הבוקר: החלה שביתת עיריית ת"א-יפו. הלימודים אינם מתקיימים

הציבור תומך בשביתה. ההפגנה הספונטנית נגד ביזת כספי הארנונה, 14.5.23 (צילום: איתן סלונים)
הציבור תומך בשביתה. ההפגנה הספונטנית נגד ביזת כספי הארנונה, 14.5.23 (צילום: איתן סלונים)

עיריית תל אביב-יפו מצטרפת הבוקר למאבק הרשויות המקומיות נגד חוק קרן הארנונה, וכל השירותים העירוניים יושבתו עד הודעה חדשה // איזה שירותים יושבתו? // מה זה בכלל חוק קרן הארנונה? // ואיך זה קשור להפיכה המשטרית? // המדריך המלא לשביתה בתל אביב

לפני שעה קלה הודיע ראש העיר רון חולדאי כי החל ממחר (שני, 14.5) יושבתו כל שירותי העירייה בשביתה כללית מלאה, כולל מערכת החינוך, כחלק מהשביתה הכללית עליה הכריז המרכז לשלטון המקומי כצעד חירום נגד ניסיון ביזת כספי הציבור היצרני שמסתתר מאחורי השם "חוק קרן הארנונה". הערב (ראשון, 19:00) יערכו בכל רחבי הארץ הפגנות נגד הממשלה מול בנייני העיריות השובתות, במחאה נגד ניסיון הממשלה לשדוד את הקופה הציבורית ולפגוע בחינוך, ברווחה ובתרבות של רשויות מקומיות וערים חזקות לטובת חלוקת כספים סקטוריאלים כשוחד בחירות וכחלק אינטגרלי מניסיון ההפיכה המשטרית.

"אין לנו ברירה אלא להשתמש בכל הכלים העומדים בידינו כדי לבטל את רוע הגזירה", בישר חולדאי בטוויטר, "ונילחם בכל הכח בחוק השערורייתי. חוק זה מאפשר לממשלת ישראל להלאים את כספי הארנונה שלכם, תושבי העיר, ולהשתמש בהם לצרכים קואליציוניים שונים. במקום לחזק את הרשויות המקומיות ולאפשר לנו לתת שירותים מיטביים לתושבים שלנו, הממשלה בוחרת לרכז את כל הכוח אצלה, על חשבוננו, ובעיקר לצערי, על חשבון התושבות והתושבים".

מה זה חוק קרן הארנונה, בעצם?

לטובת מי שהחמיץ את המהומה: בין 153 חוקי ההפיכה המשטרית הסתתר יפה עד לשבוע שעבר "חוק קרן הארנונה", שמטרתו להלאים את כספי הארנונה של הרשויות החזקות ולהעבירם לרשויות מקומיות חלשות יותר. מה שנראה תחילה כמהלך רובין-הודי של צדק חלוקתי שאפשר להתווכח עליו, התגלה עד מהרה כמנגנון ביזה ושוחד שבאמצעותו משמן נתניהו את שותפיו הקואליציוניים. במילים אחרות: כספי הארנונה שמשלמים תושבי תל אביב-יפו ובעלי העסקים בה, המשמשים לשיפור ושדרוג השירותים העירוניים והמרחב הציבורי עבור תושבי העיר כולה, פשוט ייגזלו ויועברו בעיקר להתנחלויות בשטחים הכבושים ולגטאות של חרדים. החוק יפגע כמובן לא רק בתל אביב, אלא בכל הרשויות המקומיות החזקות והמתפקדות מאילת ועד מטולה.

תביאו את הכסף, זה שוד. הנאשם בנימין נתניהו בבית המשפט, פברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו\AFP\גטי אימג'ס)
תביאו את הכסף, זה שוד. הנאשם בנימין נתניהו בבית המשפט, פברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו\AFP\גטי אימג'ס)

היום בבוקר עוד קיוו במרכז השלטון המקומי, בהובלתו של ראש עיריית מודיעין חיים ביבס (המוכר במערכת הפוליטית גם כאיש ליכוד בולט ונאמן לנתניהו), וחולדאי הסביר בטוויטר שעיריית תל אביב-יפו לא תצא בשביתה לבדה למרות מלחמת החורמה שהוא מנהל נגד החקיקה. אלא שבדיוני הוועדות היום בבוקר בכנסת התברר שהממשלה לא בעניין של פשרות – תיראו מופתעים – וכי בכוונתה להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית ולהתקמבן עם ראשי הרשויות אחר כך. לאחר ישיבת זום בהולה של ראשי הרשויות בכל רחבי הארץ הוחלט על השבתה מלאה של כל הרשויות המקומיות בארץ.

