הקרב על הבית

כל סטודנט שגר בתל-אביב מכיר את הרגע הזה בחודש שבו רוב המשכורת שלו הולך לאיבוד - תשלום שכר הדירה הגיע. המחירים המופקעים בעיר כבר יצאו מפרופורציה, אבל נראה שיש אור בקצה המנהרה. שקד זיכלינסקי יצא לברר מהיכן תגיע הישועה, וגילה שהיא מתחילה דווקא ברשת

דירות בתל-אביב שמדכאות אותי
דירות בתל-אביב שמדכאות אותי
13 באוקטובר 2013

בכל פעם שאחד מאיתנו מגיע לרגע הזה בחודש שבו צריך לשלם את שכר הדירה, החשבונות השוטפים ולנסות למצוא גם קצת תקציב לאוכל, יש הרגשה שאותה "ארץ אוכלת יושביה" נמצאת ממש כאן, אצלנו בתל אביב. נראה שבכל פעם מחדש מדד שכר-הדירה בתל אביב מחפש מדד אחר להיצמד אליו, כל עוד אותו מדד ממשיך לנסוק מעלה, ובשלב כלשהו הפסקנו לחשוב על העתיד שמעבר ל"איך סוגרים את החודש הקרוב".

ובכן, מישהו היה צריך להתעורר ולהגיד שהגיעו מים עד נפש, ויש גבול לכל דבר – ובחודשים האחרונים הקולות מתחילים להישמע באופן חזק וברור דרך הרשתות החברתיות – ופייסבוק בראשן. אותם אנשים שהבינו שה"לייק" שלהם על מחאת הקוטג' באמת הזיז משהו, אותם אלו שסימנו "אטנדינג" במחאת הקיץ לפני שנתיים ויצאו בעקבות כך לרחובות, אותם אנשים ממש מתעוררים שוב לאט-לאט והופכים פעילים יותר ויותר בשתי קבוצות עיקריות שמבהירות שלכולם באמת נמאס.

הקבוצה הראשונה, והסאטירית מביניהן, היא "דירות בתל אביב שמדכאות אותי" שנפתחה ביולי האחרון, והצליחה מאז לצבור יותר מ-17 אלף אנשים שאהבו את הרעיון. מטרת הקבוצה פשוטה – פרסום מודעות על דירות קטנות או זוועתיות שמגיעות במחירים שערורייתיים, או בלשון הקבוצה: "האוצר שמוצאים בעיר הגדולה". המציאות העגומה מוכיחה שלצערנו, יש הרבה יותר מ"אוצר" אחד בעיר הזו, ולא מעט בעלי-אוצרות שחושבים שכל בלטה בכוך שהם מציעים עשויה זהב טהור מעשה צורף מהמאה ה-18.

הקבוצה השנייה באה לתת מענה למציאות הזו, ונושאת את השם "אנחנו ועד הבית של תל אביב". לילך רובין, יועצת שיווקית המתגוררת בעיר כבר שלוש-עשרה שנים, הקימה אותה ביולי האחרון לאחר שבעל הבית שלה החליט להעלות את שכר הדירה החודשי בעשרה אחוזים במעמד החתימה על החוזה. "האווירה שיש ביקוש לדירות בעיר מובילה להתנהגויות לא הוגנות", היא מסבירה את השינוי שקרה בעיר בשנים האחרונות. "השינויים הגדולים התרחשו בשנתיים-שלוש האחרונות. המחירים עלו בצורה מטאורית, ובעיר שבה 54 אחוזים מהתושבים גרים בשכירות, יש לזה השלכות כבדות".

אם חשבתם שבקרוב תקראו לצאת שוב לרחובות ולצעוק סיסמאות, לילך מסבירה שזה ממש לא הכיוון הפעם. "זו לא מתוכננת להיות מחאה חברתית. המטרה שלנו היא להתאגד, מאחר ועד היום לא היה בכך צורך. אנחנו נפגשים, חושבים ביחד ומגבשים תכניות. הועד מחולק למספר קבוצות, כאשר כל אחת מהן מתעסקת בנושא אחר".

מה המטרה של הועד?

"בטווח הקצר, הרכבת חוזה סטנדרטי ויצירת מחירון דירות לפי פרמטרים שונים. בטווח האחרון, יצירת רגולציה ופיקוח על עליית המחירים. עם זאת, כבר עכשיו חשוב שכל אחד יילמד מה באמת הוגן, וידווח על דירות שאינן כאלו. תל אביב היא הבית, אין לנו לאן לעבור".