כולנו נפסיד משני ה־V הכחולים בווטסאפ

אפליקציות המסרים המידיים חוסכות מאיתנו טרחה מיותרת, אך במקביל הן הופכות אותנו לאנשים אימפולסיביים שלא חושבים מספיק על מה שהם כותבים אחד לשני. זה ייגמר באסון

צ'רצ'יל
צ'רצ'יל
12 בנובמבר 2014

זה שבוע שהאייקון של אפליקציית ווטסאפ באייפון שלי מתהדר בנקודה אדומה. כבר אבחנתי את עצמי כלוקה ב־OCD קליל, אז מבחינתי מדובר בפצעון שצריך להיעלם ומהר. כל האייקונים צריכים להיות חלקים ונקיים. בתוך הנקודה, שכעת נמצאת שם כמעט בכל זמן נתון, יש מספר דו ספרתי: הודעות נערמות על הודעות, המספר גדל ואיתו החרדה שלי. אני רוצה לקרוא את כל ההודעות, לענות לרובן, אבל לא יכול להתמודד עם המחשבה שעכשיו, עם העדכון האחרון של האפליקציה, שני V כחולים יודיעו לשולחים שההודעה נקראה – ואני נמנע מלענות. אולי לא בא לי, יכול להיות שאין לי תשובה הולמת, או שברגעים אלה אני חושב על אחת כזו.

מומחים ורואי שחורות חוזים ללא הרף איך הטכנולוגיה תשלוט בנו. אין מה לדבר על העתיד, כבר עכשיו אני עבד נרצע. כל ההתנהגות שלי משתנה בהתאם לפיצ'רים האחרונים. הנה, עכשיו אני עוד לא מעכל את ההתמודדות עם זה שיידעו מתי ההודעה נקראה – מסנן ללא הרף, מפספס הזדמנויות לבילויים נחמדים או מפגשים חברתיים ועונה להודעות בענייני עבודה באיחורים בלתי נסבלים. לעזאזל עם זה, פעם הייתי העונה המהיר במרכז תל אביב. איבדתי את התואר המפוקפק הזה.

כשעמיר פרץ שחרר את איום ההתפטרות שלו מהממשלה, יו"ר הקואליציה זאב אלקין מסר תגובה קרירה: "את מספר הפקס של לשכת ראש הממשלה כדי לשלוח מכתב התפטרות לא קשה להשיג". התפטרות היא צעד שקשה לחזור בו, ואלקין, כאיש העולם הישן, הציע את הפתרון הפרהיסטורי ששמור למנגנוני הביורוקרטיה הממשלתית וחברות מסחריות שרוצות להקשות עלינו להיפטר מהן. צריך לטרוח למצוא מכשיר פקסימיליה, לתפעל אותו, לחכות שהשליחה תסתיים וכעבור כמה דקות להתקשר לוודא שהפקס הגיע. במקרה הטוב, אם קיבלתם מענה מהיר תגלו שאתם צריכים לחזור על התהליך. תסכול נורא.

ההצעה של אלקין לפרץ לשלוח פקס היא ניסיון לזלזל ולטרטר. עם זאת, ווטסאפ, פייסבוק ורוב אמצעי התקשורת הפופולריים מהשנים האחרונות מאפשרים לדעת בזמן אמת את סטטוס חליפת המסרים שלנו (עוד במהלך ההקלדה!). לפיכך הוא בעצם גם אומר לו: "חכה רגע, תנשום עמוק ותספור עד עשר". זה לא מצדיק חלילה שימוש בפקס, אבל נותן פרספקטיבה.

עוד תראו שדברים איומים יקרו בגלל שני ה־V הכחולים. חברויות ייסדקו, מלחמות יפרצו, אנשים יתבאסו וכולנו נפסיד. היה לנו רק רגע אחד למחשבה וגם הוא נבלע לטובת תגובות אימפולסיביות שהעדכונים האחרונים כפו עלינו.