האם ההפגנות עושות נזק למסעדות, או שאולי דווקא עוזרות להן?

מחאת הדמוקרטיה בצומת עזריאלי-קפלן, 25.2.23 (צילום: שי קוריאנסקי)
מחאת הדמוקרטיה בצומת עזריאלי-קפלן, 25.2.23 (צילום: שי קוריאנסקי)

ההפגנות במוצאי שבת (ולאחרונה גם ימי השיבוש) אמנם מספקות לנו תקווה גדולה, אבל הסצינה הקולינרית שרק התאוששה מהקורונה מנסה עדיין להתאים את עצמה לימי המחאה. "הנטל כבד ואני מוכן לשלם אותו כתרומתנו למה שקורה במדינה", אומר אחד המסעדנים, "אבל אפשר להקל על העסקים שנמצאים בקרבת מוקדי המחאה"

17 במרץ 2023

"מי שפותח מסעדה צריך לקחת בחשבון חודשיים עבודה שהולכים לפח. כל פעם יש סיבה אחרת – פיגועים, קורונה ועכשיו ההפגנות", אומר שף ותיק המחזיק במספר מסעדות בעיר, ומכיר היטב את הדינמיקה. ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית וימי ההתנגדות מעיקים על הענף שרק מתחיל להתאושש מהקורונה. מטבע הדברים, מי שנמצא סמוך למוקד ההפגנות סופג את הפגיעה העיקרית.

בעלי העסקים מתמרנים בין ירידה בהכנסות לבין רצון לאפשר לעובדים לקחת חלק במחאה, משנים שעות פתיחה ומנסים להבין כיצד לפעול. יש מי שהשכילו לעשות מהלימונים לימונצ'לו: למשל, סניף מנחם בגין של רשת פלאפל ג'ינה. מאז פתיחתו הוא היה סגור במוצ"ש, אבל בשבועות האחרונים הדלתות נפתחות בשבע בערב. בשיחה הודה אחד העובדים כי הסיבה נעוצה בהפגנות.

מזה עשרה שבועות שבעלי מסעדות בקרבת ציר המחאה מנסים להסתגל למציאות החדשה. שינוי בהכנסות, בתמהיל האורחים וההזמנות, צוותים שלא מצליחים להגיע בזמן למשמרת ובעיות נוספות שמצריכות התגמשות בענף פגיע ממילא. "מסעדנות היא התחום הראשון להיפגע, והתעשייה הענפה שעומדת מאחוריו נמצאת בדריכות למעלה מחודשיים", מסביר שף יובל בן נריה (טאיזו, a). "צריך להתמודד עם מצב רוח ירוד של הציבור ועם היערכות לניהול משבר כתוצאה מחסימות כבישים".

שינויים בשעות הפעילות. יובל בן נריה (צילום: רמי זרנגר)
שינויים בשעות הפעילות. יובל בן נריה (צילום: רמי זרנגר)

כדי לשמור על איזון נכון בין רצון לקחת חלק במחאה ולאפשר לעובדים לקחת בה חלק, נעשו שינויים בשעות הפעילות: במסעדת a הוארכה בימי שבת הארוחה העסקית עד השעה 18:00, ובשעה 20:30 ההושבה נעצרת. בטאיזו טאון הקז'ואלי, שנפתח לפני מספר שבועות בכיכר גבעון במתכונת אוכל רחוב משודרג, שעות הפעילות דווקא הוארכו לטובת המפגינים.

מסעדת "יפו תל אביב" ביגאל אלון נסגרה במוצ"ש האחרון לאורחים, וכך גם מסעדת POP&POPE, שכתבו על שלט שנתלה בכניה "הערב (שבת) מסעדת POP&POPE תהיה סגורה בזכותם של האנשים הבאים: יריב גדעון לוין, שמחה דן רוטמן, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר. בעקבות התיקון לחוק האפליה אנו גם אוסרים את כניסתם של אנשים אלו למסעדה ולקומה 14 במגדלי הארבעה".

בעלי עסקים בתחום האוכל עמם שוחחנו הצביעו על יתרון ברור למה שמכנים בענף "גראב אנד גו", כלומר לקחת וללכת. שרית פרנקו, מנהלת סניף מאפיית לה פרינה בשרונה מרקט, מספרת על ירידה של 50 אחוז בהכנסות בימי חמישי. בשבתות, לעומת זאת, הקופה מצלצלת מעט יותר מהרגיל "אבל קונים בעיקר מים ומשהו קטן לנשנש".

