מה הראש: עמוס שפירא רוצה תל אביב שיש בה מקום לחנות בו

עמוס שפירא (צילום: פראג'). רקע: Shutterstock
עמוס שפירא (צילום: פראג'). רקע: Shutterstock

הבחירות לראשות העיר מתקרבות, ואנחנו מציגים לששת המועמדים סדרת שאלונים זהים על ענייני העיר, התרבות והחיים עצמם. עמוס שפירא, יזם חברתי ועסקי עם רקורד עשיר, רץ לראשות העיר ומגלה מה הכי תל אביבי בעיניו, איפה בעיר הוא אוהב לבלות ומה חסר לו כאן // שאלון "טיים אאוט" לראשות העיר. חלק ראשון

המירוץ לראשות עיריית תל אביב-יפו מתחמם לאיטו, ובמהלך החודשים הנותרים נארח את המועמדים לראשות העיר – שישה בסך הכל כרגע – לסדרה של שאלונים זהים בתחומי התרבות, העירוניות, המדיניות והחזון שהם שואפים להציג למצביעים בכרך הגדול. השאלון הראשון שאיתו אנחנו יוצאים לדרך עוסק ביחסם של המועמדים לתל אביביות עצמה: מה הם אוהבים פה ומה פחות, איפה הם מבלים, מה חסר להם בעיר וכמובן, מה הכי תל אביבי ביניהם. עמוס שפירא, יזם ומנהל חברתי ועסקי בעל רקורד מפואר, רוצה להיות ראש העיר. זאת תל אביב שלו.

מהו הדבר שאתה הכי רוצה לשנות בתל אביב?
"ההתייחסות לתושבי דרום העיר חייבת להשתנות. הפער בין דרום העיר ליתר חלקי העיר בחינוך, בביטחון אישי, בתשתיות הוא בלתי נתפס ורע לכל העיר. זה לא מפליא כאשר חולדאי אומר לתושבי הדרום שהם אשמים במצבם ושלא יבואו בטענות. אני רוצה להפוך את החינוך בדרום העיר לחינוך מצטיין שיהווה סיבה לתושבים לגור בדרום העיר ולא בגלל מחירי הדיור הזולים יותר. ברמת התחושה של תושבים כלפי העיריה, התלונה שאני שומע בכל מקום בעיר היא שלא שומעים את התושבים ואת פעילי השכונות. אין זה מפליא כאשר חולדאי אומר לתושבים שמי שלא טוב לו, מוזמן ללכת לעיר אחרת.
כשאבחר איישם את התפיסה הניהולית שלי שאומרת "הלקוח (התושב) במרכז". לצערי במשך 25 שנות כהונתו של חולדאי זה לא קרה.
אפעל לבניית קשר, האזנה אמיתית לתושבי העיר ומצוקותיהם בין היתר על ידי עידוד מעורבות של תושבים ופעילי רובעים ושכונות בנעשה בעיר. אני מתחייב למדוד את רמת השירות שניתנת לתושבים לפחות פעם בשנה ולפרסם את הסקר פומבית. אחד הדברים שמצביעים יותר מהכל על רמת הקיבעון הנובעת משנים רבות מדי בראשות העיר היא המדיניות הכושלת באשר לחנייה לפקקי התנועה לכאוס על המדרכות להיעדר דיור בר השגה והכי חמור זה רמת החינוך בעיר".

אין יותר תל אביב מזה. הזנחה בדרום העיר (צילום: תמיר דוידוב)
אין יותר תל אביב מזה. הזנחה בדרום העיר (צילום: תמיר דוידוב)

מהו הדבר שאסור לשנות בתל אביב?
"בייחוד בימים אלה חובה לעמוד על המשמר ולשמור על תל אביב כמעוז הליברליות, שכל תושב יחיה. תל אביב כיום עדיין נחשבת לעיר תוססת והטרוגנית. זכינו לחיות בעיר שיש בה הכל מהכל וזה מה שהופך אותה כל כך מיוחדת. אסור שתל אביב תהפוך להיות עיר לעשירים בלבד. זה יכול ללכת לכיוון הזה. כבר היום אנו עדים להגירה שלילית מהעיר והעובדה שתל אביב נחשבת לאחת היקרות בעולם אינה תורמת לכך".

