מערבון בכחול: השליחים נאבקים ב-Wolt ובינם לבין עצמם

שליח וולט בתל אביב בחורף (צילום: שלומי יוסף)
שליח וולט בתל אביב בחורף (צילום: שלומי יוסף)

קבוצות הפייסבוק והטלגרם של שליחי החברה גועשות בשבועות האחרונים בטענות כמעט קונספירטיביות על אפליקציות פרוצות, ניצול כוח אדם מוחלש וחדירה של גורמים מהעולם התחתון. לעומת זאת, בחברה הודפים לחלוטין את הטענות וכך גם חלק מהשליחים. צללנו למעמקי הסכסוך

כיכר רבין. חמישי האחרון ב-16:00. חמש ניידות ועשרה שוטרים על אופנועים לפחות ממתינים. "הבטיחו לנו אלף אנשים, הבאנו נוכחות", אומר מפקד הכוח המשטרתי שאמור לנהל את הצעדה. אנחנו מסתכלים ימינה ומגלים חבורה של חמישה שליחים של 'יאנגו' בהפסקת צהריים. אלף זה בטוח לא, וגם לא ממש מחאה. בסוף מתברר שההתאספות היא על רחוב מלכי ישראל, שם יש כ-50 שליחים. ייתכן שפקק הם יוכלו ליצור. גם זה משהו.

לחובבי ז'אנר המערבונים, הייתי ממליצה בחום על שיטוט בקבוצות פייסבוק של ה-'וולטרים' בזמן האחרון, הם שליחי ענקית המשלוחים מפינלנד שעובדים על בסיס מנגנון העסקה רופף כמעין פרי-לנסרים חסרי זכויות ומקבלים שכר פר משלוח. מתנגדים, תומכים, מנהיגים כריזמטיים ומסתוריים, ומעל הכול – חרושת שמועות שהייתה אמורה לגרום ל'וולט' לשקשק. אבל משהו עדיין לא זז. לא מתקדם.

מחאת שליחי וולט בכיכר רבין. צילום: תומי שטוקמן
מחאת שליחי וולט בכיכר רבין. צילום: תומי שטוקמן

הגל הנוכחי של מחאת השליחים מתחיל בעמוד פייסבוק אנונימי בשם Blackrest – "השחרת מסעדות" בתרגום חופשי, שנפתח בחודש מרץ. מנהל העמוד, שליח וולט ותיק, טוען כי הקים אותו בתחילה כדי לדווח על מסעדות שמתייחסות לשליחים באופן לא מכבד, או על מסעדות שבהן המשלוחים קרסו ויגרמו לשליחים לחכות זמן רב. בנוסף, העמוד מפעיל מאז פתיחתו שליחים מתוסכלים כתחקירנים ושולח אותם לגשש ולהביא 'הוכחות מהשטח' לטענות של מנהל העמוד כנגד החברה.

לפני כשבוע, מנהל העמוד שקורא לעצמו בלקרסט, הפיץ סרטון. התחקיר, כפי שהוא קורא לו, שנערך, בוצע וצולם על ידי השליחים עצמם, מפנה טענה חמורה מאוד נגד 'וולט': "יש אפליקציה פרוצה בשטח, גרסה ישנה של 'וולט', ומי שיש לו את הגרסה הזו מקבל כמות כפולה ואפילו משולשת של משלוחים", מספר מנהל הקבוצה עצמו שהסכים להתראיין רק דרך ערוץ ה'טלגרם' שלו, "כערוץ שהוא צינור וכלי לזעקתם של השליחים, זה משהו שהיינו חייבים להציף לשטח". בעקבות התחקיר וביוזמת בלקרסט יצאה מחאת השליחים הראשונה, שמנתה כמה עשרות ועדיין הצליחה לשבש את התנועה באלנבי והסביבה. לשליחים הובטח, דרך העמוד האנונימי כמובן, שזו רק תחילתו של המאבק.

