מה הראש: אורנה ברביבאי רוצה לשמור על תל אביב ליברלית. ועליכם

אורנה ברביבאי (צילום: אבישג שאר ישוב). רקע: Shutterstock
אורנה ברביבאי (צילום: אבישג שאר ישוב). רקע: Shutterstock

הבחירות לראשות העיר מתקרבות, ואנחנו מציגים לששת המועמדים סדרת שאלונים זהים על ענייני העיר, התרבות והחיים עצמם. אורנה ברביבאי קוראת תיגר על שלטון חולדאי ומגלה מה הכי תל אביבי בעינייה, איפה בעיר היא אוהבת לבלות ומה הכי חסר לה כאן // שאלון "טיים אאוט" לראשות העיר. חלק ראשון

המירוץ לראשות עיריית תל אביב-יפו מתחמם לאיטו, ובמהלך החודשים הנותרים נארח את המועמדים לראשות העיר – שישה בסך הכל כרגע – לסדרה של שאלונים זהים בתחומי התרבות, העירוניות, המדיניות והחזון שהם שואפים להציג למצביעים בכרך הגדול. השאלון הראשון שאיתו אנחנו יוצאים לדרך עוסק ביחסם של המועמדים לתל אביביות עצמה: מה הם אוהבים פה ומה פחות, איפה הם מבלים, מה חסר להם בעיר וכמובן, מה הכי תל אביבי ביניהם. המועמדת אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה לשעבר, עוזבת את הכנסת כדי לקרוא תיגר על רון חולדאי ולהחליף אותו בתפקיד. זאת תל אביב שלה.

מה הדבר שאת הכי רוצה לשנות בתל אביב?
"תל אביב היא עיר יחידה ומיוחדת בזכות התל אביבים. לכן אני רואה חובה לשפר משמעותית את איכות החיים של תושבי העיר ולהיות ראש העיר של כולם. נדרש שיפור בביטחון האישי והבטיחות ברחובות, במדרכות, בכבישים, ובשבילי האופניים. הטיפול באיכות החינוך צריך לעלות לראש סדר העדיפויות כדי להכין את דור העתיד שלנו למציאות המשתנה. יוקר המחייה בעיר הכי יקרה בארץ מרחיק צעירים ומשפחות בתחילת דרכן לכדי הגירה שלילית, ובראיה ארוכת טווח חייבים לשנות את המגמה ולהבטיח את צביונה כעיר תוססת הנותנת מענה מותאם לצרכי האזרחים בכל שלב בחייהם. נדרשת תמיכה בעסקים הקטנים והבינוניים בעיר כגלגלי צמיחה המניעים את כלכלת תל אביב והופכים אותה לאטרקטיבית. כל תושב בעיר חייב להרגיש שיפור ברמת החיים ולדעת שיש הוגנות בשירותים שהוא מקבל ביחס למחירים שהוא משלם, לא רק בעתיד, אלא בחיי היומיום".

מה הדבר שאסור לשנות בתל אביב?
"לשמור את רוח העיר המאפשרת לכל אדם לחיות בה בהתאם לתפיסת עולמו. הפלורליזם, הליברליות וערך השוויון, מאפשרים גיוון אנושי ומהווים כר לקהילות שונות הדרות יחדיו. תל אביב-יפו היא עיר שכל אחד יכול להרגיש שייך אליה ועדיין לשמור על הייחוד שלו, וצריך לשמור עליה ככזו".

אין יותר תל אביב מזה. רצועת החוף של תל אביב (צילום: ברק ברינקר)
אין יותר תל אביב מזה. רצועת החוף של תל אביב (צילום: ברק ברינקר)

מה הכי תל אביבי בעינייך?
"תל אביב יפו היא עיר המאפשרת לכל אדם להיות עצמו גם במרחב הציבורי. היא עיר שיש בה קצב חיים שונה, אינטנסיבי, דינמי, עיר של חופש. הכי תל אביבי בעיניי לראות את האנשים נהנים מחוף הים, בכל שעות היום, ולדעת שבתל אביב יש את חיי הלילה ואפשרויות התרבות הכי טובים בארץ ואפילו בעולם".

מה הזיכרון הראשון שלך מתל אביב?
"אני זוכרת התרגשות גדולה להגיע בכיתה א' מרמלה לתל אביב כדי לראות את כלבו שלום שהיה אז המגדל הכי גבוה שנבנה בארץ. היו שם משקפות גדולות שאפשרו לתצפת על כל העיר מהגג, וכבר אז כשהסתכלתי על העיר פרושה בפני, התאהבתי בה. היא אמנם השתנתה רבות מאז, אבל הראשוניות הזאת מאפיינת גם היום את תל אביב עבורי".

