הבוקר בתל אביב: מיצב "סיפורה של שפחה" השתלט על כיכר הבימה

את באה לפה הרבה? הפסל "התרוממות" מקבל מייקאובר (צילום: גלית סבג/בונות אלטרנטיבה)
את באה לפה הרבה? הפסל "התרוממות" מקבל מייקאובר (צילום: גלית סבג/בונות אלטרנטיבה)

תושבי מרכז תל אביב התעוררו הבוקר למיצב מחאה דרמטי אך חמוד בכיכר הבימה: פסלו האיקוני של מנשה קדישמן, "התעוררות", הולבש בתלבושת האחידה של מחאת השפחות, נגד הרוח הגבית מכיוון הממשלה להדרת ואפליית נשים ולקראת צעדת הנשים בבני ברק ביום חמישי הקרוב

22 באוגוסט 2023

כבר הרבה זמן שלא ראינו מבצע מחאה לילי שהעיר מתעוררת אליו בהפתעה, אבל מי שעבר בשעות הבוקר המוקדמות ליד כיכר הבימה לא יכול היה להחמיץ את המחזה: פסלו האיקוני של מנשה קדישמן, "התרוממות", שהפך לאחד מסמליה התרבותיים של תל אביב, הולבש בשעת לילה מאוחרת בתלבושת האחידה מ"סיפורה של שפחה" וצורף למחאה נגד יוזמות האפליה נגד נשים והמיזוגיניה הכללית הבוקעת מממשלת העבריינים של נתניהו.

את מיצב המחאה הדרמטי (אך חמוד, יש לומר) יזמו פעילות "בונות אלטרנטיבה", תנועת המחאה הנשית המאסיבית שיזמה את מיצגי השפחות במחאת הדמוקרטיה לאורך שמונת החודשים האחרונים. מיצגי השפחות התקבלו בזעם ובגיחוך בציבור החרד"לי והחרדי, ונטען כלפיהם כי מדובר בתגובה מוגזמת ופאניקיסטית, אך הרוח הגבית לפגיעה בזכויות הנשים שנושבת במסדרונות הממשלה כבר הובילה לגל של ניסיונות לאפליית נשים והדרת נשים במרחב הציבורי ובעיקר בתחבורה הציבורית.

מיצב המחאה יוצא הדופן בכיכר הבימה אליו התעוררו הבוקר תושבי תל אביב הוא כמובן רק צעד סמלי בדרך למחאת הענק נגד הדרת נשים ומחיקתן ממוקדי הכוח שצפויה ביום חמישי בערב, בצעדת הנשים שתתקיים בבני ברק ואושרה אמש בידי המשטרה, אליה צפויות להגיע כעשרת אלפים נשים לפחות.

אז אתם אומרים שאין לנשים מה לדאוג? מדאיג. מחאת השפחות בכיכר דיזנגוף 25.2 (צילום: צביקה קליר)
אז אתם אומרים שאין לנשים מה לדאוג? מדאיג. מחאת השפחות בכיכר דיזנגוף 25.2 (צילום: צביקה קליר)

מתנועת בונות אלטרנטיבה נמסר בתגובה: "הדרת נשים מתחילה בנורמה חברתית והופכת בסוף לחקיקה: השרה לקידום מעמד האישה מפרקת את הרשות לקידום מעמד האישה, השרה להגנת הסביבה מקדמת הפרדה מגדרית במעיינות – ממשלת ישראל מנסה למחוק נשים בכוח החוק. אין לממשלה הזו לגיטימציה".