ערוץ הטלגרם של 'בלקרסט'
ערוץ הטלגרם של 'בלקרסט'

העיר בכחול: תל אביב, הגיע הזמן לדבר על Wolt

האפליקציה הישנה, לכאורה, היא גרסה שנחסמה על ידי 'וולט' ואז נפרצה. מעבר לכך, טוענים בלקרסט ושותפיו שמי שזוכה לגישה לאפליקציה הישנה הם שליחים מבקשי מקלט, המועסקים בוולט דרך קבלני משנה. "שמנו לב לגרסה תוך כדי שגרת העבודה", הוא כותב, "שליח ותיק ישים לב ישר, במיוחד כשאתה רואה על המסך של האפליקציה הישנה והפרוצה נקודה כחולה שמראה איפה המשלוח הבא, בגרסה ששליחים עובדים אתה היום זה לא קיים. פרסמנו על זה מאמר קצר ותוך כמה ימים היו יותר מ-100 תגובות של שליחים שראו דברים דומים".

"וולט שינו את המודל של האפליקציה, ובגרסה החדשה יש הרבה פחות אופציות ל-'באנדל' – משלוחים כפולים", מעידה שליחה נוספת, שהתחילה לעבוד בחברה בפרוץ הקורונה, "הם הפסיקו להודיע על השינויים האלה. היום אנחנו יודעים שאם יש אופציות ל'באנדלים' יום אחד וכמה ימים לאחר מכן אין – אז האפליקציה שונתה שוב". בלקרסט ותומכיו נחושים להוכיח שמדובר באמת. שלושה ימים לפני פרסום התחקיר הם שלחו מכתב אזהרה ל'וולט', מתוך מחשבה שבחברה יפחדו שהדבר ייצור נזק תדמיתי ובעקבות כך יחסמו את האפליקציה הפרוצה, לכאורה. "מתכנת שדיברנו אתו אמר שהאפליקציה הפרוצה לא יכולה להתקיים מבלי אישור של חברת האם שמפעילה אותה", מוסיף מנהיג המחאה האנונימי, "אנחנו מאמינים ש'וולט' מתעדפת את האוכלוסייה הזו משום שרובם הגדול עובדים בשעות מאוחרות. אולי לא ידוע עדיין מי פרץ את האפליקציה מלכתחילה, אבל ברור לנו מי מאפשר לה להמשיך ולהתקיים".

מי שלא עובד בשעות העמוסות ועובד חצי משרה לא יגיע לסכומים גבוהים, זה לא קשור בכלל לאפליקציה

כיאה למערבון, גם כאן יש שני צדדים. ההבדל היחיד הוא שבניגוד לסרט הוליוודי, לא ממש ברור עדיין מי הטוב ומי הרע. את השליח ג' למשל, מצאנו באותה קבוצת וולטרים, תוך כדי ניסיונות קבועים שלו לאגף את בלקרסט מימין עם נתונים על שליחים מצליחנים ותגובות נגד קבועות לכל מי שמעז להביע תמיכה במחאה. "אני לא חושב שהם חייבים לנו שום דבר, בעיקר כשכלום לא באמת הוכח", הוא מעיד, "אני מאמין שמדובר בשליחים שרוצים לשבת רגל על רגל ולקבל משלוחים. מי שלא עובד בשעות העמוסות ועובד חצי משרה לא יגיע לסכומים גבוהים, זה לא קשור בכלל לאפליקציה. בעיניי, מספר מאוד מצומצם של שליחים תומך במחאה הזו ואני חושב שהם מדברים מפרופילים פיקטיביים כי הם מפחדים מפיטורים".

מאוחר יותר בשיחתנו התברר כי ג' חבר בקבוצת ווטסאפ של שליחים כאלה, מוצלחים, שמגיעים לסכומים מאוד גבוהים ביום ועושים כל מה שאפשר על מנת שוולט לא תשנה את מודל ההעסקה שמאפשר להם להמשיך ולהרוויח כך. "אין לי דקה, שתיים, שלא קופץ לי משלוח. אני מסנן 80 אחוז מההזמנות", הוא מערער על טענה נוספת של השליחים המוחים, לפיה וולט עוסקת עדיין בגיוס המוני של שליחים למרות שהסגרים נגמרו והביקוש להזמנות יורד. "הירידה בסיום הסגרים היא טבעית, אבל אני מגיע לממוצע השעתי שאני רוצה".

