חדשות האוכל

פנקייקיה בסגנון בריטי נפתחה בשוק הכרמל

הכירו את הקרמפטס, פנקייקס בריטיים שמוגשים עם שלל תוספות מתוקות ומלוחות בפופ אפ חדש הפועל יום אחד בשבוע

הקרמפטיה (צילום: יותם בן יעקב)
הקרמפטיה (צילום: יותם בן יעקב)
20 באוגוסט 2019

בעוד שבשאר העיר מסעדות נסגרות בזו אחר זו, אזור שוק הכרמל פורח. לרשימה ההולכת וגדלה של מקומות אוכל קטנים מצטרפת הקרמפטיה, שמביאה את הפנקייקס הבריטים לארץ.
ניר רוסו ואופיר סלוצקי, קיבוצניקים בני 27 מהצפון, הם האנשים שמאחורי הקרמפטיה, מסעדת פעם בשבוע בכרם התימנים שמתבססת על פנקייק בריטי מסורתי. "אחרי הצבא עברנו ללונדון כדי לחוות את העיר. עבדנו בביטחון של אל על ואת הכסף שהרווחנו בזבזנו על הופעות, כדורגל ובילויים", הם מספרים. חברה בריטית הכירה להם את הקרמפט, שבאנגליה נהוג לאכול מרוח בחמאה וריבה. המהדרין מכינים בבית אבל רוסו וסלוצקי, בשלב זה עדיין ללא תודעת בישול מפותחת ומעט מאוד כסף בבנק, היו קונים קרמפטס מוכנים בחבילה של שש יחידות ארוזות בפלסטיק. "התלהבנו ממנו ממש. הבריטים מתייחסים לקרמפט כמו וופל בלגי ואוכלים אותו בארוחת בוקר של יום ראשון". סלוצקי, בעברו קצב עם ניסיון במרינדו, נרשם ללימודי קולינריה בקורדון בלו והתחיל לשחק עם הקרמפטס. "עשיתי ניסיונות במתוק ומלוח לחברים שהיו מגיעים לבקר אותנו בדירה שקראנו לה 'ההוסטל'. בהתחלה השתמשתי בקרמפטס מהסופר. ניסיתי להכין בעצמי פעם אחת וזה לא צלח, אבל מאז השתפרתי. אני אוהב את האוכל העילי הבריטי שמתבסס על חומרי גלם מדהימים, בעיקר בשר וירקות מכל העולם שאפשר להשיג ממש בקלות. השקעתי בארוחות בריבר קפה, סטורי ועוד מסעדות יקרות כדי לפתוח את הראש, למרות שהמטבח שם שונה ממה שיש בארץ – מנות מיקרוסקופיות וטכניקות מסובכות". בתום שנתיים וחצי הפרק הלונדוני נגמר.

השותפים חזרו לארץ והחליטו שהם חייבים לעשות משהו עם הקרמפטס. פיילוט בבר בקיבוץ הוכיח שיש להם משהו ביד, ומכאן הדרך קצרה לתל אביב. הקרמפטיה התמקמה בחלל שאכלס בעבר את הבר ג'ים 22, וכיום מושכר על בסיס יומי לפופ אפים. "החלטנו לפתוח בינתיים רק בימי שני כי אנחנו עובדים בעבודות רגילות. אם זה יילך ונהנה, יש מצב שניקח עוד ימים".

הקרמפטיה (צילום: יותם בן יעקב)
הקרמפטיה (צילום: יותם בן יעקב)

בקרמפטיה מוגשות שבע מנות (42-20 ש"ח), שכל אחת מהן מוקדשת לאושייה בריטית: הנרי השמיני, פול מקרטני, הדוכסית הטרייה מייגן מרקל והמלכה אליזבת, שמייצגת קרמפט קלאסי בתוספת חמאה וריבה. לכל מנה מצורפת סיטואציה הומוריסטית שרוסו הגה בדימיון, למשל "מספרים על צ'רצ'יל שזה הקרמפט היחיד שאכל בבונקר כל תקופת המלחמה" ו"הקרמפט המפורסם שאכל לורד בלפור לפני החתימה על ההצהרה המפורסמת. מספרים שחתם עם הרוטב שנשאר על הצלחת". חמוד? בהחלט. טעים? לגמרי. הבלילה שסלוצקי מכין נמזגת לרינגים ("לא מצאנו בחנויות אז לקחנו צינור אלומיניום ממכון החליבה בקיבוץ וחתכנו") שהופכים לפנקייקס תפוחים, שמנמנים וזהובים. במנה ע"ש לורד בלפור מונחים על הקרמפט קרם קולרבי ועשבים וקוביות אווז מטוגן ברוטב סצ'ואן. הלוק סקסי והביס עשיר בטעמי אוממי שנספגים בפחמימה המנחמת. הקרמפט של צ'רצ'יל הולך לכיוון שונה ומעודן יותר – בשר עגל בבישול ארוך, קרם בטטה, סירופ יין מצומצם וצ'יפס בטטה פריכים. מהמתוקים טעמנו קרמפט ג'ון קליז ("always look on the bright side  נכתב על הקרמפט שג'ון כל כך אוהב") עם קרם גבינה חמצמץ ואוורירי, תפוחים רכים מבושלים מתובלים בפלפל שחור ופרוסות דקות של גרני סמית' טרי. חומרי הגלם מגיעים ברובם מהשוק ומרכיבים תפריט שבעיקרון הוא קבוע פלוס שינויים קלים, כי בכל זאת מדובר בסוג של פופ אפ. לדוגמה, קרמפט הנרי השמיני ("היו לו שש נשים אבל יותר מכל הוא אהב את הקרמפט הזה") מוגש עם פירה ונקניקיות משתנות – צ'וריסו מדבאח, נקניקיית חזיר לבן מאטליז שלושת הקצבים מעפולה, ואפילו נקניקיות שחבר מהקיבוץ הכין במיוחד. באגף האלכוהול תמצאו בושמיל'ס, ג'ין גורדון, גולדסטאר מחבית, יין אדום ולבן וסנגריה בריטית – פימ'ס עם פירות יער ופלחי לימון ותפוז (28 ש"ח). בהפי האואר בשעות 16:00-18:00 יש הנחות על מחירי המשקאות הסבירים גם ככה. האווירה בקרמפטיה צעירה וכיפית, עם רוק בריטי משובח ברקע והווייב הקולי של כרם התימנים. אפשר לשלם במזומן או בביט, כי אשראי זה הכי מפעם.

הקרמפטיה, ישכון 24 תל אביב, 050-7781997, שני 16:00-23:00

הקרמפטיה (צילום: יותם בן יעקב)
הקרמפטיה (צילום: יותם בן יעקב)