מה הכי תל אביבי בעיניך?
"לכל אחד יש את תל אביב שלו. בתור יליד דרום העיר, עבורי תל אביב מתחילה בריחות הבורקס בשכונת פלורנטין, שדרות רוטשילד שלבריכה שלה נפלתי כילד. יותר מהכל הרחובות והשדרות הן מקום למפגש אקראי בין אנשים מגילאים ורקעים שונים".

מהו הזיכרון הראשון שלך מתל אביב?
"הזיכרון הראשון שלי הוא תפילות השבת ביחד עם סבי יליד סלוניקי בבית הכנסת של הרב פרנקל ברחוב עמק יזרעאל".

איזו שכונה אתה הכי אוהב בתל אביב ומדוע?
"אני אוהב את השכונה שבה אני מתגורר כיום בכיכר מילאנו. שכונה וותיקה וחדשה הקרובה לציר המרכזי אבן גבירול, בתי הקפה הנהדרים בשכונה ומרכזי התרבות העירוניים הופכים אותה לשכונה שנעים לגור בה ולארח את ילדי ונכדי".

אין יותר תל אביב מזה. כיכר דיזנגוף (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
אין יותר תל אביב מזה. כיכר דיזנגוף (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

מהו הפרויקט העירוני (בביצוע העירייה) האהוב עליך?
"אני אוהב את כיכר דיזנגוף המחודשת המושכת אליה משפחות ובליינים לאורך כל שעות היממה. תמיד נעים להגיע לככר ולשבת אל מול המזרקה עם חברים ובני משפחה".

מהו מוסד התרבות האהוב עליך בתל אביב?
"ללא ספק הבימה. חלי אשתי ואני נהנים להגיע ולצפות במיטב ההצגות של הבימה כאשר מתאפשר".

איפה אתה אוהב לבלות בתל אביב?
"אין לי פנאי רב לבילויים משום שאני עסוק מאד במפגשים חשובים עם תושבים ובלמידה והכנות תוכניות אופרטיביות ליום כניסתי לתפקיד. חלק מפגישותיי עם הצוות שלי אני עורך בבתי הקפה זוריק וג'ונו ליד ביתי ושם אנחנו מתענגים על קפה משובח ארוחות בוקר קלילות ומפגש שכנים".

אין יותר תל אביב מזה. אין חניה בתל אביב (צילום: shutterstock)
אין יותר תל אביב מזה. אין חניה בתל אביב (צילום: shutterstock)

מה חסר לך אישית בתל אביב?
"בתל אביב באמת שיש כמעט הכל. אני ממעט לנוע בעיר ברכב, רק כשאין ברירה, וכמובן שחסרה לי, כמו לרבים מתושבי העיר, חניה. בכוונתי להפסיק עם המדיניות הקיימת שגורסת כי יש להתעלל בבעלי הרכבים. המיקוד המרכזי של העיריה חייב להיות בפיתוח התחבורה הציבורית באוטובוסים, אבל כל עוד אין חלופה ראויה אי אפשר לצפות מתושבי העיר לא לנוע ברכב הפרטי. הפחתת כמות החניות כל זמן שאין תחליף ראוי גורמת ליותר פקקים כי חלק ניכר מהפקקים נוצר על ידי תושבים שמחפשים חניה. נוכל להקל במידה רבה על מצב התחבורה בעיר באמצעות שיפור משמעותי של התחבורה הציבורית. כאשר יש חלופה ראויה לרכב הפרטי, כמו באמסטרדם לדוגמה, תושבי העיר יעדיפו אותה על פני הרכב הפרטי. זו עובדה וזה קורה במקומות רבים בעולם. ענישה ללא חלופה אינה מועילה".

מהי עמדתך לגבי מחאת קפלן?
"אני כמובן מתנגד לשינויים המוצעים, אבל אני מסרב להפוך את הנושא הזה לנושא המרכזי בבחירות שמחפה על הכשלים בניהול העיר. מאיר דיזנגוף אמר שכראש עירייה 'הוא לא ימין ולא שמאל אלא רק ישר – ראש עירייה של כולם'".