השירים הגדולים של גארי ניומן

גארי ניומן אוהב לנגן בהופעות חומרים חדשים ורוקיסטיים, אבל הנה כמה רגעים מוזיקליים שנשמח שישחזר על הבמה בבארבי

30 בינואר 2014

(1979) "?Are 'Friends' Electric"

האגדה מספרת שכשגארי ניומן נכנס לאולפן כדי להקליט אלבום פּאנק עם הלהקה שלו דאז,The Tubeway Army, הוא מצא במקרה סינתסייזר מינימוג שמישהו השאיר מאחור, והשאר היסטוריה. השיר הזה, עם הווקאלז המנותקים, הצווחניים, והכמעט ספוקן וורדיים של ניומן, הפך כמו רבים משיריו מאותה שנה גורלית לאבן דרך בתולדות הניו ווייב והעפיל למקום הראשון במצעד הבריטי.

(1979) "M.E"

השיר הזה של ניומן פחות מוכר מהשיר של בייסמנט ג'קס שמבוסס על סימפול מתוכו – "Where's Your Head At" – ובכל זאת, מדובר באחד הקטעים המעולים מתוך אלבום המופת שלו, "The Pleasure Principle", ובכזה שכמו רבים מהשירים האחרים באלבום מצליח להיות מדבק בטירוף גם בלי שיהיה לו פזמון.

 (1979) "Cars"

אולי זה קשור לעובדה שאבא שלו היה נהג אוטובוס, לזה שהוא עצמו עבד בצעירותו כנהג מלגזה או סתם לזה שהוא אהב את "Autobahn" של קרפטוורק, אבל הלהיט הזה של ניומן עוסק כולו בחוויית הנהיגה ובתחושת הביטחון שאתה מרגיש כשאתה ברכב. כנראה שהוא אף פעם לא נסע על כביש 1.

(1979) "Metal"

אל תתנו לשם להטעות אתכם – בניגוד לחומרים החדשים של ניומן, זה ממש לא קטע מטאל. מדובר בשיר סינת'פופ כשר למהדרין שעוסק באנדרואיד שרוצה להיות אנושי ושזכה לגרסאות כיסוי רבות של להקות כמו ניין אינץ' ניילז ו־Nouvelle Vague, ועוד שתיים שניומן עצמו שיתף בהן פעולה – של אפריקה במבטה ושל קרפטוורק.

(1980) "This Wreckage"

אחד השירים הכי איקוניים מהאלבום הרביעי של ניומן, "Telekon", מדגים בדיוק את הפורטה שלו – יצירת קטעים שמצליחים להיות באותו הזמן פופיים ומורבידיים, מרגשים ומנותקים רגשית.

(1980) "We Are Glass"

אם אף פעם לא שמעתם גיטרות חשמליות שמתעלסות עם סינתסייזרים, האזינו לקטע הזה.

(1981) "Crash"

עוד קטע גדול של ניומן מהאייטיז, שמעלה את השאלה – מה לעזאזל גרם לו לוותר על הסינתים ולהתחיל לעשות רוק כבד שנשמע כאילו להקה של בני 17 הקליטו במוסך של ההורים שלהם?

(1982) "Music for Chameleons"

בתחילת שנות ה־80 זה היה נראה כאילו כל מה שגארי ניומן נוגע בו הופך לזהב ניו ווייב טהור. או כמו שג'רי סיינפלד אמר פעם: "ניומן!".