תל אביב מתחדשת: 5 דברים טובים שהולכים לקרות באבן גבירול

(הדמייה:AA Studio ltd)
(הדמייה:AA Studio ltd)

התוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול הופקדה ואושרה בוועדה המחוזית, ויש בה כמה וכמה בשורות טובות למי שיגורו באזור בעתיד בהנחה שהם צעירים ואין להם רכב (וכמה בשורות קצת פחות טובות למי שגרים בו בהווה)

אמרנו שתל אביב עומדת להשתנות בעשור הקרוב מהקצה אל הקצה? אמרנו. והאם היא אכן עומדת להשתנות? עומדת. ביום ראשון אושרה בוועדה המחוזית תל אביב התוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול, שתשנה באופן דרמטי את מראהו של הרחוב המרכזי וגם את אופיו המרופט והמיושן. בחרנו כמה מהשינויים היותר דרמטיים שעומדים להתרגש עלינו. הבשורות הטובות: זה הולך להיות רחוב מהמם למי שיגור בו בעתיד. הבשורות הרעות: זה הולך לקחת זמן ויהיה גיהנום למי שגר בו בהווה.

>> למה רחוב אבן גבירול כל כך פאקינג מוזר?
>> חושבים שתל אביב היא אחלה עיר? חושבים שהיא סיוט נוראי? בואו והשיבו על סקר טיים אאוט הבינלאומי

1. הצעירים באים: דירות קטנות ישנו את אופי הרחוב

אבן גבירול הוא רחוב קשיש שהפך פחות ופחות אטרקטיבי למגורים עם השנים, עם הפקקים ועם פיח האוטובוסים המתאבך. הבניינים שנבנו לאורכו בשנות השישים והשבעים מתאפיינים בדירות פשוטות וגדולות למדי ואינן מותאמות למציאות הנדל"נית הנוכחית בעיר. שלל פרויקטים של בינוי-פינוי ותמ"א 38 צפויים לשנות את כל זה ולהוסיף כ-2500 יחידות דיוןר לאורך הרחוב ו-2000 יחידות דיור נוספות במתחם סומייל, כשעל פי תוכנית המתאר לפחות 25 אחוז מכלל הדירות יהיו בגודל 50 מ"ר, כלומר מותאמות למגורי רווקים וזוגות צעירים שיצעירו את האזור.

רוצה לעלות אלי ל-50 מ"ר? העתיד של אבן גבירול (הדמייה: דני לזר אדריכלים)
רוצה לעלות אלי ל-50 מ"ר? העתיד של אבן גבירול (הדמייה: דני לזר אדריכלים)

2. הולכים על בטוח: שביל האופניים יוסדר

שביל האופניים באבן גבירול ידוע לשמצה ברחבי העיר כולה, כולל דוכן מפעל הפיס שנתקע סתם כך באמצעו ושלל אסונות אחרים הממתינים להתרחש. השיפוץ המסיבי שעתיד לעבור הרחוב, שתחילתו כבר מורגשת בחלקו הדרומי ובאזור כיכר רבין, יאפשר גם מתווה תכנוני מחודש לשבילי האופניים ברחוב והפרדה נאותה יותר מהמדרכות, וכך תקלה תכנונית שגרמה לנפגעים רבים בעשור האחרון תגיע לסיומה. אמן.

כל העיר שונאת אותו. שביל האופניים באבן גבירול (צילום: אביגיל קנטורוביץ)
כל העיר שונאת אותו. שביל האופניים באבן גבירול (צילום: אביגיל קנטורוביץ)

3. מעיפים מהרחוב את הרכב הפרטי

אבן גבירול יהיה אחד מכמה רחובות מרכזיים שמתועדפים מחדש לטובת הולכי רגל ורוכבי הדו-גלגלי, והמחיר שישלמו על כך בעלי הרכבים באזור יהיה כבד. לאורך הרחוב נקבע תקן חנייה אפס – כלומר, לדיירי הבניינים החדשים לא תהיה חנייה וגם ברחובות הניצבים לאבן גבירול נקבע תקן חנייה מופחת לבניינים חדשים. דיירי האיזור אמורים למעשה להסתמך על הקו הירוק של הרק"ל שיעבור מתחת לרחוב ולאורכו ועל הקו הסגול שיחצה אותו בארלוזרוב.

מכוניות? הכי פאסה. ילדים על אבן גבירול ביום כיפור (צילום: shutterstock)
מכוניות? הכי פאסה. ילדים על אבן גבירול ביום כיפור (צילום: shutterstock)

4. כיכר רבין מתחדשת לכבוד הרק"ל

כולנו מחבבים את כיכר רבין, חוץ מרבין עצמו כמובן, אבל יש לקוות שהשיפוץ הדרמטי שבמסגרתו תוקם בה תחנת רק"ל מתחת לאדמה יהפוך אותה לשמישה ושימושית יותר, ולא רק כאתר מועדף להפגנות של שמאלנים. תעדוף הולכי הרגל באזור שסביב הכיכר אמור להפוך אותה לנגישה יותר ולעסקי האוכל המקיפים אותה צפויה עדנה מחודשת. בינתיים חפשו אותנו בדליקטסן שממול.

יותר שימושית מאי פעם. תחנת כיכר רבין (הדמייה: אורבך הלוי אדריכלים)
יותר שימושית מאי פעם. תחנת כיכר רבין (הדמייה: אורבך הלוי אדריכלים)

5. ברוכים הבאים לעיר המרתפים

סעיף קטן שמסתתר בתוך התוכנית שהופקדה בוועדה המחוזית עשוי ליצור שינוי גדול: מסחר ועסקים יתאפשרו גם בקומות תת-קרקעיות בבניינים החדשים שלאורך אבן גבירול, וזאת במטרה להגביר את המסחר ואת עירוב השימושים בו. ואתם מבינים את המשמעות: המון מקום להמון מכוני כושר וסטודיואים ליוגה ופילאטיס, חנויות בגדים רחבות ידיים, ואולי גם אופציה למרתפי בירה שמאוד חסרים לנו כאן ברפובליקה שבה השנה היא תמיד 1932.

מתחם סומייל באבן גבירול (הדמייה: משרד האדריכלים קולקר, קולקר אפשטיין)
מתחם סומייל באבן גבירול (הדמייה: משרד האדריכלים קולקר, קולקר אפשטיין)