"התחנה הבאה": תערוכה וליין הופעות בתחנה המרכזית

קבוצת אמנים וחקלאים עירוניים דמיינה מה יקרה לתחנה המרכזית אחרי שתינטש מאוטובוסים. התוצאה: תערוכה וסדרת הופעות

גראסרוטס. צילום: אביגיל רוביני
גראסרוטס. צילום: אביגיל רוביני
16 בנובמבר 2014

היא מתפרשת על פני שמונה קומות, שטחה נמדד בכ־240,000 מ"ר, והיא כנראה אחד המבנים המוזנחים ביותר בתל אביב. עכשיו התחנה המרכזית החדשה מקבלת מתיחת פנים עתידנית במסגרת פרויקט "התחנה הבאה". התערוכה מדמיינת כיצד תראה התחנה אחרי שהאוטובוסים יעזבו אותה ויעברו אל מסופי תחבורה אחרים במטרופלין תל אביב. תרחיש כזה אמנם לא עומד על הפרק בעתיד הקרוב, אבל כבר יש תוכנית מתאר עירונית שמשרטטת את המעבר של האוטובסים מהתחנה החוצה, ויש מי שכבר מתכננים לה עתיד ירוק יותר: "השאלה הזאת אולי לא מעסיקה אותנו היום, אבל הפצצה המתקתקת שנקראת התחנה המרכזית תישאר כאן גם כשהאוטובוסים כבר לא יפעלו בה, ואנחנו מנסים לתת את החזון שלנו למה שיהיה שם ביום שאחרי", מסבירה אביגיל רוביני, חברה בקולקטיב אנייה שאחראי על התערוכה. קולקטיב אנייה הוא קבוצה של אמנים, מעצבים, אנשי תכנון וחקלאים עירוניים שהתכנסו יחדיו תחת המכנה המשותף של חקלאות עירונית וקיימות עירונית. הקבוצה מנסה לשלב מרכיבים של טבע בעיר לשיפור איכות החיים בקהילה העירונית.

התערוכה "התחנה הבאה" היא אחת מתוך עשר יוזמות שמתרחשות בארצות שונות בעולם, בהן אנגליה וברזיל, אשר יוצגו כולם בסופו של דבר ב־World Wide Storefront בניו יורק. מבנה התחנה המרכזית שחברי הקולקטיב בחרו לטפל בו הוא אולי אחד הסבוכים והבעייתיים ביותר בתל אביב, ובמסגרת הפרויקט הוקמו על ידם יותר מ־30 עבודות והוצבו ברחבי התחנה לאורך מסלול, העובר בין מדרחוב נווה שאנן לטרמינל דן בקומה השביעית של התחנה. מה ניתן יהיה למצוא במסלול הירוק? ריהוט רחוב צומח ואינטראקטיבי, משקפות הצצה לעתידים אפשריים, הדגמות עתידיניות של גידול מזון בעיר ובעיקר – הרבה ירוק מסביב.

גראסרוטס. צילום: אביגיל רוביני
גראסרוטס. צילום: אביגיל רוביני

עיקרה של התערוכה העולמית, שבה משתתף הפרויקט, הוא התרגום הדיגיטלי של הפרויקט, ולכן הוקם אתר אינטרנט ייחודי שמציע אינדקס חדשני להתמצאות בתחנה המרכזית ומאפשר לראשונה חוויית שוטטות אינטראקטיבית ותלת ממדית בתוך ומחוץ לתחנה. הסיור כולל סרטונים, הקלטות, תצלומים וקטעי ארכיון.

את התערוכה מלווה ליין הופעות בשם "Grassroots", שנולד כשיתוף פעולה בין הקולקטיב לבין אנשי פסטיבל תחנה מרכזית והתקיים השבוע לראשונה. בימי שישי אחת לשבועיים, יעלו להופיע על הבמה שהוקמה במיוחד לצורך הפרויקט בשיתוף עם מכללת BPM אמנים מקומיים. "פסטיבל תחנה מרכזית הוקם לפני שלוש שנים במטרה לקדם מוזיקת שוליים, והשם 'Grassroots' שבחרנו בו ללוות את ליין ההופעות שמשולב עם התערוכה, מדבר בדיוק על היצירה השורשית המקומית שצומחת מלמטה – האמנים וההרכבים שיופיעו מגיעים מפינות שונות בישראל, מסגנונות ומרקעים שונים ומבטאים דברים שצומחים במקומות שונים בארץ ובחברה", מסביר איל פדר מפסטיבל תחנה מרכזית, ומסכם: "הפרויקט ייצר תמונה מגוונת ומורכבת של סצנת המוזיקה העצמאית בישראל 2014 אשר צומחת ופורחת במרחב העירוני".

"התחנה הבאה" פתיחה בחמישי (20.11) בשעות 19:00־23:00. ערב הפתיחה יכלול מופעים, מיצבים ומיצגים ברחבי התחנה המרכזית; Grassroots ימי שישי, 12:00־16:00, מדרחוב נווה שאנן, ברמפת הכניסה ההיסטורית לתחנה המרכזית