התנועה החברתית: יוזמה חדשה תפעיל הסעות מרמת גן לים בשבת

בזמן שישראל כץ שולח אותנו לבוז'י, יוזמה חדשה מפעילה קו שבת פרטי בתל אביב, מרמת גן לחוף הים

נוע תנוע
נוע תנוע
7 ביוני 2015

יום שבת בחופי תל אביב. זמן קסם – מאות גופים מעורטלים שוכבים קרוב־קרוב זה לזה כדי לא לחשוף חלקת חול עירומה, פסקול של המוני מטקות שברגע שפוגשות את הכדור – אנקת גמירה קטנה מבליחה מפיהם של שלל גברים שמנמנים בני 57 בספידו. תחושה שקרני השמש עורכות אצלך בראש שיפוץ תמ"א 38, כשברקע נשמעים אותם הביטים המקרטעים מרמקול של טלפון.

מהשבוע גם תושבי רמת גן וגבעתיים שאינם מצוידים ברכב פרטי יכולים לקבל את כל הטוב הזה. יוזמה פרטית חדשה החלה להפעיל קו אוטובוס בימי שבת בין השעות 9:00־18:00, ממחלף אלוף שדה ברמת גן, דרך גבעתיים ומזרח תל אביב עד מסוף כרמלית. הפרויקט, שעל כל פרטיו תוכלו לקרוא בעמוד הפייסבוק נוע תנוע, יצא לדרך בשבת האחרונה, ומובילי היוזמה רואים בה צעד ראשון במהפכה – צעד שבוצע בצורה חלקה ביותר.

האיש שעומד מאחורי הרעיון ומחדש את המאבק לתחבורה ציבורית בשבת (יוזמה פרטית דומה בשם שבוס פועלת בירושלים בחודש האחרון), הוא בחור צעיר בשם רועי שוורץ־תיכון, שהשקיע בעסק את מענק השחרור שלו וחלק מחסכונותיו.

"אני חיפאי. בשנה האחרונה לשירות הצבאי עברתי לתל אביב, והעובדה שלא יכולתי לחזור הביתה בשבת הקשתה עליי מאוד", הוא מסביר כשנשאל למקורות היוזמה, "התחלתי להתעסק בנושא הזה ולבדוק איך אני יכול ליצור דרכי תחבורה אלטרנטיביות". בסופו של דבר הוא לא התחיל מקו שעובר בין תל אביב לחיפה אלא בנה מודל כלכלי, ניתח את הביקוש והבין שנקודת המוצא הטובה ביותר תהיה המסלול הנוכחי. "היה מדהים שכבר בפעם הראשונה שפעל הקו קיבלנו המון תגובות תומכות, אנשים לא הפסיקו להגיד תודה ועד כמה היוזמה הזו חשובה להם".

נוע תנוע הוא ארגון ללא מטרות רווח. לכסף שהשקיע שוורץ־תיכון ביוזמה הוא קורא הלוואה ללא ריבית. "ברגע שנתאזן ונתנסה קצת יותר והכסף שהושקע יחזור אליי, נשתמש בכל רווח עתידי כדי להגדיל את הקווים ואת התדירות ונתפתח לאזורים נוספים". כך מפליג בחזונו הסטודנט הצעיר לכלכלה, ורצונו הוא לחבר ערים נוספות לתל אביב בימי שבת – בהן בת ים, חולון, ראשון לציון, הרצליה וראש העין. "יש גם רעיון ליצור קו פנימי בתוך תל אביב", הוא מוסיף.

הדרך היחידה שבה שוורץ־תיכון היה יכול להוציא לפועל את רעיונו ולעקוף את תקנות משרד התחבורה המונעות נסיעות ציבוריות ביום שבת, היא להפוך את השימוש באוטובוסים באותו יום למעין אגודה, שלה קראו המקימים "אף על פי כן" ואליה חייב להירשם כל נוסע עתידי. יש תשלום חד פעמי של 20 ש"ח, בחודש הראשון הנסיעות בחינם ולאחר שתי נסיעות נוספות שתקבלו חינם במהלך יולי – כל כרטיס יעלה תשעה ש"ח.

"אני מכבד מאוד את האנשים שמציינים את השבת על משמעויותיו הדתיות. אני לא דתי, ומבחינתי אין הבדל בין יום חופש שלוקחים באמצע השבוע ובין יום שבת", הוא מסביר את יחסו לסטטוס קוו, "אני גם חושב שמי שלוקח חופש ביום שבת חייב שתהיה לו אפשרות לבלות ביום הזה. אם אין לאותו אדם מכונית ולא בא לו לבזבז כסף רב על בילוי, הדבר העיקרי שחינמי ושאפשרי עבורו בשבת זה הים. לא הגיוני למנוע את זה מאנשים".