איזו שכונה את הכי אוהבת בתל אביב?
"אני אוהבת אזורים שונים בתא ובמיוחד את הצפון הישן, את רחובות בני דן ואוסישקין לאורך נחל הירקון. ההליכה באזור הזה נעימה לגוף ולנפש. ואיך אפשר לא לאהוב את השכונות ביפו, החודרת כמו יין לדם".

אין יותר תל אביב מזה. פארק המסילה (צילום: בוריס ב.\שאטרסטוק)
אין יותר תל אביב מזה. פארק המסילה (צילום: בוריס ב.\שאטרסטוק)

מה הוא הפרויקט העירוני האהוב עלייך?
"פארק המסילה כשטח ירוק ופסטורלי בלב המרחב העירוני המספק מקור להנאה ובילוי לכל גיל ובכל שעה ביום. הפארק משקף את הרוח של תל אביב-יפו: הקרבה שלו למקומות בילוי, שטחים ירוקים בהם משפחות מבלות אחה"צ, החיבור הישיר לקו הים לצד הבתים היפים של נווה צדק, והחיבור בין החדש לישן עם שימור תוואי המסילה, שמבטא שימוש עדכני במקום עם ניחוח של היסטוריה".

מהו מוסד התרבות האהוב עלייך בתל אביב?
"אני אוהבת את מתחם התרבות של הבימה. מעבר לעובדה שנמצאים בו מוסדות תרבות מרכזיים וחשובים בעיר, עוברים בו תושבים רבים שמבלים בברים ובתי הקפה המקיפים את הכיכר, והמבקרים שיוצאים מאירועי תרבות ישר לשדרה מייצרים כולם יחד אווירה תוססת.

איפה את הכי אוהבת לבלות בתל אביב?
"בתוך כל העיר הגדולה הזאת, יש את המקומות שאני תמיד חוזרת אליהם, קפה בנמל מול הים, בכל מזג אוויר. אני מאד אוהבת את הסצנה הקולינרית של העיר. המסעדות הרבות, בתי הקפה והברים. הופעות חיות של אמנים ישראלים, הצגות ואמנות מודרנית המוצגת בכל פעם בחלל אורבני אחר. השפע והאפשריות הרבות הופכים את העיר הזו לכיפית במיוחד, כזו שאת רק רוצה ממנה עוד ועוד".

אין יותר תל אביב מזה. כיכר הבימה (צילום: שאטרסטוק)
אין יותר תל אביב מזה. כיכר הבימה (צילום: שאטרסטוק)

מה הכי חסר לך אישית בתל אביב?
"להחזיר את העיר תל אביב לתושביה. לגלות קשב לתושבים לצורך מתן פתרונות בזמן אמת. תנופת הפיתוח של העיר לא יכולה להיות על חשבון ביטחון התושבים החוששים לנוע ברחבי העיר במדרכות, בכבישים ובשבילי האופניים. בעיקר צריך להחזיר את העיר להולכי הרגל ולאפשר להם ליהנות מיתרונותיה. חסרה לי תחבורה ציבורית נוחה ויעילה שאוכל לסמוך עליה ושלא תחייב אותי להשתמש ברכב ברחבי העיר.
נדרש תכנון וביצוע מיידי שיגשר על תקופת הביניים, כדי לעשות סדר בבלגן הבנייה המואצת וחוסר טיפול בפרויקטים כמו פינוי התחנה המרכזית, אשר פוגעים באיכות חיי התל אביבים. ישנם פתרונות אורבניים שיכולים להפוך את העיר לנגישה וחכמה יותר, ירוקה, מתקדמת ומעודכנת. תל אביב יכולה להיות העיר המובילה בעולם בניהול צפיפות עירונית לרווחת התושבים".

מהי עמדתך לגבי מחאת קפלן?
"מהיום הראשון של ההפגנה ועד היום, מדי מוצ"ש והפגנה, הקפדתי כחברת כנסת לבוא ולתמוך בהפגנות. ההתעוררות הזאת של לוחמי החופש והדמוקרטיה הליברלים, שאוהבים את המדינה ונלחמים על הצביון שלה מרגשת אותי כמו שלא התרגשתי שנים. המחאה הזו היא התקווה שלנו. בדרך לקפלן אתם מוזמנים לעבור לבקר במטה שלנו בשאול המלך 2, לונדון מיניסטור".