במוצ"ש הקופה מצלצלת יותר מהרגיל. לה פרינה (צילום אנטולי מיכאלו)
במוצ"ש הקופה מצלצלת יותר מהרגיל. לה פרינה (צילום אנטולי מיכאלו)

ביר גארדן שרונה חווה גם הוא את אותה רכבת הרים: לקוחות מזדמנים מגיעים לבירה ונקניקייה ותזרים המזומנים לא נפגע מאוד, אבל בימי ההתנגדות מסתמנת חריקת בלמים. "יום ההתנגדות הורג אותנו. מי רוצה להגיע לאזור הקריה? ביום חמישי האחרון ירדנו ב-70 אחוז בהכנסות", אומר הבעלים דוד חדד ומוסיף שבימי חמישי הוא מפחית את מספר אנשי הצוות ומגדיל אותו בשבת. "ראיתי צילום מפופ אנד פופ שמעיד על זה בתשע בערב במוצ"ש המסעדה מקופלת. לבי לבי לכל המסעדות בסביבה". בהמבורגריית בנץ בראדרס דווקא, מספרים על תנועה מוגברת, אבל כזו שבאה במקביל להחלטה לעצור הזמנות בוולט עקב סגירת הכבישים.

שלא כמסעדנים רבים שבוחרים לשבת על הגדר, אסף ויותם דוקטור אינם חוששים להביע את דעתם. הם אמנם לא הצטרפו לשביתה בחודש שעבר בנימוק שכמסעדנים הם אמורים להימנע מעיסוק בנושאים פוליטיים, אך כמי שנולדו במדינת ישראל ואוהבים אותה, הם חשים מחויבות לנקוט עמדה.

תומכי לחימה. אסף (מימין) ויותם דוקטור, האחים (צילום: מיכאל טופיול)
תומכי לחימה. אסף (מימין) ויותם דוקטור, האחים (צילום: מיכאל טופיול)

מסעדת "האחים" נותרה עד כה סגורה בימי ההתנגדות, אבל החל מהסופ"ש האחרון, הדוקטורים שינו כיוון. "החלטנו שאנחנו תומכי לחימה. בגלל הקרבה לקפלן אנחנו רוצים להיות מקום שיאפשר לאנשים לפני ואחרי ההפגנה לבוא ולהרגיש מחובקים ומוקפים באנשים כמותם. לתת תקווה ואנרגיה שעוזרת להרגיש שננצח". הם מדגישים שהמהלך נעשה רק כדי לתמוך בהתנגדות, ולא כניצול ציני של המצב. "השיקול הכלכלי לא מעניין אותנו, כי אם המדינה הולכת – גם העסק הולך ואיתו התפיסה של האחים, ומה שבנינו כדי לייצר מיקרוקוסמוס של ישראל היפה והטובה". כהוכחה לכנות כוונותיהם תלו הדוקטורים מחוץ למסעדה שלט ובו ציטוט רלוונטי ממגילת העצמאות. כמו כן, כל לקוח שיגיע מחר למסעדה עם דגל ישראל יצ'ופר בבירה על חשבון הבית.

מי שיגיע עם דגל ישראל יצ'ופר בבירה על חשבון הבית. האחים (צילום: יותם דוקטור)
מי שיגיע עם דגל ישראל יצ'ופר בבירה על חשבון הבית. האחים (צילום: יותם דוקטור)

בעוד מסעדות קז'ואל ודוכני אוכל רחוב מצליחים לעשות התאמות למציאות המשתנה, במסעדות פיין דיינינג המשימה מורכבת יותר. כספינת ענק שנאלצת לשנות כיוון מתקשות מסעדות מז'אנר זה להתגמש, ועל כן סופגות הפסדים. מסעדת מסה אף נקבה במחאה כסיבה לסגירתה, בעקבות "קשיים כספיים שהפכו בשבועות האחרונים חמורים במיוחד על רקע ההפגנות בשבתות ובמהלך השבוע, שחסמו את הגישה למסעדה".

שף רן שמואלי מקלארו מכיר את המצב מקרוב. הוא מספר על ירידה של 10-15 אחוז בהכנסות בימי הפגנות ועל צורך להיערך מבחינת כמויות אוכל וכוח אדם. "יש ירידה ויש פגיעה בעסק, אבל אנחנו רואים אותה כתרומתנו למאמץ. בסוף הערב המפגינים באים לתמוך בנו, ויש בזה משהו נורא יפה. קלארו היא בית להרבה אנשים והם מבינים שאם לא יעזרו ויתמכו – וכל מה שצריך לעשות זה לשבת ולאכול – אנחנו פשוט לא נשרוד. אני מאוד מוטרד ממה שקורה כאן. יש לי 250 עובדים ושתי בנות שאני דואג לעתידן".

אפשר להקל על העסקים שנמצאים בקרבת מוקדי המחאה. שף רן שמואלי (צילום: גיל חיון)
אפשר להקל על העסקים שנמצאים בקרבת מוקדי המחאה. שף רן שמואלי (צילום: גיל חיון)

למרות הקושי, שמואלי מקפיד להדגיש שהוא לא מתלונן ולא מתמרמר. עם זאת, יש לו בקשה אחת ממארגני המחאה: ליצור חלוקה שווה בין כל חלקי העיר. "אני חושב שיהיה הגון יותר אם יחלקו את ההפגנות לאזורים נוספים, למשל שדרות רוקח, פארק צ'רלס קלור או דרום העיר. הנטל כבד ואני מוכן לשלם אותו כתרומתנו למה שקורה במדינה, אבל אפשר להקל על העסקים שנמצאים בקרבת מוקדי המחאה ולהעביר אותה מדי פעם למקומות אחרים".