שבת אחרונה בתחתית: בית הקפה האהוב לא יהיה פתוח יותר בסופ"ש

הויטרינה מס' 1 בתל אביב. התחתית (צילום: בן קלמר)
הויטרינה מס' 1 בתל אביב. התחתית (צילום: בן קלמר)

התחתית, בית הקפה האייקוני וחביבן של ברנז'ות רבות, לא יפעל יותר בשבתות החל מהחודש הבא. הבעלים אסף בריט הכריז על הסגירה בטוויטר והסביר כי הוא פשוט רוצה לנוח עם משפחתו ואנחנו פשוט נצטרך למצוא מקום אחר לרבוץ בו עם הלפטופ בשבת בבוקר. נעבור את זה יחד

14 ביולי 2023

דרמה בלב העיר: קפה התחתית ייסגר בשבת החל מחודש אוגוסט. לא, חוקי ההפיכה עדיין לא עברו ובעל הבית, אסף ברייט, לא התחיל לשמור תרי"ג מצוות, אבל באוגוסט הקרוב תתעוררו בבוקר ולא תוכלו לקחת את הלפטופ לתחתית כדי לכתוב את התסריט שלכם. תם עידן. מדוע ולמה? הישארו עמנו.

בית קפה התחתית, מקום אייקוני בחיי תל אביב שהפך למוסד עירוני, ידע לא מעט שינויים ותמורות ועדיין נותר יציב, אהוב ובלתי מעורער במקומו ברשימת בתי הקפה הטובים בעיר. טוסט הבית הוא הבית של כולנו, בעיקר של תושבי קריית ספר והסביבה אבל גם של לא מעט לקוחות קבועים שגרו פעם בסביבה וממשיכים להגיע ממרחקים. ובעוד טוסט הבית יישאר לנצח אמן, בינואר 2020, רגע לפני הקורונה, ידענו את המהפך הדרמטי הראשון של התחתית: בריט הכריז לפתע כי המקום לא יהיה פתוח עוד 24/7 אלא רק עוד חצות, והעיר ללא הפסקה עצרה מלכת עם בוא המגפה.

לילות שהיו ואינם. קפה תחתית, אי שם ב-2014 הרחוקה (צילום: אנטולי מיכאלו)
לילות שהיו ואינם. קפה תחתית, אי שם ב-2014 הרחוקה (צילום: אנטולי מיכאלו)

את העובדה שהתחתית כבר לא ערה כל הלילה הספקנו לעכל והתחלנו גם להתרגל (אנחנו קצת איטיים), והנה אסף בריט מטיל פצצה נוספת: החל מהחודש הבא התחתית תהא סגורה בשבתות. הגענו לתחתית? מה יעשו כל אותם פרילנסרים עם הלפטופים שלהם בשבת? יש לכם עדיין את כל השבתות של יולי להתנחל שם על סלט פסטה, ואם תתנהגו יפה נארגן לכם ליסט 7 מקומות ליד התחתית שאפשר לשבת בהם בשבת כשהתחתית סגורה. עלינו.

הויטרינה מס' 1 בתל אביב. התחתית ב-2015 (צילום: בן קלמר)
הויטרינה מס' 1 בתל אביב. התחתית ב-2015 (צילום: בן קלמר)

את ההודעה הדרמטית צייץ בריט בשרשור ארוך וגלוי לב בעמוד הטוויטר שלו, והסביר כי הגיע הזמן למרווח נשימה עבורו, שהגיעה העת להיות אבא לבנו בן ה-7.5 ושההחלטה מאוד משמחת את משפחתו. "זה אפשר לי להאמין שאני ראוי לנשום", שיתף בריט, "לקבל החלטה שנכונה בראש ובראשונה לי. ולא לעסק. החלטתי בראש ובראשונה בשביל עצמי". עוד הוסיף כי ההחלטה מתבשלת אצלו כבר תקופה ולא מדובר בהחלטה פתאומית, הן בגלל השנים שחלפו והן בגלל הקושי גייס כוח אדם שיעבוד בשבתות, וכי הוא מקווה שקהל הלקוחות יקבל זאת בהבנה. וול, אנחנו מבטיחים לנסות.

פנינו לתגובתו של אסף בריט והוא מסר ש"הצוות ממש שמח ורוב הלקוחות מפרגנים מאוד. היו אנשים שהרימו גבה ואמרו שאני לא יודע לנהל את העסק, אבל הרוב גילו הבנה". בריט הפך לכוכב טוויטר בקנה מידה מקומי כשהוא מרבה לשתף באופן חושפני ורגיש בנעשה מאחורי הקלעים של ניהול בית קפה מצליח, ודי ברור ממעקב אחריו שאין מצב שהוא פשוט יקח חופש בשבת ויתן למקום להתנהל בלעדיו, אז נאחל לו ולמשפחתו שבתות נעימות ונמצא מקום אחר להתעפש בו על הפוך גדול, מה אתם עושים מזה כזאת דרמה.