטודנטים אחרים וכן בכירים בתעשיית הקולנוע מרחבי העולם. אז מה צפוי לנו השנה?

פסטיבל סרטי סטודנטים (צילום: shutterstock)
פסטיבל סרטי סטודנטים (צילום: shutterstock)
28 במאי 2018

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים, שיתקיים השנה בין ה-10 ל-16 ביוני בתל אביב, מהווה ללא ספק סיבה מצוינת להגיע אל האולמות הממוזגים של הסינמטק וליהנות מאחד מאירועי התרבות המגניבים והמיוחדים של הקיץ. הפסטיבל חוגג השנה את המהדורה ה-20 שלו עם סרטים ואירועים רבים ואטרקטיביים מתמיד, ועם אורחי כבוד מהשורה הראשונה של תעשיית הקולנוע העולמית.

פסטיבל סרטי הסטודנטים הבינלאומי, המנוהל ומופק מאז שנת 1986 על ידי סטודנטים לקולנוע מאוניברסיטת תל אביב, הינו אחד האירועים החשובים והגדולים בעולם מסוגו – והמפגש הגדול ביותר של סטודנטים צעירים לקולנוע מרחבי העולם.

מתוך ״במקומו״, בבימוי אופיר פלדמן. צילום: גיא סחף.
מתוך ״במקומו״, בבימוי אופיר פלדמן. צילום: גיא סחף.

בין אורחי הכבוד שהתארחו בפסטיבל בעבר ניתן למנות כמה מהדמויות הידועות והמובילות בעולם בתחום הקולנוע: הבמאים קלוד לנצמן (״שואה״), שנטל אקרמן (״ז׳אן דילמן״) והאחים דארדן (״רוזטה״), והשחקנים מרצ׳לו מסטרויאני וריצ׳ארד גיר.

השנה, בין היתר, יתארחו בפסטיבל הבמאי הצרפתי ז׳אק אודיאר (״דיפאן״, ״חלודה ועצם״) שזכה לאחרונה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, והבמאי המקסיקני קרלוס רייגאדס (״אור לאחר החשיכה״). השניים, וכמוהם אורחות ואורחים נוספים מתחומי העשייה הקולנועית השונים, יעבירו כיתות אמן והרצאות מיוחדות.

במרכז הפסטיבל יתקיימו שלוש המסגרות התחרותיות לסרטי סטודנטים קצרים: התחרות הישראלית, התחרות הבינלאומית ותחרות הסרט הקצר, שבשלושתן יוענקו פרסים בשווי של 120 אלף שקלים. 88 סרטים מ-28 מדינות יתחרו השנה, ועמם יגיעו לתל אביב הקיצית היוצרים שלהם. המוני סטודנטים לקולנוע מישראל ומהעולם ירבצו ברחבת הסינמטק ויהפכו אותה גם השנה, למשך כשבוע, לפינה תוססת ומלאת חיים לשם שינוי.

לצד התחרויות, יקיים הפסטיבל מספר אירועים מיוחדים ומסגרות הקרנה ששווה לשים לב אליהם: מסגרת ״סרטים קצרים של מאסטרים גדולים״, למשל, מהווה הזדמנות לצפות על המסך הגדול בסרטים שביימו יוצרים ידועים כגון מרטין סקורסזה ואוליבר סטון בתחילת דרכם.

יהיה גם מרטין סקורסזה, בגרסה הסטודנטיאלית. צילום: shutterstock
יהיה גם מרטין סקורסזה, בגרסה הסטודנטיאלית. צילום: shutterstock

בנוסף, בחרו השנה מנהלי ומפיקי הפסטיבל להציב זרקור על החיבור הייחודי בין קולנוע לאופנה, ולקיים מגוון אירועים בשיתוף עם חברת רנואר. אירועים אלו יכללו הקרנות סרטים העוסקים באופנה והרצאות של יוצרים נבחרים מהתעשייה (מלבישים, מעצבים ובמאים) אשר ידברו על הקשר שבין אופנה וקולנוע.

הפסטיבל הנוכחי גם יקיים ערב הוקרה למרצה האגדי נחמן אינגבר, אשר הרצה במשך עשורים בפני דורות רבים של סטודנטים לקולנוע והפך לדמות משפיעה ביותר בתחום. כמו כן, יתקיימו ערב עיון בנושא הפליטים ואירוע ״איים בזרם״, במסגרתו ישוחחו יוצרי קולנוע וטלוויזיה עם הקהל אודות סרטים קצרים שהשפיעו עליהם.

סינמטק תל אביב. צילום: אבישי טייכר
סינמטק תל אביב. צילום: אבישי טייכר

עבור סטודנטים וחובבי קולנוע מדובר בשבוע שהוא חגיגה של ממש, אולם גם מי שאינו קשור באופן ישיר לתחום ימצא  בתוך התוכניה העשירה את האירועים, ההקרנות או כיתות האמן המעניינות אותו. הפסטיבל השנה עתיד להיות חגיגי ומגוון מתמיד, ולהפוך את הסינמטק המנומנם למקום הכי נכון להיות בו באמצע חודש יוני הלוהט.