מחאת שליחי וולט בכיכר רבין. צילום: תומי שטוקמן
מחאת שליחי וולט בכיכר רבין. צילום: תומי שטוקמן

מבחינת המוחים, ג' הוא משתף פעולה של החברה, וכל פוסט שדומה לשלו זוכה למתח האשמות מידי. "זו גרסה מול גרסה", טוען בלקרסט, "אנחנו רואים את המשך גיוס השליחים בשטח, והאשליות ש'וולט' נותנת לאנשים שנמצאים ברשימת המתנה כדי לעבוד בה. אנחנו נלחמים יום-יום לסגור משכורת מינימלית, המינימום שאנחנו רוצים זה שיפסיקו להסתכל עלינו כשקופים".

"רוב ההודעות מהחברה הן קריאות לצאת לעבודה", מעידה אחת השליחות, "צאו לעבוד, יש הרבה אקשן בחוץ. הרבה שליחים כועסים עליהם שזה 'פייק', בפועל אני יודעת שאני עובדת הרבה פחות גם כשאני יוצאת בשעות שיא, כמות עצומה של הודעות מדרבנות לא תשנה את זה".

בחמישי האחרון כינס בלקרסט שוב צעדה, הפעם תחת השם 'מחאת אלף השליחים'. על אף כמות גדולה של אישורי הגעה, התכנס שוב מספר יחסית זעום של שליחים בליווי משטרתי גדול. ביום המחאה, אולי כדי 'להבעיר את השטח', התפרסם בערוץ סרטון נוסף בו מתועדים שני שליחי וולט (אחד מהם, כך נטען בסרטון, מבקש מקלט) מתעמתים כאשר השליח המצלם מנסה להבין האם המצולם משתמש באפליקציה פרוצה? השבוע נשמעה על ידי השליחים המוחים טענה נוספת: "בשבועות האחרונים נכנסו לתמונה גורמים מהעולם התחתון שקונים מאות משתמשים משליחי וולט לא פעילים", נכתב בפוסט היומי בקבוצה, "בגלל חוסר טיפול ראוי של וולט בתופעה נוצר שוק פרוץ ולא חוקי בשטח".

מחאת שליחי וולט בכיכר רבין. צילום: תומי שטוקמן
מחאת שליחי וולט בכיכר רבין. צילום: תומי שטוקמן

בחברה עצמה הודפים את שלל הטענות שנשמעו על ידי השליחים המוחים. "מדובר בחוסר שביעות רצון של בודדים למול אלפי שליחים. היה שינוי באלגוריתם ושליחים יוצאים נגד זה, אבל הפעם מדובר במעבר למחאה לגיטימית", טוען גורם בכיר בחברה, "המוחים לא ניסו ליצור אתנו קשר בערוצים הרשמיים של החברה ולא מעוניינים להזדהות כך שאנחנו מתקשים לטפל בטענותיהם באופן פרטני".

"על אף שאנחנו תמיד חושבים איך לפנות ולחזק את השקיפות למול השליחים, הטענות המועלות לאחרונה על אפליקציה פרוצה הן שקר מופרך ומומצא", הוא מוסיף, "בדקנו את אמיתות הדברים באופן יסודי מול אנליסטים, אנשי מוצר והמערכות שלנו ולדברים אין קשר למציאות. באשר לטענות על המשך גיוס לא נחוץ – הפסקנו לגייס בשלושה השבועות האחרונים, ואנחנו מנסים כל העת לאזן בין היצע השליחים לביקוש המשלוחים. אין כמות גדולה יותר של שליחים מקהל או רקע מסוים, דבר לא השתנה באופן צירוף 'וולטרים' לשורותינו והכול מתנהל כחוק".

אז עם אמת אחת לא יצאנו. יותר כמו 5. ולמי מאמינים? לגוף שדאג לנו במשך קרוב לשנה לחוויה הכי דומה לבילוי, או לאלה שהסכימו להשאיר לנו את המשלוח מחוץ לדלת ולוותר על הטיפ? כך או אחרת, כנראה שכוחו של הלב הכחול מנציגה בצ'ט שירות הלקוחות הופך לפחות ופחות מספק, ובצאת הקורונה והבלעדיות – ענקית המשלוחים תידרש להמשיך ולספק תשובות.