סיר הסירים: הראל זכאים מבשל בהשראת התנ"ך

פירות, ירקות, קטניות וחיטה בכל מצב צבירה - מבט לאחור מגלה שהמזווה הכנעני יצא מתוך ספר מתכונים טבעוני. השף הראל זכאים נכנס למטבח ויצא עם ארוחה בפרשנות אישית

מתכונים תנ"כיים. צילום: בן יוסטר
מתכונים תנ"כיים. צילום: בן יוסטר
29 בינואר 2015

בהיעדר תקשורת אלחוטית, כל מה שעשו בתנ"ך היה סקס, אוכל ומלחמות. כבר בספר בראשית הפרה חוה את המשטר התזונתי של גן עדן בנגיסה מפרי עץ הדעת, וההמשך רצוף סיפורים על אוכל ודרינקים. נח מסדר לעצמו את הראש בעזרת יין מענבי הכרם שנטע, שמשון מתלקק עם דבש שמצא בגוויית אריה, יעל אשת חבר הקיני מחסלת את סיסרא אחרי כמה לגימות של חלב, ורחב היא מוכרת מזונות (או סקס, הדעות חלוקות).

ללא מתכונים זמינים מהאינטרנט, ובעולם שבו יבוא חומרי הגלם מוגבל מבחינת רדיוס ולוח הזמנים של אורחות גמלים, התפריט בתנ"ך היה מקומי במיוחד. בשר צאן היה מסוג המאכלים שנשנשו הכהנים והעולים לרגל בבית המקדש, ובעיקר אלוהים אדירים שעבורו יועדו הזבחים. המלכים יכלו גם הם להרשות לעצמם לזלול בשר על תקן דליקטס. על שלמה המלך, למשל, נכתב שקמבן לעצמו ארוחה של "עשרים בקר רעי ומאה צאן לבד מאיל וצבי ויחמור וברברים אבוסים", כלומר פקין דאק בגרסה המלכותית המקומית. כל שאר האנשים, רוב הזמן, היו רעבים והלכו לבדוק מה אוכלים במצרים או פירקו שלווים כאילו אין מחר ופנטזו על סיר הבשר. בימים טובים אכלו בעיקר ירקות (למעט עגבניות כי אמריגו וספוצ'י טרם גילה את אמריקה), פירות מהמינים שהארץ התברכה בהם, לחם וקטניות, מה שהשאיר לגיבורי התנ"ך המון זמן לסקס ולמלחמות.

בהתאם לתפריט השכיח בתקופת התנ"ך, ביקשנו מהשף הראל זכאים (מסעדת זכאים) לשחזר את ימי הבישול המקראי לכלל ארוחה אחת פיוטית, סקסית ושוחרת שלום.

נזיד עדשים ופריקה

בראשית פרק כ"ה, פסוקים כ"ט־ל: "וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד; וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף.

ל וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-יַעֲקֹב, הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָא ָדֹם הָא ָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף א ָנֹכִי; עַל-כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם".

חומרים

  • 100 גר' פריקה שטופה ומסוננת
  • 300 גר' עדשים ירוקות
  • 2 ראשי שום קלופים ומעוכים גס
  • 3 שורשי כורכום טריים, קלופים ופרוסים דק
  • רבע כוס שמן זית
  • מלח ים

הוראות הכנה

מחממים בסיר רחב את שמן הזית ומטגנים את הכורכום עד שהשמן נצבע בכתום. מכניסים לסיר את השום, מטגנים קלות ואז מצרפים את העדשים הירוקות ומכסים במים.

כשהמים רותחים, מוסיפים את הפריקה ומערבבים לרתיחה נוספת תוך כדי ערבוב. מנמיכים את הלהבה, מכסים ומבשלים כחצי שעה (עד לריכוך הפריקה והעדשים) ומגישים חם לצד לחם.

צילומים: בן יוסטר
צילומים: בן יוסטר

כיכר לחם

בראשית י"ח, פסוק ה': "וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם, א ָחַר תַּעֲבֹרוּ כִּי־עַל־כֵּן עֲבַרְתֶּם עַל עַבְדְּכֶם; וַיֹּאמְרוּ, כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ"

חומרים

  • חצי ק"ג קמח
  • 250 גר' מים
  • 250 גר' מחמצת
  • 13 גר' מלח

 

הוראות הכנה

מערבבים את המים עם המחמצת, מנפים לתוכה את הקמח ולשים ביד עד לאיחוד החומרים. מוסיפים את המלח וממשיכים ללוש. מתפיחים כשעה עד להכפלת הכמות.

