זה עלינו: הרגעים הכי אנטישמיים בטלוויזיה (שבכל זאת אהבנו)

מתוך "בוראט 2" (צילום: אמזון פריים)
מתוך "בוראט 2" (צילום: אמזון פריים)

אם אנחנו באמת שולטים בהוליווד, אז איך כל הרגעים הדי אנטישמיים האלה הגיעו לטלוויזיה? התשובה, האמת, די פשוטה - לא מעט מהם נכתבו על ידי יהודים בתור סוג של בדיחה עצמית עם קריצה. והאחרים זה פשוט קארטמן עושה שטויות

סאטרדיי נייט לייב // סרט חנוכה

ל"סאטרדיי נייט לייב" היו הרבה מערכונים על יהודים – בכל זאת תכנית מערכונים שנכתבת על ידי קומיקאים מניו יורק, ונחשו מאיזה מוצא רבים מהם – אבל בדרך כלל הם לא פשוט תהלוכה של סטריאוטיפים. אבל לפעמים הם כן, כמו המערכון הזה, פרודיה על סרט חג המולד הקלאסי "אלו חיים נפלאים" בו כל השכנים של ג'ימי סטיוארט הם יהודים צעקניים שבמקום להביא לו כסף, מתלוננים על מעדניות ועל זה שהוא לא הכין קפה. כל אחד עושה את המבטא הכי המוגזם שלו – מקריסטן וויג הגויה עד אנדי סמברג היהודי, עד שמגיע מנחה הפרק ג'ף ברידג'ס בתור רב, עם מבטא שיותר קרוב לדמות הקאובוי ששיחק ב"אומץ אמיתי". בסופו של דבר, המערכון מגוחך מדי מכדי להיפגע ממנו, כמו רוב הקטעים ברשימה הזו.

סאות' פארק // זהב יהודי

יכולנו לעשות פה רשימה של "עשרת הרגעים האנטישמיים של קארטמן", אבל בשביל לתת גם לאחרים צ'אנס, הגבלנו את הדמות האהובה מסאות' פארק לרגע אחד. ואיך יכולנו שלא לבחור בקטע בו ההנחה האנטישמית של אריק קארטמן הוכחה כנכונה, כאשר הוא מאיים על חברו היהודי קייל לתת לו את שקיק הזהב הסודי שיש לכל יהודי סביב הצוואר, או שהוא יירה בו. קייל כמובן מכחיש את זה, אבל קארטמן מתעקש, עד שלבסוף קייל חושף את השקיק ונותן לו את הזהב. אז שוב: ביקום של סאות' פארק לכל היהודים יש שק זהב סודי. אבל זה גם יקום בו אתה מחרבן חרא מהפה אם אתה דוחף אוכל לתחת, אז בואו לא ניקח אותו יותר מדי ברצינות. 

איש משפחה // משאלת יהודי

גם "איש משפחה" היא סדרה מצויירת עם אובססיה מסויימת לעם היהודי. מעבר לדמות היהודי הקמצן מורט גולדמן, יש גם את הפרק בו פיטר מגלה שלויס היא יהודיה וצולב אותה, וכמובן בדיחות אף גדול רבות. אבל יש רגע בו "איש משפחה" אולי הלכה רחוק מדי – וזה לא אנחנו אומרים, זה רשת פוקס! בפרק "When You Wish Upon a Weinstein" , פיטר נמצא בצרות כלכליות כה נוראיות שהוא פוצח בשיר בהשראת "אם תביעו משאלה" בשם "I Need a Jew" ותפילותיו נענות כאשר רואה חשבון בשם מקס וויינסטיין מגיע לביתו. הפרק היה אמור להיות משודר כחלק מהעונה השלישית של הסדרה בשנת 2000, אך הרשת נלחצה וביטלה את השידור, עד שלבסוף הוא הוקרן ברצועת "אדולט סווים" של קארטון נטוורק.

