בית המשפט הכריע: צו סגירה מיידי לתחנה המרכזית בדצמבר

התחנה המרכזית (צילום: בן קלמר)
התחנה המרכזית (צילום: בן קלמר)

עוד הרבה לפני 2023: לפי צו הסגירה שניתן לבקשת עיריית תל אביב-יפו ורשות הכבאות, ייסגר ב-5.12 הקניון של התחנה המרכזית החדשה על 400 חנויותיו ולא יתאפשר מעבר ממנו אל קומות התחבורה הציבורית. לא ברור כיצד תשפיע הסגירה על מסוף התחבורה הבינעירוני

24 באוקטובר 2021

שבועות ספורים אחרי שכבר הוחלט לפנות את האוטובוסים מהתחנה המרכזית עד שנת 2023, נופלת על המבנה המושמץ בדרום תל אביב מהלומה נוספת: בית המשפט לעניינים מקומיים הכריע כי צו הסגירה שהוציאו לתחנה המרכזית החדשה ייכנס לתוקפו בתחילת דצמבר 2021. בהמשך לאישור צו הסגירה, הודיעו עיריית תל אביב-יפו ורשות הכבאות לבעלי התחנה המרכזית כי על פי החלטת בית המשפט ייכנס צו הסגירה לתוקף בתחילת דצמבר 2021.

בואו, קניון זה לא. התחנה המרכזית החדשה (צילום: shutterstock)
בואו, קניון זה לא. התחנה המרכזית החדשה (צילום: shutterstock)

כזכור, התחנה המרכזית נמצאת בהליך משפטי בהיעדר רישיון. לצורך קבלת הרישיון על המחזיקים להשיג אישור לרישיון עסק או להיתר זמני ממספר גורמים: רשות הכבאות, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וכן יש צורך להשלים את מילוי הדרישות בנושא נגישות במבנה. לדברי העירייה, מאחר והנהלת התחנה המרכזית לא פעלה להשגת כלל האישורים ההכרחיים הנדרשים למבנה, העירייה נדרשת לסגירתה בהתאם לצו השיפוטי.

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בין גורמים מקצועיים מעיריית תל אביב-יפו והרשות הארצית לכבאות והצלה מחוז דן, נדון נושא העדר אישור הרשות לכבאות והצלה לקניון התחנה המרכזית. רשות כבאות והצלה הבהירה כי אינה יכולה לתת אישור להמשך פעילות הקניון כל עוד ישנן כ-400 חנויות בבעלות פרטית, אשר בתוכן נמצאים לכאורה חומרים דליקים ולא קיימים בהן סידורי בטיחות אש הולמים.

נתגעגע לזה. שוק אוכל פיליפיני בתחנה המרכזית (צילום: שלומי יוסף)
נתגעגע לזה. שוק אוכל פיליפיני בתחנה המרכזית (צילום: שלומי יוסף)

לפיכך החליט בית המשפט על סגירת הקניון על כל חנויותיו, לרבות אלה הפועלות על פי רישיון כדין, ביום 5.12.2021. מאחר והמעבר לקומות של מסוף התחבורה נעשית בפועל דרך הקניון עצמו, לא יתאפשר מעבר אליהן והמשמעות היא שכל עוד הצו בתוקף – הן החנויות והן מרכז התחבורה הראשי יידרשו להפסיק את פעילותם. בשלב זה לא ברור אם חברת נצב"א שמבנה התחנה בבעלותה תערער על ההחלטה. כמו כן לא ברור איזה פתרון יוצע לנוסעי התחבורה הציבורית. נעדכן בפרטים עם הצטברותם.