בתום ההתפחה הראשונה משטחים את הבצק בידיים לעובי של 2 ס"מ. מקפלים את השליש התחתון ואת השליש העליון כלפי פנים ומקפלים שוב לחצי. מתפיחים שוב למשך חצי שעה.

מכניסים לתנור שחומם מראש לחום הגבוה ביותר (אפשר עם אבן שמוט) ומורידים את הטמפרטורה ל־200 מעלות. מתיזים מים בעזרת הידיים ואופים כחצי שעה, עד שהלחם זהוב.

מכבים את התנור וממתינים. כעבור חצי שעה מוצאים את הלחם לרשת ומחכים שיתקרר לחלוטין.

מתכונים תנ"כיים. צילום: בן יוסטר

אשישיות (לביבות) עדשים שחורות, חוביזה ותמרים

שיר השירים, פרק ב', פסוק ה': "סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת, רַפְּדוּנִי, בַּתַּפּוּחִים: כִּי חוֹלַת אהֲבָה אנִי".

חומרים

  • 100 גר' עדשים שחורות
  • 100 גר' עלי חובזה נקיים מגבעולים
  • 4 תמרים מגולענים וקצוצים דק
  • מלח
  • פלפל שחור גרוס
  • שמן זית לטיגון
  • בצל בינוני קצוץ דק מאוד
  • כוס מיץ רימונים
  • רבע כוס חומץ שום פרסי (עשוי משיני שום שנכבשו בחומץ וסוכר במשך שבע שנים)
  • 3 כפות סוכר חום

 

הוראות הכנה

מבשלים את העדשים בסיר מלא מים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה, מכסים ומבשלים כחצי שעה עד לריכוך מלא. מצננים בתוך הסיר עם המים.

בסיר קטן על להבה נמוכה מאדים את הבצל עם ארבע כפות שמן זית, עד שהוא נהיה שקוף. מעבירים דרך מסננת ושומרים את השמן בצד.

את החומץ, הרימונים והסוכר מרתיחים בסיר ומצמצמים לחצי (בערך 20 דקות).

מרתיחים מים בסיר רחב עם מעט מלח וחולטים את עלי החוביזה, בערך שתי דקות, עד שהם מתרככים. מעבירים למי קרח ומסננים.

קוצצים את עלי החוביזה דק מאוד ומועכים את העדשים בעזרת מזלג או מועך פירה. מניחים בקערה עם הבצל הקצוץ, ממליחים, מפלפלים ומערבבים לתערובת אחידה.

קורצים מהתערובת כדורים בגודל של חצי אגרוף, משטחים קלות ומטגנים בשמן שניגר מהבצל. מניחים על צלחת ויוצקים מעל את רכז הרימונים.

מתכונים תנ"כיים. צילום: בן יוסטר

מילפיי תפוח עץ ושמנת שקדים

במדבר י"ג, פסוק כ"ג: "וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט, בִּשְׁנָיִם; וּמִן הָרִמֹּנִים, וּמִן הַתְּאֵנִים".

חומרים

3 תפוחי עץ פרוסים דק
חצי כוס סוכר חום
כוס וחצי מים
2 מקלות קינמון
3 תרמילי הל שבורים
עלי כותרת מוורד אחד טרי

ל"שמנת" שקדים

120 גר' שקדים טחונים דק
36 גר' אבקת סוכר
46 גר' שמן זית
50 גר' מיץ לימון
מקל וניל חצוי לאורכו
30 כוסות מים

הוראות הכנה

מכינים את התפוחים: מגרדים את תוכן מקל הווניל ומניחים אותו בצד. את המקל עצמו מכניסים לסיר קטן עם מים, סוכר, קינמון, הל ועלי ורד. מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש. חולטים את פרוסות התפוחים בנוזל החם שבסיר עד לריכוך, ומעבירים אותן לתבנית שמתאימה לתנור. מכניסים לתנור שחומם מראש ל־140 מעלות למשך כשעה וחצי (עד להזהבה קלה של תפוחי העץ).

מכינים את שמנת השקדים: מערבבים בקערה את אבקת השקדים, את תוכן מקל הווניל ואת הסוכר ומוסיפים את המים ומיץ הלימון. תוך כדי ערבוב מזלפים את שמן הזית לתערובת. מסננים את התערובת במסננת צפופה – המסה שמתקבלת היא ה"שמנת".

מרכיבים את המנה בשכבות: מניחים פרוסת תפוח, מעליה שופכים כפית שמנת ופרוסה נוספת, וכך הלאה. מפזרים מעל הכל אבקת סוכר ומגישים.

מתכונים תנ"כיים. צילום: בן יוסטר