המופע של אלי ג'י // בוראט צד יהודים

כמו רוב היוצרים ברשימה הזאת, סשה ברון כהן הוא יהודי (ויש לו סבתא מחיפה! אל תשכחו!) ולכן הוא גילם בגאווה מספר דמויות אנטישמיות במהלך הקריירה שלו. אבל אין דמות יותר אנטישמית מבוראט – אדם שבא מגרסה של קזחסטן בו "ריצת היהודים" היא חג פופולרי. בוראט התחיל כאחת הדמויות בתכנית המערכונים של כהן, שם בין השאר הוא התלווה לצייד אמריקאי רדנק ודיבר איתו על "צייד יהודים". כמובן, כהן רק משתמש באנטשימיות המזוייפת הזו, כדי לחשוף את האנטישמיות האמיתית שקיימת בארצות הברית. אז… תודה, נראה לנו?

פילדלפיה זורחת // עורך הדין ה(לא) יהודי

דמות "עורך הדין היהודי" היא מוטיב חוזר בתרבות האמריקאית, מאזכורים רבים בשירי ראפ להופעות בסדרות כמו "אטלנטה" ו"הסמויה" (יש יהודי יותר מתועב בטלוויזיה ממוריס לוי?). אז עם כל הצרות שיש לחבורת "פילדלפיה זורחת" עם החוק, זה הגיוני שגם הם יפנו לעזרה משפטית, וכך עורך הדין הקבוע בסדרה בגילומו של בריאן אונגר, מכונה על ידם "That Jew Lawyer". אך יש רק בעיה אחת עם זה- אונגר לא יהודי! או לפחות כך הוא טוען, עד שדי ריינולדס מתפרצת באמצע משפט להכריז שגילתה שסבתו הייתה יהודייה ולכן הוא שקרן. ויהודי. אבל אין קשר בין הדברים, כמובן. אבל מה אתם מצפים מהבת של אדם שחשב שסמל היהדות הוא סימן דולר? 

מסע בין כוכבים // יהודים בחלל

עד עכשיו עסקנו באנטישמיות ברורה (וגם אירונית ומודעת לעצמה), עם דמויות שהם בבירור יהודיות. אבל מה עם אנטישמיות סמויה יותר? ישנה מסורת ארוכת שנים של דמויות פנטזיה ומד"ב שהם טכנית מגזע מומצא, אבל מאוד דומים לסטריאוטיפ יהודי. מהגובלינים הבנקאים בספרי "הארי פוטר" לוואטו, יהודי החלל המעופף בסרטי "מלחמת הכוכבים" – יש הרבה ממה לבחור. אבל אין יותר סטריאוטיפ אנטישמי מאשר הפרנגים מ"מסע בין כוכבים", גזע של עושי-עסקאות חמדנים בעלי קודים עתיקים להם הם מצייתים שנקראים "חוקי הרכוש" והם התנ"ך שלהם. האם הפרנגים באמת מבוססים על יהודים? אולי, אולי לא (אבל הם כן). האשימו אותם גם בדמיון לאירים, סינים, ואפילו לאמריקאים קפיטליסטים לבנים! אבל מה שבטוח – הם נראים מגעיל.

תרגיע // עוף פלסטיני

ואיך אפשר לסיים בלי היהודי הגדול של כולנו – לארי דיוויד. בפרק הזה מהעונה השמינית של "תרגיע" לארי מתחיל ללכת למסעדת עוף פלסטינית, בה העוף מאוד טעים, אבל יש גם אווירה אנטי-ציונית ואנטישמית מסביב. לארי נדלק על שארה, אחת העובדות במקום, וברגע השיא של הפרק נכנס לקרב גדול עם חברו מרטי פאנקהאווזר, בו הוא מכריח אותו להוריד את הכיפה שלו בשביל להתחבב על שארה (ולהמשיך לקבל גישה לעוף). העובדים במקום מריעים ללארי ושארה מכריזה ש"תזיין את היהודי החוצה" ממנו. כן, כמו בן דמותו ג'ורג' קוסטנזה, גם לדייוויד אכפת יותר מאוכל טוב וסקס מצוין מאשר מהדת שלו.