המאבק נגד ביזת כספי הציבור מהרשויות המקומיות הוביל מוקדם יותר היום להחרפת הרטוריקה של חברי מועצת העיר. סגנית ראש העיר לשעבר ציפי ברנד נצפתה בכנסת כשהיא מקדמת את יוזמת השביתה הכללית ומשוחחת עם ראשי ערים, וכחצי שעה לפני ההכרזה על השביתה כתבה בטוויטר ש"אם חוק הארנונה לא יורד לאלתר מהשולחן, אנחנו נסגור את המדינה, אנחנו נצא לרחובות, ונוביל מאבק במועצת העיר תל אביב עד שיתקפלו. נגמרו הימים ששתקנו והבלגנו. אנחנו לא סוחבים יותר על הגב שלנו את כל הנטל הזה. נעמוד כחומה בצורה מול עושק הארנונה". סגנית ראש העיר מיטל להבי הוסיפה כי "חוק הארנונה מסמל בקליפת אגוז את כל מה שרע בסדרי העדיפויות של הממשלה – קיים קשר ישיר בין החוק לבין הניסיון להפיכה משטרית".

איזה שירותים עירוניים יושבתו?

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: על פי החלטת מליאת ראשי הערים של המרכז לשלטון מקומי במסגרת החרפת המאבק בחוק ההסדרים, החל ממחר, יום ב', 15.5.23, יושבתו כלל השירותים העירוניים ולא יינתנו שירותי קבלת קהל, מענה טלפוני או שירות בערוצים הדיגיטליים. השביתה תכנס לפועל החל ממחר ועד להודעה חדשה, אלא אם יוסר חוק קרן הארנונה מחוק ההסדרים".

רק נפתח וכבר סגור החל ממחר לרגל השביתה. קאנטרי שוק העלייה (צילום: אילן ספירא)
רק נפתח וכבר סגור החל ממחר לרגל השביתה. קאנטרי שוק העלייה (צילום: אילן ספירא)

השירותים העירוניים שיושבתו:
• מערכת החינוך העירונית – למעט החינוך המיוחד. הבגרות במתמטיקה תתקיים כסדרה.
• מרכזים קהילתיים, קאנטרים עירוניים, מוסדות תרבות וספריות עירוניות וכן מרכזי הצעירים.
• שירותי רווחה, כולל טיפות חלב – פרט לשירות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ואוכלוסיות מיוחדות.
• יבוטלו אירועים עירוניים, כולל אירועי דיגיתל.
במהלך ההשבתה לא תהיה קבלת קהל, לא יהיה מענה טלפוני בכל מוקדי השירות העירוניים ולא יינתנו שירותי פינוי אשפה ושירותי אגף הפיקוח. מוקד 106 פועל במתכונת חירום.

איך אפשר להיאבק בחוק?

שביתה כללית ברשויות המקומיות היא לא דבר נעים, ועל כך יעידו חדרי הזבל של כולנו החל ממחר, כשברקע מורטים הורים את שיערות ראשיהם ללא צהרונים וסייעות. אבל הפעם מדובר בשביתה שנועדה להגן על כספי המסים העירוניים שלנו, שחוזרים אלינו בצורת שירותי ניקיון, רווחה, חינוך, תרבות, תשתיות ושיפור המרחב הציבורי. המאבק בממשלת הביזה לא יהיה קל, כי השוד הממוסד הזה הוא מטרת קיומה, אבל סולידריות של הציבור עם השלטון המקומי ורוח גבית למאבק אנחנו כבר יודעים איך להראות.

לחסום את אבן גבירול אנחנו כבר יודעים. יום השיבוש 1.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
לחסום את אבן גבירול אנחנו כבר יודעים. יום השיבוש 1.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

הערב, כאמור, תתקיים ב-19:00 הפגנת חירום ראשונה מול בניין עיריית ת"א-יפו ברחוב אבן גבירול, כמו גם ברשויות אחרות ברחבי הארץ, לתמיכה במאבקן נגד השלטון המרכזי. זה צפוי להיות צעד ראשון במאבק האזרחי נגד החוק, שמטרתו להחליש את השלטון המקומי ולבצר את אחיזת הממשלה בכספי המסים העירוניים. ממטה המאבק המשותף בדיקטטורה נמסר: "ממשלת הביזה מנסה לחסל את כל מה שטוב במדינת ישראל. במקום להשקיע באזרחים, מחלקים 13.3 מיליארד ש"ח לחרדים ולחברים של סמוטריץ, ובוזזים את קופת העיריות. זהו שוד לאור יום של משלמי המיסים ושל הציבור הליברלי. ביזת הקופה והחלשת השלטון המקומי קרו גם בהונגריה של אורבן. הערב נצא ונאמר לממשלה – עד כאן!".