התיבה שתעזור להאכיל את תושבי תל אביב מחוסרי הבית

אלעד אשכנזי רוצה שאף מחוסר דיור לא יצטרך לאכול מהפח, ולכן הוא מתכוון להציב בעיר מספר תיבות ובתוכן מזון עבור חסרי הבית. הוא רק צריך את עזרתכם הצנועה

מחוסרי דיור בתל אביב. צילום: נמרוד סונדרס
מחוסרי דיור בתל אביב. צילום: נמרוד סונדרס
2 באוקטובר 2019

אלעד אשכנזי אוהב לכנות את עצמו ״קוסם חברתי״, לא ההוא שמצליח להפוך כל מסיבה לסשן לוהט של קטאן, אלא פשוט קוסם, שהוא גם אדם עם אידיאולוגיה חברתית. בפוליטיקת הזהויות של היום יעדיפו קוסמים להזדהות כ״אמני אשליות/חושים״, אבל אשכנזי, בן 21 מתל-אביב, דווקא סבבה עם להיות קוסם.

הוא מופיע באירועים פרטיים ולטענתו מתפרנס לא רע, אך לצד זה חשוב לו גם להעניק הופעות בהתנדבות לאנשים שידם אינם משגת. ״החלום שלי זה שלא יהיה ילד בישראל שלא יוכל להרשות לעצמו קוסם או מפעיל. אני יודע שזה מותרות, אבל אני חושב שזה אפשרי.״ הוא אומר. לאחרונה השלים סיבוב הופעות בין 16 מוקדים של ניצולי שואה ברחבי הארץ, שגם אותו עשה בהתנדבות מלאה. כעת הוא מקים פרויקט שזכה לשם ״פה גדול״, שמטרתו להאכיל את מחוסרי הדיור בעיר.

״לפני שהפכתי לקוסם במשרה מלאה עבדתי בכמה מסעדות וראיתי מלא אוכל טרי וטוב שנזרק בכמויות פסיכיות. בתל אביב יש יותר אוכל ממה שאנשים מסוגלים לאכול. התחלתי לקחת מאפים שנשארו ולחלק להומלסים. אחר כך התחלתי לקחת אוכל ממקומות נוספים ועל הדרך למדתי להכיר יותר טוב את האנשים ברחוב".

כשקריירת האשליות שלו נסקה, התקשה להמשיך לנהל את סיבובי הלילה והבין שדרוש כאן פתרון יותר גורף, שייתן מענה גם לאיזורים נוספים בעיר. ״בהתחלה חשבתי לפתוח קבוצת התנדבות שיהיו לה נציגים בכל העיר, אבל זה מסובך לחפש אנשים והתחלופה גבוהה. קשה לנהל כזה דבר. ואז חשבתי על פח אוכל, אבל זה פתרון לא יפה שלא יכול לשמור על טריות האוכל. בדקתי המון אפשרויות שישמרו על האוכל ובסוף הגעתי לרעיון התיבה.״ התיבה היא קופסת פח נאה שפנימה מצופה קלקר, אשר אינה צורכת חשמל ומסוגלת לשמור על המזון לכמה שעות טובות. אשכנזי מקווה, באמצעות פרויקט מימון ההמונים שפתח באתר הדסטארט, להציב 20 תיבות כאלה בנקודות שונות בתל-אביב, אליהן יכניסו בתי הקפה והמסעדות את המזון שנותר בסוף יום העבודה.

הנה הגיע הרגע הגדול, אחרי שנתיים של פגישות עם העיריה, בתי עסק ועוד גורמים – התיבה הראשונה מוצבת בגאווה בדיזינגוף. בנוסף…

פורסם על ידי ‏‎Elad Ash‎‏ ב- יום שלישי, 24 בספטמבר 2019

מחוסרי הדיור, שיקבלו מפה של התיבות הנעולות כמו גם את צופן פתיחתן, יוכלו להגיע בלילה ולאסוף את השאריות. כשנשאל איך תצליח אוכלוסיית אנשים שמורכבת בחלקה ממכורים לחומרים שונים לזכור קוד מספרי ולשמור מפה, הוא משיב ״פיתחתי כל מיני דרכים שיעזרו להם לזכור. הקוד כתוב בכל מיני מקומות למקרה שהם ישכחו אותו. אבא שלי פסיכולוג שעשה התמחות בנושא זכרון. הוא מצא שיטות שעוזרות לאנשים שקשה להם לזכור ואני משתמש בהן פה״. לאחר כשנתיים של עבודה, זכה אשכנזי לאישור רשמי מן העירייה להצבת התיבות, ועכשיו הוא מבקש מהציבור שיירתם למטרתו, שהוא סבור שבכוחה לשנות את העולם. ״אני אוהב להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי״ הוא אומר.